Weetjes over vinnen

Alle vragen, opmerkingen, reviews over al het overige materiaal of over materiaal in het algemeen
Bericht
Auteur
RobC
Actieve gebruiker
Actieve gebruiker

Re: Weetjes over vinnen

#61 Bericht door RobC » zo dec 27, 2009 12:44 pm

Heeft er iemand ervaring met het verschil tussen een Deboichet , SL1 en de SL3
Spreek altijd de waarheid
Spreek niet altijd

Willy B18
Moderator
Moderator

#62 Bericht door Willy B18 » zo dec 27, 2009 1:30 pm

SL3 nog niet zelf gevaren, wel goeie comments gehoord.
De SL1 is een schitterende vin voor wat ruigere omstandigheden en ze is in alle omstandigheden snel.

modelistje
Nieuwkomer
Nieuwkomer

#63 Bericht door modelistje » vr mar 19, 2010 12:30 pm

Kan zijn ik er overgelezen heb maar wat ik mij afvraag is volgende:
De achterzijde van een vin, kan je dat bijschuren over de hele lengte, dus scherper maken of minder scherp en welke invloed heeft dat op het vaargedrag.
iemand die daar meer kan over vertellen, je hoort het wel eens bij speedtrials.
Grtz

Willy B18
Moderator
Moderator

#64 Bericht door Willy B18 » vr mar 19, 2010 2:01 pm

modelistje schreef:Kan zijn ik er overgelezen heb maar wat ik mij afvraag is volgende:
De achterzijde van een vin, kan je dat bijschuren over de hele lengte, dus scherper maken of minder scherp en welke invloed heeft dat op het vaargedrag.
Hier staat het wel uitgelegd (ook waar je moet op letten):
http://willyb18.webs.com/infovinnen.htm

Je kan dus inderdaad de achterkant (trailing edge) scherper maken, waardoor de vin sneller wordt.
Het helpt ook om een "fluitende" of "brommende" vin manieren te leren.
Opletten: een scherpe vin mag dan snel zijn, maar is niet ongevaarlijk bij een crash (in mindere mate) en bij het waterstarten.

modelistje
Nieuwkomer
Nieuwkomer

#65 Bericht door modelistje » za mar 20, 2010 8:38 am

Thanks Willy.

modelistje
Nieuwkomer
Nieuwkomer

#66 Bericht door modelistje » za mar 20, 2010 2:12 pm

Betreft de leading edge lees ik dat deze best met krantenpapier "gepolierd " wordt. Ik vrees dat met dat gazetten papier je enkel een wat vettige ( druk) laag op de LE aanbrengt. Als dat ok is, vind ik dat prima en zal het zeker eens uitproberen.
Waar ik wel aan denk is volgende:
Ik bewerkte vroeger beroepshalve natuursteen. Om die te polijsten gebruikte ik soms staalwol nr.0, dus heel fijn. Werkte perfect, kreeg veel glans. Mogelijks kan dat hier beter werken dan kranten. Voor de kenners eens uit te proberen op een oudere vin, zo weet je direct of dat beter is of niet. Je kan na dat polijsten ook nog eens met napolieren(vetten) met kranten dan zal je vin zeker mooi glad zijn.
Als kind weet ik wel dat mijn moeder vroeger de " stoof " op polierde met kranten maar dan moest die plaat wel goed " heet " staan.
Het opschuren, ruwen van de ganse zijkant van een vin of onderkant van een board kan je ook met CIF(iets meer dan normaal) en water doen, is in feite een erg vloeibare polier paste, geeft minder krassen dan schuurpapier.
Allé mannen aan de slag, testen, testen en nogmaals testen en laat dan liefst ook nog iets weten achteraf.

Windsurf4life
Nieuwkomer
Nieuwkomer

#67 Bericht door Windsurf4life » zo aug 01, 2010 5:27 pm

Even een vraagje...
Heb onlangs een Naish Freewide 2010 gekocht.
V:130 L:253 W:73 43.7cm(30 cm van tail)
De vin die ik er bij kreeg is 40cm. Enkele ervaren surfers hebben nu onlangs gezegd dat ik beter een 44 erop zou zetten.
Gelieve wat info te geven moest ik de 44 vin kopen.

Willy B18
Moderator
Moderator

#68 Bericht door Willy B18 » zo aug 01, 2010 7:23 pm

44 is in theorie de maximum vinmaat voor dat board.
40 lijkt dus niet verkeerd, maar hangt af van het zeil dat je wil gaan varen.

Windsurf4life
Nieuwkomer
Nieuwkomer

#69 Bericht door Windsurf4life » wo aug 04, 2010 6:54 pm

Ok, Bedankt voor de info.
Ik vaar meestal met 6.2 tot 7.5, dus het zal nog wel lukken hoop ik.

BEL 92
Nieuwkomer
Nieuwkomer

#70 Bericht door BEL 92 » ma jan 17, 2011 3:33 pm

Iemand enige ervaring met de C3 Sting 28... Ik zou hem varen met de Manta 59 en Gaastra Vapor 5.5... Vlak water - Speedwise

Ik dacht gelezen te hebben bij onze noorderburen dat in vergelijking met de Venoms, de Sting voor de iets zwaarderen onder ons waren. Ik weeg 95kg, en ben 1m78 groot... Momenteel vaar ik Select SL 7's waarvan mijn kleinste maat 31 met opvolgers 33-35-37. De grotere maten zijn natuurlijk voor mijn grotere boards. De 31 acht ik eigenlijk nogal groot bij het aanstormen op een speedbaan deze paasvakantie in het zuiden van Frankrijk.

Iemand enige tips?

Grtn

Kevin.
[Flyin' as Fast as Possible]

Chris
Moderator
Moderator
Contacteer:

#71 Bericht door Chris » ma jan 17, 2011 11:49 pm

BEL 92 schreef:Iemand enige ervaring met de C3 Sting 28... Ik zou hem varen met de Manta 59 en Gaastra Vapor 5.5... Vlak water - Speedwise

Ik dacht gelezen te hebben bij onze noorderburen dat in vergelijking met de Venoms, de Sting voor de iets zwaarderen onder ons waren. Ik weeg 95kg, en ben 1m78 groot... Momenteel vaar ik Select SL 7's waarvan mijn kleinste maat 31 met opvolgers 33-35-37. De grotere maten zijn natuurlijk voor mijn grotere boards. De 31 acht ik eigenlijk nogal groot bij het aanstormen op een speedbaan deze paasvakantie in het zuiden van Frankrijk.
Kevin - ik weet niet zeker waar en in welke context werd gezegd dat de Sting "voor de iets zwaarderen onder ons waren". persoonlijk (ik ben volgens de meeste standaarden geen zwaargewicht) heb ik wel wat ervaring met beide types C3. Het verschil tussen deze vinnen zit 'm meer in waarvoor ze bedoeld zijn: de Sting is een slalom/race vin, de Venom is eerder een slalom/speed vin.

De Sting heeft minder rake (staat meer rechtop) dan de Venom, en heeft een iets bredere tip. Hij is gemaakt voor slalom(wedstrijden), waarvoor je ook bij minder snelheid (en dus doorgaans bij minder wind) druk moet kunnen opbouwen om te kunnen versnellen en/of upwind te gaan om uit iemands wake te blijven.

Naar puur snelheidspotentieel toe denk ik dat beide vinnen intrinsiek even snel kunnen zijn, maar het snelheidspotentieel van een Venom is makkelijker aanspreekbaar. Door zijn rake en twist is de Venom namelijk makkelijker te controleren in lastigere omstandigheden (ruig water, windstoten), en zoals je weet is controle snelheid. Met andere woorden: met de Venom blijf je maar acceleren, de vin vangt alles op (je voelt 'm letterlijk werken onder je achterste voet). Met de Sting moet je iets alerter zijn, en zal je board sneller de neiging hebben te gaan 'vliegen'.

Let er wel op dat je de Venom gemiddeld 2cm langer moet varen dan een andere vin (of dan de Sting). Voor het board dat je vermeldt zou ik wellicht niet kleiner gaan dan een 30cm Venom. Ter vergelijking: ik vaar met een 26cm Venom onder mijn speedboard, maar dat is maar 44cm breed! (Overigens vraag ik me af of een 5.5 op de Manta 59 niet eeen beetje aan de kleine kant is?)

Beiden zijn dus goeie vinnen - het hangt er alleen van af wat je zoekt.