Graag jullie mening over mijn gedachtengang over vinnen.

Alle vragen, opmerkingen, reviews over al het overige materiaal of over materiaal in het algemeen
Plaats reactie
Bericht
Auteur
JanS
Actieve gebruiker
Actieve gebruiker
Berichten: 58
Lid geworden op: wo jun 03, 2009 8:00 pm
Persoonlijke GPS pagina: NVT

Graag jullie mening over mijn gedachtengang over vinnen.

#1 Bericht door JanS » wo apr 11, 2018 8:27 pm

Allen,

Na veel lezen over vinnen op het net en veel proberen van allerhande merken en types vinnen ben ik tot volgende 'regels' gekomen mbt vinnen (ik vaar slalom/freerace en formula):
-langere vinnen geven meer lift en beter hoogte lopen maar meer weerstand dus over het algemeen trager dan kortere vinnen
-kortere vinnen geven minder weerstand en daardoor over het algemeen sneller dan langere vinnen
-net als met masten, gieken en boards geven full carbon vinnen meestal betere eigenschappen (meer controle, meer lift, minder slippery) dan G10 vinnen in zelfde shape en maat als hun carbon evenknie
-de oudere vinnen, laat ons zeggen vóór 2010 ongeveer, hadden minder flex en daardoor minder lift dan de huidige generatie vinnen
-de maximale vinlengte voor een board is afhankelijk van de One Foot Off (OFO) van het board of de breedte van het board op 30 cm van de achterkant van het board af gemeten richting de neus (dit heb ik al gelezen en al gehoord maar nog niet getest)

=> als ik nu een slalomboard van na 2010 voorzie van een Z-fins ZSF 48 S-- full carbon slalom vin of van een oudere full carbon slalom vin zoals een Deboichet R16 54 cm, zal de extra lengte van de oudere vin het verlies in lift door minder flex kunnen compenseren? Door de extra lengte zou de vin trager moeten zijn, maar in principe zou ik daarmee door de grotere lengte makkelijker hoogte moeten kunnen lopen dan met de nieuwere vin met meer flex. Kan ik het zo simpel stellen of zal de nieuwere vin nog meer voordelen bieden dan de oudere, stijvere vin?

Ik heb een slalomboard van 90 cm breed, een Fanatic Falcon 152 uit 2013 met een OFO van ca. 70 cm . Dat board vaart lekker met een Select V-Max 4.0 deep tuttle 55cm lang. Deze vin heeft relatief veel flex, wel geen full carbon. Als ik onder dat board nu een Deboichet R13 formula vin van 70 cm zou zetten, zou dat dan veel téveel lift geven of voelbaar trager zijn dan die Select van 55 cm? Deze test doe ik binnenkort eens om gewoon even te proberen. Iemand een idee wat ik mag verwachten?

Geef gerust jullie mening op wat ik hierboven schreef, ook als je het ergens niet mee eens bent!

Alvast bedankt!

Jan
Disciplines: slalom/freerace en formula
Zeilen: North Warp, North Ram, Gun GS-R, Neilpryde RS
Boards: Starboard Isonic, Fanatic Falcon, RRD X-Fire, Patrik Diethelm Formula
Vinnen: MXR, Ifins, Z-fins, Sonntag, Select, Deboichet, Busca, Kashy, Gasoil

JP-T1surfer
Vaste gebruiker
Vaste gebruiker
Berichten: 170
Lid geworden op: ma jun 27, 2005 1:53 pm
Locatie: Gent/Oostakker

Re: Graag jullie mening over mijn gedachtengang over vinnen.

#2 Bericht door JP-T1surfer » vr apr 13, 2018 11:47 am

hééél interessant item Jan!

De 'regels' die jij hier poneert zijn ook mij niet onbekend uiteraard maar...zijn steeds interpreteerbaar ifv....gerelateerd aan....heb ik ondertussen begrepen en zelf aan den lijve ondervonden.

Zo zijn kortere vinnen misschien 'overall' wel sneller bvb maar....om die hogere snelheid te zien, ga je wel altijd eerst in plané moeten komen. Dus hier al een reden om bvb een compromis (bvb toch iets langer varen om telkens makkelijker en sneller aan te planeren) te prefereren.

Ja, full-carbonvinnen hebben soms voordelen maar....als je setje bvb slecht is getund of afgesteld.....dan ga je met die erg dure PWA-vin ook niet meer controle hebben dan met een 'goede' G10-vin

aanvulling: one foot=30,5 cm

Je gaf zelf ook al aan: testen, testen, testen

Ik hoor net als jij graag andere meningen en/of ervaringen
boards: Fanatic-T1
sails: Neil Pryde-Attitude Sails
sponsor(s): geen

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast