Weetjes over masten

Alle vragen, opmerkingen, reviews over al het overige materiaal of over materiaal in het algemeen
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Willy B18
Moderator
Moderator
Berichten: 497
Lid geworden op: wo jan 29, 2003 10:29 pm
Locatie: Halle - Zoersel

Weetjes over masten

#1 Bericht door Willy B18 » vr jul 15, 2005 7:00 pm

MASTEN

In de hoop enige opheldering en/of verduidelijking te brengen in het dichte mastenoerwoud, wilde ik een vrij summiere synthese maken uit gegevens afkomstig uit een aantal bronnen, tevens gestoeld op eigen ervaring.
Daar ben ik dus niet in geslaagd :oops: . Het is namelijk een hele boterham geworden en dan heb ik nog een aantal zaken niet vermeld.


Voor beginners en minder in techniek geïnteresseerde surfers lijkt een mast een vrij oninteressant ding, meestal zwart, dienstig om in de masthoes van het zeil te duwen en verder te vergeten … mast is mast, eender welke specificaties …

Wat je echter absoluut moet weten :!: is dat de mast de ruggengraat van je tuig is. Een mast heeft een enorme impact op de prestaties en handeling van het zeil, is met andere woorden een ‘tuning’ voor het zeil.
Een mast maakt of kraakt een zeil … Zelfs het beste zeil werkt absoluut niet met een slechte mast. Steek je een goede (aangepaste) mast in een slecht zeil, dan zullen de prestaties een stuk hoger liggen. ZO BELANGRIJK IS EEN MAST. Weet ook dat de mast meestal een stuk langer meegaat dan een zeil.
Het is vrij belangrijk toch enige kennis van zaken te hebben, dus maak wat tijd vrij om dit allemaal eens te lezen, zodat je inzicht krijgt in dit complex ding, dat MAST heet.

Je vindt je op een doorsnee mast een aantal gegevens (voor zover ze er niet afgesleten zijn bij het gebruik) die samen uitmaken wat voor mast dit eigenlijk is en voor welk gebruik hij geschikt is. Spijtig genoeg zijn niet altijd alle specificaties op de masten vermeld.

Voorbeeld: 460 - IMCS 25 - 100%carbon – Race – Constant Curve - #1234567890 – Made in Italy.

Wat is dat nu allemaal voor Chinees !?
Eerst vrij kort, nadere uitleg volgt later in het artikel.

460: vrij duidelijk, het gaat hier om de lengte van de mast.

IMCS 25: al wat minder duidelijk, het betreft een aanwijzing voor de buigingscurve / stijfheid

100% carbon: carbongehalte

Race: voorbestemd gebruik

Constant curve: manier waarop de mast buigt als de neerhaler wordt aangetrokken

#1234567890: nummer dat de mast in de fabriek kreeg

Made in …. : waar de mast werd vervaardigd.

MASTLENGTE

Tegenwoordig worden de masten in standaard lengtes vervaardigd en in centimeters aangeduid. De meest voorkomende lengtes zijn 370 – 400 – 430 – 460 – 490 – 520 - 550 – 580. Er bestaan (naargelang het merk) nog afwijkende maten. De makkelijkste manier om uit te maken welke lengte je nodig hebt is te kijken op de specificaties van het zeil, waar meestal de aanbevolen mastlengte vermeld staat. Soms zal je echter met een afwijkende mastlengte kunnen varen, maar daar gaan we later verder op in.

MCS en IMCS (mast check system & indexed mast check system)
Is simpelweg een maatvoering voor de stijfheid en flex van de mast. Een hoger getal wijst op een hogere stijfheid. In 99% van de gevallen kan je bij moderne ma sten de IMCS afleiden uit de lengte of omgekeerd. Zo zal een 460 mast bijna steeds een IMCS van 25 hebben, ongeacht het carbongehalte.
De IMCS kan variëren van 9 voor een 370 kindermast tot 40 voor een 580 Formula mast.
IMCS is gebaseerd op de oudere MCS meting. Als je geen technische knobbel hebt of niet geïnteresseerd bent hoe nu de IMCS precies bepaald of afgeleid wordt, sla dit stukje dan gewoon over, het is enkel interessant als achtergrondinformatie en helpt je verder niet om beter te gaan varen.

MCS en IMCS zijn gerelateerd.
MCS is een meting die toelaat de stijfheid en flex van masten te vergelijken.

Hoe meet men dat ?
Een gewicht van 30 kg wordt bevestigd aan het midden van een mast, die horizontaal wordt opgesteld en op twee punten met geringe wrijving rust, die zijn opgesteld op 5 cm van de top en de basis van de mast. Dan wordt gemeten hoeveel de mast doorbuigt op 25% - 50% en 75% van de mast. Twee verdere belangrijke punten zijn de buigingspercentages van de base en de tip.
De MCS waarde en buigingspercentages van base en tip worden als volgt verkregen:

MCS = (mastlengte x 10) / doorbuiging op 50% van de lengte
Base% = (doorbuiging op 25%) / (doorbuiging op 50%)
Tip% = (doorbuiging op 75%) / (doorbuiging op 50%)

IMCS gaat eigenlijk uit van de standaardlengte van 460 als index, aan de hand waarvan verschillende lengtes kunnen vergeleken worden. Van zodra de MCS is bepaald, kan de waarde omgezet worden naar IMCS door volgende formule te gebruiken:

(MCS x (lengte)2 / (460)2


MASTCURVES
Het merendeel van de masten kan ondergebracht worden in twee categorieën, namelijk CONSTANT CURVE en FLEX TOP

CONSTANT CURVE
Deze masten vertonen een 76% doorbuiging in de top en een 65% doorbuiging in de base. Dit zijn thans de meest voorkomende masten en men refereert ernaar als zijnde 12% constant curve masten.
FLEX TOP
Deze masten vertonen een 82% doorbuiging in de top en 62% in de base, ook gekend als 20% flextop masten.
Tot zover de theorie, want in de praktijk blijkt dat de masten van sommige constructeurs wel eens afwijken van de standaardcurven. Zelfs zijn er afwijkingen vastgesteld bij een lot masten van dezelfde fabrikant. Om nog wat extra verwarring toe te voegen is er ook een verschil in diameter bij SDM (standard diameter mast) masten, iets dat veel belang kan hebben bij gebruik in camberzeilen, waar de diameter van de mast een grote invloed heeft op het roteren van de cambers.

CARBONGEHALTE
Hoe hoger het carbongehalte in een mast, des te lichter en reactiever (reflex) de mast wordt. Een lichte mast met een snelle reflex kan windstoten beter opvangen, maar gaat ten koste van de duurzaamheid (en de prijs).
Als je niet gaat racen en je wil niet absoluut de lichtste en beste mast, dan zal je wellicht beter af zijn met masten van 75% carbon, die meestal duurzamer zijn, minder gevoelig voor impactschade en een stuk goedkoper.
Naarmate het carbongehalte vermindert, verlengt de levensduur, maar ook het gewicht. Zo zal een 30% carbon mast zeer duurzaam, maar ook relatief zwaar zijn. Doet het gewicht ertoe ? Absoluut. Een lichtere mast heeft een betere reflex, maakt het tuig gemakkelijker en minder vermoeiend om manoeuvreren. Lichte masten kosten aardig wat meer en hier betaal je dus meer voor minder … :hit:

GEBRUIK
Masten worden dikwijls ook geklasseerd volgens hun gebruik. Dit is geen strikt klassement, maar de constructiemethode bepaalt het gebruiksgebied.

RACING
In dit geval zijn 100% carbonmasten veruit het beste. Lichte en levendige respons zorgen ervoor dat hardere windvlagen makkelijker opgevangen worden en direct omgezet in snelheid. Nadeel van deze masten is hun gevoeligheid en minder lange levensduur. Als fun-racer grijp je waarschijnlijk best naar een mast met ongeveer 75% carbon, die goedkoper is en waarvan je normaal gezien een langere levensduur kan verwachten.
Je hoeft natuurlijk geen racer te zijn om 100% carbon masten te kopen en ermee te varen, want het verschil is toch wel goed te voelen …

FREERIDE & FREERACE
Hiervoor worden meestal 75% tot 50% carbon masten gebruikt. Ook de zeilen uit deze categorie zijn dikwijls speciaal ‘gesneden’ voor gebruik met dit soort masten. De masten uit deze categorie bieden zowat het beste compromis tussen prijs, duurzaamheid en prestatie. In bepaalde gevallen kan het gebruik ervan in pure racezeilen ook nuttig zijn, precies in races waar duurzaamheid en betrouwbaarheid de voornaamste criteria zijn.

WAVE & SKINNY (RDM – reduced diameter mast)
De huidige wavemasten zijn zeer sterk en de invoering van RDM masten was een stap voorwaarts om wavemasten langer te laten meegaan en ze meer bestand te maken tegen ‘misbruik’ in de branding e.d.
RDM’s hebben een smallere diameter, maar een grotere wanddikte, waardoor ze sterker zouden moeten zijn. ‘Zouden moeten’ inderdaad, want dit is niet altijd het geval, zo blijkt in de praktijk.
Een RDM mast vraagt wel een extra manchet om dezelfde giek te kunnen gebruiken, tenzij je giek daar reeds op voorzien is. Ook een dunnere mastverlenger is noodzakelijk, tenzij je met adapters gaat werken.
Op te merken valt dat niet alle wavezeilen RDM masten verdragen. Een RDM mast maakt dat je eigenlijk een bredere masthoes krijgt, waardoor sommige zeilen ‘slap’ gaan aanvoelen. Andere zeilen vereisen dan weer een RDM om goed te functioneren. Zelfs in bepaalde ‘speed’zeilen van Naish (cfr. Het wereldrecord van Finian Maynard) wordt een RDM gebruikt.
Een opmerking over RDM masten: je tuig blijkt veel sneller dan met een SDM mast de neiging te hebben om ‘onder te duiken’. Zelf heb ik er geen ervaring mee, maar ik heb het al meermaals horen vernoemen.

TUNING
Misschien een rare term, maar door middel van een andere mast kan je in bepaalde gevallen een zeil aanpassen aan je eigen wensen, vandaar de naam tuning. Wat wil dit zeggen ?
Stel dat je een zeil bezit waarin een 430 mast gebruikt moet worden. Dit zeil is dus ‘gesneden’ en ontworpen voor een 430 mast bij gebruik door een surfer met ‘gemiddeld’ gewicht (meestal bepaald op 75 kg – waar halen ze het vandaan hé … ) Door nu bijvoorbeeld een kortere mast (met langere verlenger) te gebruiken gaat de vaarkarakteristiek van je zeil gewijzigd worden. De kortere mast heeft namelijk een lagere IMCS waarde, waardoor het zeil normaal gezien ‘softer’ gaat varen, een vlakker profiel krijgt met een verder naar achter verplaatst drukpunt; en eerder uitwaait in de vlagen. Als lichtere surfer kan je daar soms je voordeel mee halen, maar meestal gaat het zeil duidelijk minder power hebben.
Omgekeerd kan een zwaardere surfer door een langere mast dan voorgeschreven zijn zeil ‘harder’ maken. Het profiel van het zeil gaat ook ‘voller’ zijn en het drukpunt verplaatst zich verder naar voor. Het loose leech effect gaat minder efficiënt zijn.
Dat is niet de ‘ver van mijn bed’ show, maar dat voel je wel degelijk, ook al ben je misschien nog niet heel ervaren.
Wat ook mogelijk is, is het gebruik van een mix (top en base met een verschillende stijfheid), maar dit gaat meestal aan de normale hobbysurfer voorbij. Het vergt wat experimenteren, maar kan tot uitstekende resultaten leiden.
Zo heeft bvb FIBERSPAR zijn Tidal Wave en Reflex Wave QT (Quick Tip) voorzien van een stijvere base en een meer flexibele top, waardoor ze een zeer goed functionerende mast hebben gecreëerd die ik bvb in mijn kleine Neilpryde wavezeilen zeer graag gebruik. Een 4.7 Search (2004), die mij veel te stijf aanvoelde met een NP X7 400 mast, werkt (voor mij althans) stukken beter met de Fiber RW QT 400.
Ik zou zeggen: wees niet bang om wat te experimenteren; tuig je zeil eens op met een paar andere masten van vrienden en kijk wat het resultaat is. Je zal soms versteld staan wat een andere mast met een zeil doet. Het resultaat gaat natuurlijk niet altijd positief uitvallen, maar het is de moeite om te doen. Resultaten hiervan kan je eventueel altijd als antwoord hieronder posten.

ONDERHOUD
Onderhoud ….. :!: :?:
Jawel. Enkele puntjes om zeker te onthouden.

Hou je masten zoveel mogelijk uit de zon. Een oude epoxy mast gaat hier geen probleem mee hebben, maar Carbon kan in de zon zeer heet worden en ik heb al meerdere masten zien ‘knappen’ terwijl ze gewoon opgetuigd op de kant lagen.

Vooral bij 100% carbon masten moet je opletten voor harde klappen. Als je zo nodig de mast op de grond moet gooien omdat je zo snel mogelijk wil optuigen, let dan op dat er geen steen op die plaats ligt. Hoewel je dan misschien niet dadelijk schade gaat vaststellen, mag je er zeker van zijn dat die er wel is, al is het intern. Mettertijd leidt dit onherroepelijk tot breuk.

Om het optuigen en roteren te vergemakkelijken kan je je mast geregeld eens inspuiten met siliconenspray; Even laten ‘intrekken’ en het overtollige afvegen met een zachte doek. Je mast zal veel makkelijker in de masthoes glijden. Normaal gezien zou je denken dat de giek dan ook makkelijker naar beneden zou kunnen glijden, maar daar heb ik geen probleem mee. Ik gebruik ook wel steeds een kunststof manchet om de mast ter hoogte van de giekkop te beschermen.

Als je mast te lang is en je wil geen kortere kopen, kan je gaan zagen. Doe dat dan aan de onderkant en niet aan de top. Het is echter zeker verre van ideaal.

Als je mast te kort is en je wil geen langere kopen èn je verlenger is ook nog te kort, dan bestaan er van bepaalde merken verlengstukken; een korte tweede basis met andere woorden. Een topverlenging (van bvb Nautix) is ook mogelijk en kan soms goede resultaten geven. Maar denk eraan dat dergelijke verlengers (voor top of base) altijd voor een extra stresspunt zorgen.

Een goede tip is ook dat je je mast vrijhoudt van zand en/of andere smurrie, vooral bij de verbinding. Je kan de deelnaad eventueel aftapen zodat je minder risico loopt dat de mast na het surfen muurvast blijkt te zitten en je terug een ééndelige mast hebt… MAST VAST !
Doet zich dit toch voor, dan bestaan daar een aantal methodes voor, die je ongetwijfeld via de zoekfunctie op het Forum gaat terugvinden.
Eén manier is de mast aan de uiteinden ergens op te leggen (of iemand ze te laten vasthouden) dan druk je de mast in het midden stevig omlaag, terwijl je ermee naar voor en achter rolt. Na een tijdje probeer je dan maar de stukken uit mekaar te halen. Dikwijls lukt dat.
Een nog betere tip kreeg ik van Ben VAN DER STEEN: stop de top van je mast in het zand, grijp de mast goed vast en ga er stevig mee schudden zodat de base ècht zwaar over en weer zwiept. Je ziet dan aan de 'joint' dat de stukken geleidelijk uit mekaar beginnen te komen. Dan kan je meestal alleen (of met zijn twee) relatief makkelijk de mast uit mekaar krijgen.


Zorg er bij het optuigen trouwens voor dat beide mastdelen volledig in mekaar steken (en ook blijven steken).

Het is zeker geen slecht idee om je mast (evenals de rest van je materiaal) na het surfen grondig te spoelen met zuiver water (binnenkant niet vergeten) en af te drogen (of uit de zon te laten drogen).

Vastzittende verlengers (gebeurt geregeld) kan je verwijderen door het touwtje rond een vast voorwerp te bevestigen en dan de mastte draaien zodat het zich oprolt tot het aanslagpunt. Van daaruit draai je (eventueel met hulp van een paar surfmaten) verder aan de mast tot hij (hopelijk :? ) lost.

De meeste masten zijn voorzien van ‘waterdichte’ doppen binnenin. Die beletten dat je mast vol water loopt als hij lang in het water ligt. Als die doppen echter niet helemaal dicht zijn kan het je wel eens gebeuren dat er toch water in de mast komt dat er dan zeer moeilijk terug uitloopt en waardoor je dan met een zeer zware mast aan ’t varen bent. Veel Pro’s halen de doppen eruit. De mast loopt dan wel vol, maar ook onmiddellijk terug leeg.
Denk eraan dat een tuig dat enige tijd in de zon heeft gelegen heel warm (heet) is. Als dat nu plots in contact komt met water gaat de lucht in die gesloten mastcompartimenten plots afkoelen (en verminderen in volume) waardoor je een zuigeffect krijgt en er zo water in de compartimenten kan gezogen worden, ondanks de doppen…
De ‘high end’ masten van Arrows zijn meestal ‘doploos’ waardoor de top voor het vervoer in de base kan geschoven worden. Dat levert plaatswinst op (de bags zijn trouwens ook veel smaller waardoor dit de enige doenbare manier is. Wat ik dan wel doe: ik plaats bij het vervoer een stukje schuimrubber tussen de delen omdat ze anders aardig wat over een weer schuiven en je bij het uitpakken telkens zwarte handen hebt, hetgeen er toch op wijst dat een vervoer ‘in mekaar’ tot enige slijtage leidt…
Als je bij ‘doploze’ masten ook nog eens een verlenger gebruikt die niet afgedekt is dan krijg je nog te maken met het fenomeen dat er een mengsel van zand en water in de mast komt, dat er weliswaar terug uitloopt, maar waarvan een deel zich toch van binnenuit kan gaan nestelen in de verbinding die je net daarvoor netjes afgeplakt hebt om te beletten dat er zand tussenkomt …

AANKOOP
Zorg ervoor dat je bij aankoop van een nieuwe mast in de shop een goeie ondersteuning hebt bij eventuele garantiegevallen. Een goeie shop zorgt daarvoor. Nu zijn er merken waar je bij een eventuele breuk makkelijk een nieuwe mast krijgt, maar andere merken doen daar moeilijker over en daar ook de shop soms niets aan doen.
Masten breken namelijk wel eens, al kan je daar geluk mee hebben. Op mijn 26 jarige surfcarrière heb ik totnogtoe slechts één mast gebroken, die dan ook zonder probleem gratis vervangen werd. Maar ondertussen zit je daar wel met een kapotte mast en als het wat tegenzit een beschadigd zeil. Voor de goede orde: onbreekbare masten zijn er niet, ook RDM’s breken… :|

Koop je een gebruikte mast (met de gangbare nieuwprijzen van de topmasten zeker een optie) probeer dan te weten te komen waarom de mast verkocht wordt, hoeveel en hoe hij gebruikt is. De wijze van gebruik kan je meestal op zicht vaststellen. Daar hoeft niet veel uitleg bij, maar let op de uiteinden van base en top (vooral de onderkanten). Als er daar duidelijke sleet of schade is en eventueel barsten, laat de mast dan waar hij is. Ook de mast ter hoogte van de giekkop is een aanduiding over de staat.
Als de base en top verschillen (zie hoger), let dan op dat de stukken perfect passen. Teveel speling is zeker nadelig en geeft meer risico op breuk.

VRAGEN en ANTWOORDEN

Beïnvloedt een verlenger de mast ?

Een te lang stuk van de verlenger in de mast kan je mastbase stijver maken. Dus gebruik geen verlenger van 48 cm als je maar 6cm moet verlengen bvb.

Is er verschil tussen carbon en aluminium verlengers ?

Zeker, maar het verschil is niet zo groot als wel eens gedacht wordt. Er wordt gezegd dat je voor de grote Formulazeilen best alu verlengers gebruikt. De lange carbonverlengers (op lange verlenging) lijken nogal frequent te breken (zoals ik zelf onlangs ook heb ondervonden).
Anderzijds blijkt dat ook de gewone alu verlengers niet tegen de megaspanning van de neerhalers (met gebruik van trimmolens) bestand zijn. Ik heb er de laatste maanden ook ettelijke weten breken en/of plooien. Ondertussen heeft bvb NAUTIX versterkte alu versies op de markt gebracht. Overigens plooien of breken verlengers niet alleen bij gebruik op grote zeilen. Ik heb weet van enkel NORTH Power XT (de op het water regelbare) verlengers die plooiden bij gebruik in speedzeilen.
Qua gewicht zit er niet veel verschil op, dus dat kan geen reden zijn om één van de twee te verkiezen. Carbon heeft dan wel het (grote) voordeel dat het niet oxideert.
Een andere theorie zegt dat carbon verlengers beter zijn, omdat ze dezelfde buigingskarakteristiek hebben dan de carbon bases waar ze in gebruikt worden en er minder sleet optreedt omdat de gebruikte materialen dezelfde hardheid hebben, daar waar alu verlengers ‘tegenwringen’ in de mast en door de andere materialen meer sleet aan de binnenkant van de base teweegbrengen. Misschien is dit iets te ver doorgedacht, maar er zit zeker waarheid in.
Wat ik nu doe:
Voor mijn 48 cm carbonverlenger (die ik 36 cm moet verstellen) heb ik een stuk van een kapotte carbon base (36 cm) afgezaagd die ik over de verlenger (onder de stelring) schuif. Voordelen hiervan lijken me duidelijk: het geheel gaat sterker worden met een minimale gewichtstoename.

Kunnen gebroken masten gerepareerd worden ?
Hoeveel is je veiligheid je waard ? Vergeet het …

Kan een mast permanent kromgetrokken worden ?

Yep … vooral als ze lange tijd en met volle neerhalerspanning opgetuigd blijven liggen kan het voorkomen dat je mast nadien een mooie boog vormt. Full carbon masten zijn daar meer onderhevig aan dan masten met 75% of minder carbongehalte.
Als je je zeilen om een of andere reden opgetuigd wil laten liggen (uit de zon dan), los dan voldoende neerhaler-en uithalerspanning. Op zich vormt een kromme mast geen ernstig probleem, al wordt ook daarover wel eens discussie gevoerd.

Wat is het effect van een variotop bij gebruik van een ‘te lange’ mast ?

Voor elke 20 cm dat de mast boven uit het zeil steekt, verhoogt de IMCS met 1 eenheid. Dus een variotop van 40 cm leidt tot een effectieve verhoging van 2 IMCS, maar ook maak je op die manier van je constant curve mast een flextop. Dit kan uiteraard het vaargedrag grondig wijzigen.

Opmerkingen en/of verbeteringen zijn welkom uiteraard. Ik zal waarschijnlijk geregeld enkele aanpassingen maken ook ... :thumbsup:

Best is om ineens even door te klikken naar het volledige artikel

Gebruikersavatar
eric
Nieuwkomer
Nieuwkomer
Berichten: 3
Lid geworden op: di jan 04, 2005 11:19 pm
Locatie: zeeland

Re: Weetjes over masten

#2 Bericht door eric » za jul 16, 2005 3:12 am

Willy B18 schreef:MASTEN

In de hoop enige opheldering en/of verduidelijking te brengen in het dichte mastenoerwoud, wilde ik een vrij summiere synthese maken uit gegevens afkomstig uit een aantal bronnen, tevens gestoeld op eigen ervaring.
hoi willy b-18 je hebt je best weer eens gedaan,petje af hoor,ik heb er in ieder geval veel van opgestoken,grtjes eric
Laatst gewijzigd door eric op zo jul 17, 2005 11:42 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
surfen,de mooiste watersport,die vrijheid,ontspanning,niets mooier dan een hoge jump of een truc die weer gelukt is

Iwein
Nieuwkomer
Nieuwkomer
Berichten: 1
Lid geworden op: di aug 02, 2005 8:41 pm

Re: Weetjes over masten

#3 Bericht door Iwein » di aug 02, 2005 9:22 pm

Willy B18 schreef:MASTEN
Als je mast te lang is en je wil geen kortere kopen, kan je gaan zagen. Doe dat dan aan de onderkant en niet aan de top. Het is echter zeker verre van ideaal.
Enorm goeie uiteenzetting.

Mij is echter ooit aangeraden om net wel de top bovenkant af te zagen en niet de basis onderkant.
(concreet , een 4.30 mast in een rushwind. Zeil noteerde 4.30 mast, maar bij optuigen blijkt die een dike 5cm uit te steken.)
mvg, Iwein
-------------------------------------------------------

Gebruikersavatar
Willy B18
Moderator
Moderator
Berichten: 497
Lid geworden op: wo jan 29, 2003 10:29 pm
Locatie: Halle - Zoersel

#4 Bericht door Willy B18 » di nov 01, 2005 9:17 pm

Henri schreef:Perfect, precies de info die ik nodig had.
Maar ik heb nog een vraag: Bij de specificaties van sommige zeilen lees ik dat er bv een 430 mast gebruikt moet worden en een 460 mast compatible is. Dan 'mis' ik volgens mij 30 cm? Of houdt dit (dus) automatisch in dat ik een verlenger moet gebruiken?
Die 30 cm mis je niet, maar je moet ze wel 'aanvullen' met een verlenger.
Zoals je wellicht al snapt is de kortere mast wat soepeler, terwijl de langere mast wat stijver is (hogere IMCS waarde). Dat heeft zijn invloed op het vaargedrag van het zeil.

Gebruikersavatar
Willy B18
Moderator
Moderator
Berichten: 497
Lid geworden op: wo jan 29, 2003 10:29 pm
Locatie: Halle - Zoersel

#5 Bericht door Willy B18 » vr nov 18, 2005 7:25 pm

Henri schreef:Oepssss :oops: :twisted:
Zoeken op internet geeft het antwoord: Carbon Kevlar dus.

In genoemd geval dan Carbon 30% OF Carbon Kevlar 75 dan wel 90% neem ik aan.
Als het anders is hoor ik het graag..........
Klopt volledig :wink:

Gebruikersavatar
surf_freakje
Nieuwkomer
Nieuwkomer
Berichten: 2
Lid geworden op: wo dec 28, 2005 8:30 am
Locatie: schiplaken vlakbij mechelen

#6 Bericht door surf_freakje » za jan 21, 2006 8:00 pm

puik werk willy :mrgreen:
hebk weer heel wat uit geleerd :D

Gebruikersavatar
hawaï
Nieuwkomer
Nieuwkomer
Berichten: 1
Lid geworden op: zo dec 25, 2005 12:36 pm
Locatie: Leuven

#7 Bericht door hawaï » ma jan 23, 2006 8:57 pm

mooi gedaan :D
Er staat zowat alles in dat ik wou weten :mrgreen:

MacDee
Nieuwkomer
Nieuwkomer
Berichten: 1
Lid geworden op: vr jul 08, 2005 10:26 am

#8 Bericht door MacDee » zo feb 05, 2006 1:58 pm

Hallo Willy,

Ik heb een Fiberspar mast waarvan het gedeelte binnenin de base, dat de 2 mastdelen met elkaar verbindt, gebroken is.
Weet jij misschien of je een dergelijk onderdeel los kan bestellen of mag het eventueel vervangen worden door een tussenstuk in aluminium ?

Groeten,

Daniël

Gebruikersavatar
Bel 91
Nieuwkomer
Nieuwkomer
Berichten: 1
Lid geworden op: ma mei 03, 2004 8:49 pm
Locatie: oostrozebeke
Contacteer:

#9 Bericht door Bel 91 » zo feb 05, 2006 2:04 pm

als dat kapot is, zijn er slechts twee oplossingen:

1. de vuilbak
2. houden om vlaggemast, mastverlenger,etc. mee te maken

het is pijnlijk, maar ik zou zo'n herstelde mast voor geen haar vertrouwen
Afbeelding

Gebruikersavatar
Willy B18
Moderator
Moderator
Berichten: 497
Lid geworden op: wo jan 29, 2003 10:29 pm
Locatie: Halle - Zoersel

#10 Bericht door Willy B18 » zo feb 05, 2006 2:34 pm

MacDee schreef:Ik heb een Fiberspar mast waarvan het gedeelte binnenin de base, dat de 2 mastdelen met elkaar verbindt, gebroken is.
Weet jij misschien of je een dergelijk onderdeel los kan bestellen of mag het eventueel vervangen worden door een tussenstuk in aluminium ?
Inderdaad, zoals hierboven al geschreven, enkel nog goed om als vlaggenmast te dienen (of de onderkant van de base als versterking tegen breken of plooien over een lange mastverlenger schuiven).
Ikzelf heb zo een 100% carbon vlaggenmast (Arrows) :mrgreen:

Wat je wel kan doen is eens rondkijken voor een gelijkaardige base (mocht er iemand de top gebroken hebben).

Herstellen is niet aan te raden... spijtig :wink:

Gebruikersavatar
Swelke
Nieuwkomer
Nieuwkomer
Berichten: 2
Lid geworden op: zo jun 15, 2003 12:17 pm
Locatie: Sint-Denijs-Westrem

#11 Bericht door Swelke » do jun 01, 2006 10:58 pm

Hoi ik heb keuze tussen 2 masten voor mijn nieuwe gaastra zeilen.

Fiberspar tidal wave 60% RDM 4.00 weegt 2KG
Gaastra 75 RDM die weegt 1.75KG

Persoonlijk denk ik die gaastra heeft 15 % meer carbon en weegt lichter ofwel fiberspar die betere kwaliteit is denk ik maar wel zwaarder.

Kan niet beslissen!!

Gebruikersavatar
Willy B18
Moderator
Moderator
Berichten: 497
Lid geworden op: wo jan 29, 2003 10:29 pm
Locatie: Halle - Zoersel

#12 Bericht door Willy B18 » do jun 01, 2006 11:10 pm

Swelke schreef:Hoi ik heb keuze tussen 2 masten voor mijn nieuwe gaastra zeilen
Ik denk dat je deze vraag beter elders op het forum stelt :wink:

Gebruikersavatar
H00der
Beginnende gebruiker
Beginnende gebruiker
Berichten: 10
Lid geworden op: zo jun 26, 2005 1:42 pm
Locatie: Alosta city

#13 Bericht door H00der » za jun 17, 2006 5:13 pm

Ik heb hier nog een Fiberspar mast van een dikke 10 jaar geleden liggen, ik geloof dat hij met een 60% carbon is, zou die nog werken in recente zeilen denk je? ( NP Saber of Gun Target e.d.)

Ik geloof trouwens ook dat hij t.o.v een gewone SDM nog iets dunner is...
Gaastra IQ - Patrik Diethelm

Gebruikersavatar
Willy B18
Moderator
Moderator
Berichten: 497
Lid geworden op: wo jan 29, 2003 10:29 pm
Locatie: Halle - Zoersel

#14 Bericht door Willy B18 » za jun 17, 2006 5:33 pm

H00der schreef:Ik heb hier nog een Fiberspar mast van een dikke 10 jaar geleden liggen, ik geloof dat hij met een 60% carbon is, zou die nog werken in recente zeilen denk je? ( NP Saber of Gun Target e.d.)
Niet zozeer het carbongehalte komt hier in vraag, maar die mast is met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid een Flex top en daar zijn de moderne zeilen niet op gesneden...

Gebruikersavatar
H00der
Beginnende gebruiker
Beginnende gebruiker
Berichten: 10
Lid geworden op: zo jun 26, 2005 1:42 pm
Locatie: Alosta city

#15 Bericht door H00der » za jun 17, 2006 5:59 pm

ok thx willy, en als ik nu eens een 430 mast 35 cm verleng, dan heeft dat (als ik met niet vergis) als gevolg een softer gevoel, en dus minder power...

Ga ik ( +-73 kg) daar veel van merken?
Laatst gewijzigd door H00der op zo jun 18, 2006 6:07 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gaastra IQ - Patrik Diethelm

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast