Weetjes over masten

Alle vragen, opmerkingen, reviews over al het overige materiaal of over materiaal in het algemeen
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Willy B18
Moderator
Moderator
Berichten: 497
Lid geworden op: wo jan 29, 2003 10:29 pm
Locatie: Halle - Zoersel

Re: Weetjes over masten

#91 Bericht door Willy B18 » di feb 01, 2011 3:07 pm

Chris schreef:ik zou niet stellen dat "zeilenproducten graag (willen) dat de kopers de orginele mast erbij kopen". omgekeerd zou wel juist zijn: de klant zou graag de originele mast willen. beter nog: hij/zij zou dat *moeten* willen, zeker bij een "high end" race zeil. zeilmakers hebben hun eigen ideeen over zeilbouwen, en de mastkarakteristieken maken daar integraal deel van uit. dit is m.i. geen kwestie van conspiracy against the consumer. het is eigen aan het product.
maar keuze is goed, en is goed voor iedereen. maar goede keuze is nog beter!
+1
Ik heb er al paar weten klagen over prestaties van hun zeilen, waar achteraf blijkt dat ze een totaal verkeerde mast gebruikt hebben. Maar 't lag aan 't zeil natuurlijk... want een mast is toch een mast :hit:

Gebruikersavatar
bobbelingremix
Nieuwkomer
Nieuwkomer
Berichten: 3
Lid geworden op: ma okt 08, 2007 3:43 pm
Locatie: Leiden

Re: Weetjes over masten

#92 Bericht door bobbelingremix » do mei 09, 2013 10:58 am

Ben al een tijdje op zoek naar een mast voor mijn aerotech 6,7.
Deze vereist een constant curve mast.
Nu vond ik op marktplaats een Gaastra Ignition 430 75% carbon uit 2004.
De verkoper vertelde mij dat dit om een constant curve mast gaat terwijl ik uit de unifiber mast selector haal dat gaastra hard top masten maakt. Nu hoop ik dat gaastra in 2004 wel nog constant curve masten maakte.
Wie kan mij hier wat meer over vertellen?
Alvast bedankt,

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Moderator
Berichten: 85
Lid geworden op: vr sep 27, 2002 4:38 pm
Locatie: DC - Taxation without representation
Contacteer:

Re: Weetjes over masten

#93 Bericht door Chris » do mei 09, 2013 3:45 pm

om te beginnen zou ik er niet van uitgaan dat die selector accuraat is voor masten uit 2004. in die tijd was 'the team' nog bij gaastra voor hun 'move' naar mauisails. gaastra's uit die tijd zijn helemaal niet meer vergelijkbaar met de nieuwere modellen.

verder heb ik geen pasklaar antwoord op de preciese eigenschappen van die mast, en evenmin of die eigenschappen overeenstemmen met wat aerotech onder 'constant curve' verstaat. is immers een weinig precieze omschrijving.

een begin van antwoord vind je mss hier: http://www.peterman.dk/start-windsurfing-gb01.htm

tenslotte, en als je er de kans toe hebt, is er geen beter substituut dan je zeil eens op te tuigen op die mast (en beter nog: er eens mee te varen)

suc6
Powered by Kashy fins

Gebruikersavatar
bobbelingremix
Nieuwkomer
Nieuwkomer
Berichten: 3
Lid geworden op: ma okt 08, 2007 3:43 pm
Locatie: Leiden

Re: Weetjes over masten

#94 Bericht door bobbelingremix » za mei 11, 2013 11:19 am

Daar zit ik dus ook een beetje mee.
Ik denk dat ik hem maar gewoon meeneem, mocht hij niet werken kan ik de mast ook gewoon weer verkopen.
Dank voor je snelle antwoord

Gebruikersavatar
california
Beginnende gebruiker
Beginnende gebruiker
Berichten: 11
Lid geworden op: wo jul 18, 2012 7:08 am
Locatie: aartselaar,antwerpen

Re: Weetjes over masten

#95 Bericht door california » za aug 03, 2013 12:23 pm

wat kan of gaat het probleem zijn bij het gebruik van een X6 490 mast van NP met 90% carbon IMCS 29 (gebruik ik nu in een 2011 hellcat 8,2)
bij het gebruik in een gaastra savage 2012 9,0

NP is flextop had ik al begrepen ,staat ook vermeld op de hellcat

voor de gaastra beschrijven ze de gaastra 75 mast met 75%carbon

maar wat brengt dit in de praktijk met een x6 in de gaastra
bedankt alvast

Gebruikersavatar
Willy B18
Moderator
Moderator
Berichten: 497
Lid geworden op: wo jan 29, 2003 10:29 pm
Locatie: Halle - Zoersel

Re: Weetjes over masten

#96 Bericht door Willy B18 » za aug 03, 2013 1:05 pm

Als je redelijke prestaties zoekt heeft een NP mast (welke dan ook) niets te zoeken in Gaastra zeilen.
Dat zijn twee precies tegengestelde 'families'".
De Gaastra is berekend op hard top masten. Het zeil zal er slecht bijstaan en bij het varen veel te snel 'lozen', waardoor je veel te veel verlies gaat doen...

Gebruikersavatar
california
Beginnende gebruiker
Beginnende gebruiker
Berichten: 11
Lid geworden op: wo jul 18, 2012 7:08 am
Locatie: aartselaar,antwerpen

Re: Weetjes over masten

#97 Bericht door california » zo aug 04, 2013 12:05 pm

bedankt voor uw reaktie

ofwel dus de originele mast van gaastra of volgens de tabellen van unifiber kom ik uit op de enduro SDM C80 490
hard top

cjt
Beginnende gebruiker
Beginnende gebruiker
Berichten: 18
Lid geworden op: wo apr 23, 2008 8:55 pm
Locatie: Berchem

Re: Weetjes over masten

#98 Bericht door cjt » za mei 10, 2014 3:22 pm

Ik zoek een mast voor mijn Gaastra Vapor uit 2013. Ik heb een Gaastra 75 490 uit 2010 of 11 maar deze staat echt niet goed in het zeil. Mijn maui mast heb ik ook geprobeerd maar dat lukt ook niet. Dus dacht ik een nieuwe Gaastra mast uit 2013 te kopen maar ik kreeg van iemand de melding dat die van 2013 zeer snel breken. Kan iemand me adviseren?
"Gone surfing"

freerideboard
Nieuwkomer
Nieuwkomer
Berichten: 3
Lid geworden op: do jan 16, 2014 11:28 am

Re: Weetjes over masten

#99 Bericht door freerideboard » do jun 26, 2014 8:17 pm

Hey,

Top info die tekst!
Ik heb een 460 mast met een luff van 470 voor een 6.5 zeil.
Mijn verlenger is van alu en 45 cm lang.
Kan dit nu kwaad als er dus nog 35 cm verlenger in mijn mast steekt? Zal dit de curve heel hard verstoren of is het ok om met te varen?

Alvast Bedankt,
Raf

Gebruikersavatar
Willy B18
Moderator
Moderator
Berichten: 497
Lid geworden op: wo jan 29, 2003 10:29 pm
Locatie: Halle - Zoersel

Re: Weetjes over masten

#100 Bericht door Willy B18 » do jun 26, 2014 8:35 pm

freerideboard schreef:Top info die tekst!
Ik heb een 460 mast met een luff van 470 voor een 6.5 zeil.
Mijn verlenger is van alu en 45 cm lang.
Kan dit nu kwaad als er dus nog 35 cm verlenger in mijn mast steekt? Zal dit de curve heel hard verstoren of is het ok om met te varen?
Zolang je mast dit toelaat is er geen probleem.
In theorie is het beter een kortere verlenger te gebuiken (dan sleep je ook minder gewicht mee op je board).

freerideboard
Nieuwkomer
Nieuwkomer
Berichten: 3
Lid geworden op: do jan 16, 2014 11:28 am

Re: Weetjes over masten

#101 Bericht door freerideboard » vr jun 27, 2014 12:16 am

Willy B18 schreef:Zolang je mast dit toelaat is er geen probleem.
Bedankt voor je reactie.
Wat bedoel je precies met toelaten?

Gebruikersavatar
Willy B18
Moderator
Moderator
Berichten: 497
Lid geworden op: wo jan 29, 2003 10:29 pm
Locatie: Halle - Zoersel

Re: Weetjes over masten

#102 Bericht door Willy B18 » vr jun 27, 2014 12:22 am

freerideboard schreef:Wat bedoel je precies met toelaten?
Sommige masten versmallen net iets sneller naar boven toe, zodat een lange verlener er gewoon niet ingaat, of vrij vast komt te zitten.

freerideboard
Nieuwkomer
Nieuwkomer
Berichten: 3
Lid geworden op: do jan 16, 2014 11:28 am

Re: Weetjes over masten

#103 Bericht door freerideboard » vr jun 27, 2014 1:15 am

Willy B18 schreef:
freerideboard schreef:Wat bedoel je precies met toelaten?
Sommige masten versmallen net iets sneller naar boven toe, zodat een lange verlener er gewoon niet ingaat, of vrij vast komt te zitten.
Okay, bedankt!

fastpeter
Nieuwkomer
Nieuwkomer
Berichten: 3
Lid geworden op: ma mar 07, 2005 6:44 pm
Locatie: Bree

Re: Weetjes over masten

#104 Bericht door fastpeter » za mar 07, 2015 4:38 pm

Ik heb een NP Hellcat 5.2 gekocht. Deze heeft een mastlengte van 3.96 nodig. Ik heb nog een NP mast van 4.00m. Kan ik hier het best 4cm van afzagen of ...
Gr.
Peter

Gebruikersavatar
Willy B18
Moderator
Moderator
Berichten: 497
Lid geworden op: wo jan 29, 2003 10:29 pm
Locatie: Halle - Zoersel

Re: Weetjes over masten

#105 Bericht door Willy B18 » za mar 07, 2015 5:12 pm

fastpeter schreef:Ik heb een NP Hellcat 5.2 gekocht. Deze heeft een mastlengte van 3.96 nodig. Ik heb nog een NP mast van 4.00m. Kan ik hier het best 4cm van afzagen of ...
Gr.
Peter
Nee.
Ten eerste zal je na een tijd (als het zeil wat rek heeft gekregen - of het eigenlijk wat te hard waait voor die maat - toch meer downhaul gaan gebruiken (sowieso al + of - 2cm)
- Heb je je mast al eens gemeten ? Daar durven ook nogal eens verschillen op zitten.
- Je verlenger best wel op nul zetten (of afhankelijk van het merk zo laag mogelijk - eventueel de ring weghalen)

Tenslotte: bij een 5,2 waait het al redelijk, dan kan ietsje meer ruimte geen kwaad ivm overslaande chop.

Laat die mast gerust zoals die is.

Ik weet het niet van buiten, maar wordt misschien 375 aangegeven als ideale mast met dan 22 verlenger ?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast