Weetjes over vinnen

Alle vragen, opmerkingen, reviews over al het overige materiaal of over materiaal in het algemeen
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Willy B18
Moderator
Moderator
Berichten: 497
Lid geworden op: wo jan 29, 2003 10:29 pm
Locatie: Halle - Zoersel

Weetjes over vinnen

#1 Bericht door Willy B18 » ma jul 24, 2006 8:04 pm

Een stukje leesvoer:

Wetenschap der vinnen
(Basis door Mike Lovell - North Shore Fins, aangepaste versie)


De functie van de vin is het geleiden van water langs de onderkant van het board. Deze waterstroom wordt omgezet in een opwaartse druk (lift). Tevens voorkomt de vin het zijwaarts wegglijden van het surfboard. Bij het surfen oefent je zeil een zijwaartse kracht uit op de surfplank. De vin zorgt ervoor dat die zijwaartse druk omgezet wordt in voorwaartse druk (=snelheid). Bij het vindesign is de truc een vin te maken die genoeg lift geeft om het board te laten planeren, zonder dat de vin teveel weerstand geeft en het board afremt. Bij het ontwerpen van een vin moet er nagedacht worden over de volgende elementen:


Profiel en dikte
De basis van de vin, het gedeelte dat het dichtst bij het board ligt, is verantwoordelijk voor het aanplaneren van de vin. Normaal gesproken is dit gedeelte het dikst, waardoor meer lift gecreeerd wordt. Het middelste gedeelte tot de tip van de vin heeft de meeste invloed op de snelheid van de vin. Met is erg belangrijk dat dit gedeelte symmetrisch is, zodat spin-outs kunnen worden voorkomen. Nu is het zo dat je een vin niet ongelimiteerd dikker kan maken om sneller te planeren. Hoe dikker de vin des te meer weerstand het oplevert, het is dus een compromis. Als de vin te dik is, gaat de neus van het board door de grotere liftkrachten rondom de vin omlaag, waardoor het board lastig down-wind te varen is in choppy omstandigheden. De uitkomst is een vin met de juiste dikte voor alle delen.

Hoek van de vin met het board - rake
De hoek van de vin met het board noemen we 'rake'. Over wat nu de juiste hoek is, valt geen echte regel te geven. Over het algemeen zijn wave- en slalomvinnen meer naar achter gebogen (grotere rake) en zijn racevinnen rechter. Tegenwoordig is het echter zo dat bijvoorbeeld de wavevinnen weer rechter beginnen te worden. Mike Lovell van Northshore Fins zegt hierover: "Voor lange turns in de golven is de naar achteren gebogen wavevin met veel rake nog steeds het beste ontwerp. Op het moment is de manier van golfrijden echter aan het veranderen; de profs willen zoveel mogelijk korte snappy turns op een golf maken, ook mede vanwege de jurywaarderingen. Het publiek volgt de professionals hier weer in." Een minder gebogen vin voldoet beter bij deze stijl van golfrijden. Belangrijk om de hoeveelheid rake van de vin te bepalen, zijn de condities waarin gevaren wordt. Bij onshore wind en kleine kabbelgolfjes is een rechtere vin beter. Grotere golven en side-shore condities vragen om een meer gebogen profiel.

Schema uit de SELECT folder:
Afbeelding

Outline van de vin
Mike Lovell: "De outline van de vin, de duidelijk waarneembare buitenste vorm, is vooral esthetisch gezien interessant. Als de andere eigenschappen van de vin goed zijn, is de vin in principe ok.
Niet dat elke outline zomaar werkt bij elk type vin, maar de basisoutlines die we nu hebben werken goed en zijn de laatste paar jaar vrijwel niet veranderd. Natuurlijk zie je af en toe een extra ronding hier en een paar millimeter minder daar, maar ingrijpende veranderingen hebben er niet plaatsgevonden.'

Flex & twist
Enorm belangrijk voor het vaargedrag zijn de bij constructie aangebrachte flex en twist eigenschappen.
Flex = de mate waarin de vin onder druk zijdelings wegbuigt.
Twist = de mate waarin de vin wegdraait onder belasting

Afbeeldingen uit de site van Deboichet:
Afbeelding



Verschillende vintypes
In het algemeen geldt dat hoe kleiner de vin is hoe beter de controle is en des te hoger de eindsnelheid wordt (dit geldt vooral voor race- en slalomvinnen en in mindere mate voor wave-vinnen). Een grotere en langere vin zorgt voor eerder
aanplaneren en beter hoogtelopen van het board en kan een grotere tuig op je board beter hebben. Een meer gebogen vin (wave) werkt beter bij manoeuvres maar is langzamer vanwege de gecurvede outline. Om een iets beter overzicht te krijgen van wat nou precies waarvoor bedoeld is, volgt hier een korte omschrijving per vintype:

Racevin
Als je vroeg wil planeren is een grotere en dikkere vin met een recht profiel de beste keuze. Dit werkt natuurlijk het beste als ook een groter zeil gebruikt wordt. Dit type vin houdt de grotere krachten in evenwicht bij de over het algemeen lichtere windomstandigheden en het board planeert vroeger aan. Het nadeel van dit soort vinnen is dat ze als de wind toeneemt minder goed te controleren zijn, door de enorme hoeveelheid lift die ze creeren. De racevinnen die voor hardere wind gebruikt worden zijn dunner en hebben een kleiner oppervlak, zodat ze beter te controleren zijn.

Speed/slalom vin
Voor speedsurfers worden heel dunne en kleine/korte vinnen gemaakt. Over het algemeen kun je zeggen dat hoe groter een vin en hoe meer rare bochten en hoeken hij heeft, des te meer wrijving er optreedt. Deze wrijving zorgt ervoor dat je board langzamer gaat. Speedvinnen zijn dan ook ontworpen met het doel zo min mogelijk wrijving te veroorzaken en toch het board bestuurbaar te houden. Ze zijn bedoeld voor ruime windkoersen waar de zijwaartse druk het laagst is. Deze vinnen zijn erg specialistisch en niet echt geschikt voor iets anders dan "blasting".
Vaak is het beter voor een compromis te kiezen. De 'planeervin' wordt gecombineerd met deze speedvin en daaruit is zo'n beetje de race/slalomvin van nu ontstaan.

Wavevin
Als je meer voor manoeuvres gaat en korte en snelle turns wilt maken is een meer gebogen vin de uitkomst. Een gebogen vin staat plotselinge richtingveranderingen toe zonder dat je meteen in de spin-out gaat. Nadeel van dit type vin is dat de aan-de-wind-eigenschappen minder goed zijn. Ook de snelheid is minder. Hiervoor zijn ze dan ook niet bedoeld.

Freeride-vin
De freeride-vin is een combinatie van de eigenschappen van de andere meer specialistische vinnen. Waar een race/slalom vin vooral hard maar moeilijker door de bocht gaat en een wave-vin op een duppie draait maar minder snel in plané is, biedt de freeride-vin een compromis. De goede vaareigenschappen van de andere vinnen zijn in deze vin verenigd en deze combinatie maakt de freeride-vin een ideale vin om gewoon mee te funnen; een allround vin geschikt voor meerdere stijlen dus.

Weed-vin (of wier-vin)
Deze is erg naar achter gebogen (veel rake) zodat je op plaatsen met veel wier in het water niet om de tien seconden hoeft te stoppen maar gewoon door kunt blijven varen; het wier glijdt er namelijk gewoon vanaf!

Freestyle-vin
Vinnen die nu in opkomst zijn, zijn de freestyle-vinnen. Over het algemeen zijn ze kort, maar hebben ze toch een groot oppervlakte. Vaak ook hebben ze een wijde tip.
Op deze manier planeren ze toch redelijk snel aan, maar liggen ze wat losser op het water.
De allernieuwste freestyle-vinnen hebben een symmetrische outline, waardoor ze ook goed werken in tail-first manoeuvres zoals de vulcan en de spock.


Hoe wordt een vin gemaakt?
Er zijn twee methodes voor het maken van vinnen: shapen met de hand of computer, en de vin uit de mal. Waar vroeger de vinnen nog vaak met de hand geshaped werden, wordt dat nu meestal met de computer gedaan. Met behulp van een CNC-machine (computer numerical controlled) worden de vinnen gefreesd uit de verschillende lagen van het materiaal waaruit de vin bestaat. Het grote voordeel van deze techniek is dat het mogelijk is telkens dezelfde vin te produceren en
zaken als het profiel en de dikte van de vin nauwkeurig kunnen worden vastgelegd.

Bij het produceren van vinnen uit een mal worden verschillende dunne laagjes van materialen als glasfiber en kevlar in de mal gelegd en daarna onder druk verhit.
Meestal zit de harder al in de materialen; ze zijn voor geimpregneerd, meestal met epoxy of polyester.
Deze harder zorgt voor stevigheid en houdt de verschillende laagjes goed bij elkaar.
Een voordeel van deze methode is dat de lay-up precies bepaald kan worden; zo kan de ontwerper precies bepalen waar de vin stijf dan wel flexibel moet zijn.


De materialen
Voor race- en slalomvinnen wordt het meest gebruik gemaakt van G-10. Dit bestaat uit tien lagen van 'met epoxy voor geimpregneerd glasfiber' die met enorme kracht samengeperst en verhit worden (er zijn ook vinnen van G-11 glasfiber, met elf lagen). Dit levert een enorm sterke en stijve vin op, perfect voor de krachten die erop werken bij race- en slalomomstandigheden. De stijfheid van dit materiaal maakt het mogelijk een dunnere vin te maken (=minder weerstand) die dezelfde krachten kan weerstaan. Een nadeel van deze methode is dat het een stuk duurder is dan bijvoorbeeld de methode die voor wave-en freestyle-vinnen wordt gebruikt.
Een verbetering (en dat maakt het ook duurder) van de G-10 vinnen is de Carbon G-10 bouwwijze. Dit is het G-10 systeem gecombineerd met aan beide kanten een carbon sandwichlaag. Sterker en stijver dan de G-10, maar vooral duurder.
Voor freestyle- en wavevinnen kunnen veel verschillende materialen worden gebruikt. Wave-vinnen moeten natuurlijk tegen een stootje kunnen en vragen om een combinatie van flexibiliteit en stijfheid.

Mike Lovell gebruikt voor de wave-vinnen van Northshore Fins polyester en glasfiber, maar combinaties van glasfiber, kevlar (erg stootvast) en carbon komen ook voor. Door de verschillende materialen goed te combineren in de lay-up kunnen de buigeigenschappen van de vin nauwkeurig bepaald worden.


Verschillende vinbox systemen
Op het moment zijn er zo'n vier systemen in gebruik om de vin vast te maken aan het board. Waar vroeger een paar schroeven het plastic vinnetje nog van de onderkant vastmaakten aan het board is dat tegenwoordig wat vernuftiger gedaan.
Voor waveboards wordt nog steeds een systeem gebruikt dat wel wat wegheeft van dat oude systeem: de US-box. De vin zit met schroef en blokje vast in een rail, waardoor het mogelijk is de vin te verplaatsen in de rail. Begin jaren '90 werd de powerbox ingevoerd. Bij dit systeem is de vin vastgemaakt met een schroef die van boven door de plank bevestigd is. De vin zit steviger in de box dan bij de US-box maar er is maar 1 positie mogelijk.
Een variatie op dit systeem is de trimbox, waar de vin ook van boven vastzit, maar er meerdere vinposities mogelijk zijn. De enorme monstervinnen die tegenwoordig onder de boards geschroefd worden, vragen om een systeem dat de grotere krachten beter aankan: de tuttlebox. Dit systeem is te vergelijken met de powerbox, alleen zit de vin nu niet met 1 maar met 2 schroeven vast in de vinbox.

US Box: Voordeel: de afstelmogelijkheden
Nadeel: er kan niet zoveel druk op de vin uitgevoerd worden.

Powerbox: Gaat met een schroef door het deck heen, hier kan best wel wat druk op uitgeoefend worden.

Trimbox:
Combinatie van de US Box, qua verstelbereik en de stevigheid van de Powerbox door de schroef door het dek heen.

Tuttle box:
Twee schroeven door het dek heen: steviger voor grotere vinnen met meer druk.

Deep Tuttle box:
Een grotere base die in het board wordt geplaatst in combinatie met de twee schroeven, wordt dit vooral voor hele grote vinnen gebruikt (50 - 90cm)

Conic Box:
Gebruikt door Tiga, en hier zou je evt. een adapter over heen kunnen plaatsen voor gebruik in andere types boxen.

F2 Deep Tuttle box:
nog dieper dan de "normale" deep tuttle box.

Overzicht van de meest gebruikte systemen:

Afbeelding



Vinpositie
Over het algemeen kan gezegd worden dat een naar voor geplaatste vin controle oplevert en het naar achter plaatsen van de vin snelheid oplevert. Natuurlijk zijn niet alle problemen bij het varen eenvoudig op te lossen door de vinpositie te veranderen.
Zaken als de positie van de mastvoet en voetbanden spelen mee en de combinatie van deze details kan ervoor zorgen dat het ene board sneller is dan het andere. Het is niet voor niks dat mensen als Kevin Pritchard met zijn 'Team' uren op het water is om alleen maar de ideale vinpositie te bepalen!

Het spreekt bijna voor zich dat een vin maar tot op zekere hoogte de eigenschappen van een surfboard kan veranderen.
Een slalomboard uitgerust met de meest radicale wavevin zal misschien iets wendbaarder zijn, maar zal nog steeds niet kunnen concurreren met een echt waveboard.
Het belangrijkste is dat je lekker surft, en de juiste vin kan daar zeker bij helpen.
Probeer verschillende vinnen uit en maak dan je keuze en bedenk: je surfsetje is zo goed als het slechtste onderdeel!


Trimtips vinnen
Board loopt niet goed hoogte: groter
Board planeert slecht aan: groter
Board gaat niet snel: kleiner
Board heeft de neiging op te loeven: kleiner
Board heeft de neiging af te vallen: groter
Board heeft veel spin-outs: kleiner bij overpowered varen;
groter bij lichte wind
Board heeft neiging 'op te stijgen'/ is onrustig: kleiner
Board ligt te 'laag' op het water: groter
Board heeft geen controle tijdens het gijpen: kleiner
Teveel druk op de voorste voet: groter
Teveel druk op de achterste voet: kleiner


Wat is spin-out? Spin-out is het wegglijden van de achterkant van het board. Dit wordt veroorzaakt door een plotselinge verandering van de waterstroom langs de vin, waardoor een luchtbel kan ontstaan.
Zo kan het gebeuren dat als je neerkomt van een sprong of gewoon erg veel druk op de vin uitoefent, je board in spin-out schiet.

Remedie als 't zover is: afhankelijk van board en vin.
Ofwel een stevige duw tegen de achterkant, ofwel net andersom: stevig bijtrekken achteraan.
Soms helpt het allemaal niet en moet je gewoon vaart minderen tot de vin terug "grijpt" en het board weer normaal loopt.

Have Fun :!:
Laatst gewijzigd door Willy B18 op vr jan 25, 2008 12:20 pm, 9 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
windjonas
Nieuwkomer
Nieuwkomer
Berichten: 2
Lid geworden op: ma mei 30, 2005 10:05 pm
Locatie: oudenburg

#2 Bericht door windjonas » za aug 05, 2006 6:13 pm

op de site van decathlon zie ik een vin met LAME staan.http://www.decathlon.fr/FR/Product_arbo ... index.html
zou dat kunnen dat dat een synoniem is voor trimbox? want die vin lijkt mij verdacht veel op een trimbox vin.

maar volgens de site van decathlon is dit dan een freeride vin met trimboxhttp://www.decathlon.fr/FR/Product_arbo ... index.html
wat is nu juist de trimboxvin? ik dacht die eerste. of ben ik verkeerd?

groeten
jonas
Bic Techno-e Medium/Fanatic rip 56/northsails style ( 5.8 )/gaastra poison (5.4)/gun target (4.7)/neilpryde NR (4.2)

Gebruikersavatar
Willy B18
Moderator
Moderator
Berichten: 497
Lid geworden op: wo jan 29, 2003 10:29 pm
Locatie: Halle - Zoersel

#3 Bericht door Willy B18 » zo aug 13, 2006 9:44 pm

De eerste is een trimbox,
De tweede dien je te voorzien van een box naar keuze... :wink:

Gebruikersavatar
Marco B
Actieve gebruiker
Actieve gebruiker
Berichten: 58
Lid geworden op: wo dec 03, 2003 10:12 pm
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

#4 Bericht door Marco B » ma aug 14, 2006 11:43 am

Onlangs had ik wat e-mail contact met Deboichet. Hij stuurde me wat info over finnen in de ogen van Maynard en Gonzale Costa. Wel leuk om hier te vermelden.
Doe er je voordeel mee :wink:



Different styles of fins by Gonzalo Costa Hoevel

Stiffneses:

From S to H you can decide wether getting a lot of power with a soft fin or getting a lot of control with a stiff one. For lighter wind you need softer and for stronger harder for more control.

Rakes

The rake measures the angle created between the fin and the bottom of the board. More rake for us means a straighter fin making 10 the maximum rake, almost straight angle with the board and rake 0 a normal rake from past years.

You can give more rake to the fins and this will get you more power and upwind angle. When the wind picks up you wanna get more control leaving the rake more to the back.

Profiles

Thicker foils give you more power, more angle and make you feel a little bit steadier feeling but you will loose top speed. Thinner foils give you a better top speed but you will loose power in the lighter air and angle.

We also move the thickest point forward for a smoother feeling and backwards for more speed oriented fins.

Area

More surface on fin makes them more powerful and less area makes them faster but less powerful. Having bigger tips and narrows bases gave us more control, and keeping skinny tips like in our slalom fins made us reach amazing speeds as Finians new world record.

Models

R13:

The R13 is the easiest all around fin for racing. On light air this fin offers a nice lift and power, combined with an easy trimming feeling. On stronger winds this fin keeps always a nice control feeling, good angle on the upwind and a nice easy speed trim in the downwind.

R14

Based on the R13 we made the R14 for stronger wind or lighter people. We reduce the thickness and area of the fin decreasing the power and increasing the top speed. The result was a really controllable fin for stronger winds. Lighter people who preferred a faster feeling than a powerful feeling love this fin.

Concept of the new models

Boards started getting bigger in the tail this years so we felt we had to increase the power of our fins to match the new concept of boards. The sails became really stable as well with the double luff so we decided we could go for more power on the new models. We introduced this new generation of fins R16 and R17 that provide a lot of power, control and top speed as well.

New compromise of thickness + area!!! Good upwind and fast downwind!

R16

Tying to get a more powerful fin we increased the area of the fin on the tip comparing to an R13. We find out that this gave us more power and angle but we lost top speed. So we decrease the thickness of the fin and made it almost as thin as an R14 giving us the top speed again. The result was really good as we had a really good powerful fin for middle winds and a completely new style comparing to the R13.

R17

Based on the really good performance of the R16 we wanted more power in the light air or even in stronger winds for powerful riders. We increased again the area in the tip of the fin and kept the same thickness as the R16. The results were instant as in the light air we could point more again without missing any top speed.

R18

Based on the development of the R17 this is a very powerfull fin mostly for light wind conditions.

SLALOM FINS by Maynard Finian

The Deboichet slalom range consists of three fins, the SL1, SL2 and Upwind Slalom.

In order to make the decision easier, slalom boards are generally split between two different types. Each type has specific features and fin requirements which are important to optimize your sailing experience.

Low rocker boards –

Fanatic, Starboard, Tabou, T1, RRD



Suggested fins – SL2. UW

Reasons – The SL2 and UW fins help lift the nose of the board up which increases the top-end speed capability of these brands. The SL2 has a free feeling and excellent acceleration. The UW is a good fin for difficult and choppy conditions whilst still having decent speed in flat water.

First recommendation from the team – SL2

High rocker boards –

F2, Exocet, JP

Suggested fins – SL1, UW

Reasons – The SL1 is a wide-tip fin that is very stable under the feet and can handle a wide variety of conditions. This fin specifically fits to these board brands because it keeps the nose down and the SL1 is deceptively fast on flat water and in extreme chop.

The UW is also a good fin for these board types as it is also stable and the straight leading edge keeps the board in the direction you want. This fin has less area than the SL1 so it will not be too powerful for the lighter sailors.

First recommendation from the team – SL1 for heavier sailors (+85kg), UW for lighter sailors (-85kg)

[/u]
GA sails

surfbabe katie
Nieuwkomer
Nieuwkomer
Berichten: 1
Lid geworden op: di aug 01, 2006 1:52 pm

#5 Bericht door surfbabe katie » vr sep 22, 2006 11:29 am

Als beginner heb ik ook een vraag of "het zwaard".

Wat is het grote verschil tussen een board met zwaard en zonder zwaard?

Hebben alleen planken met een groter volume (meer dan 140l) een zwaard?

Kan je als beginner met een plank van ca. 137l zonder zwaard goed overweg op binnenwater?

Katie

Gebruikersavatar
t-o-m
Nieuwkomer
Nieuwkomer
Berichten: 9
Lid geworden op: ma sep 13, 2004 8:12 pm

#6 Bericht door t-o-m » vr sep 22, 2006 2:23 pm

Een zwaard zorgt ervoor dat je in het begin een beetje op de goede koers blijft, maar als beginner hoef je niet vast te zitten aan een board met zwaard. Zonder, mits je een goed breed board hebt met genoeg volume, kan het ook.

Gebruikersavatar
Willy B18
Moderator
Moderator
Berichten: 497
Lid geworden op: wo jan 29, 2003 10:29 pm
Locatie: Halle - Zoersel

#7 Bericht door Willy B18 » di okt 17, 2006 4:01 pm

Wouter schreef:Een interessante aanvulling op Willy zijn topic.

US box: vin wordt langs de onderkant in de vinkast vastgemaakt met één schroef. De vinbox is eigenlijk identiek is aan de klassieke mastrail box. Vin kan enigszins vrij verschoven/getrimd worden (naar voor/achter) in de box, voor ze vastgevezen wordt. Het oudste systeem, maar nu nog regelmatig gebruikt, voornamelijk in waveboards.

Powerbox: Wordt vastgezet met één schroef door het dek heen. Deze constuctie heeft geen trim mogelijkheden. Powerbox is nog steeds redelijk populair, maar in het race segment verdrongen door de tuttle boxen.

Trimbox: gaat met één schroef door het dek heen, maar kan door het plaatsen van trimblokjes voor en achter de vin in een beperkt aantal verschillende posities in de vinbox geplaatst worden. De vin is ook te herkennen aan de verschillende schroefgaten achter elkaar. Dit systeem werd vnl. door Fanatic gebruikt, maar is tegenwoordig zo goed als helemaal verdwenen.

Tuttle box: Heeft twee schroeven door het dek. Te onderscheiden van andere systemen met 2 schroeven door de vlakke (i.e. niet schuine) zijkanten (links/rechts).

Deep Tuttle box: Idem als (gewone) Tuttle, maar met een diepere base, om grotere kracht op te vangen (dus vooral bij grotere slalom/race en fw boards). Een Tuttle vin past in principe dan ook in een Deep Tuttle base (wel extra lange schroeven nodig dan), maar uiteraard niet omgekeerd.

Conic of Tiga box: Heeft ook twee schroeven door het dek, maar in tegenstelling tot Tuttle vinnen heeft een Conic vinbox rondom afgeschuinde zijkanten. Werd in het verleden vnl. gebruikt door Tiga, maar is evenals de trimbox zo goed als helemaal verdwenen ondertussen.

Opmerking: er bestaan ook adaptors voor verschillende box types, waarin vinnen "zonder base" kunnen gemonteerd worden Zo bestaan er bv. conic box en powerbox adaptors, waarbij de vin "zonder" base (en zonder adaptor) ook nog geschikt is voor US box. De adaptors maken het geheel echter wat minder stevig, en een vin met aangegoten voet is dus beter wat dat betreft.

Joep
Nieuwkomer
Nieuwkomer
Berichten: 1
Lid geworden op: vr okt 21, 2005 9:13 pm
Locatie: (Nederland)

Trimbox

#8 Bericht door Joep » zo nov 12, 2006 11:24 am

Gisteren had ik veel last van spin-outs. Mijn vin stond ver naar voren toe. Op advies van een vriend heb ik hem eerst 1 en later 2 "blokjes" naar achteren gezet. Hierdoor had ik veel minder last van spin-outs. Mijn vraag is eigenlijk heeft het naar achter zetten van de vin hetzelfde effect als een grotere vin plaatsen en andersom :?:

Mijn 2e vraag gaat over m'n f2 Wizzard 125 liter. Ik heb 2 vinnen, namelijk 40 en 48 cm. Het zijn gebogen vinnen, dus volgens mij wave vinnen of freeride. Nu wil ik bij weinig wind sneller planneren. Zou het kunnen dat dit aanplanneren eerder gebeurt met een flinke racevin? Dit is namelijk goedkoper dan een andere plank kopen :lol:
Ik weeg maar 67 kg en bij 1,78 m. Mijn zeilen zijn vanaf 5.0 tot 8.1.


Joep

Gebruikersavatar
Willy B18
Moderator
Moderator
Berichten: 497
Lid geworden op: wo jan 29, 2003 10:29 pm
Locatie: Halle - Zoersel

Re: Trimbox

#9 Bericht door Willy B18 » zo nov 12, 2006 11:37 am

Joep schreef:Gisteren had ik veel last van spin-outs. Mijn vin stond ver naar voren toe. Op advies van een vriend heb ik hem eerst 1 en later 2 "blokjes" naar achteren gezet. Hierdoor had ik veel minder last van spin-outs.
Dat is inderdaad een logisch gevolg
Joep schreef:Mijn vraag is eigenlijk heeft het naar achter zetten van de vin hetzelfde effect als een grotere vin plaatsen en andersom :?:
Niet echt. Door je vin naar achter te zetten kan je wel iets meer druk zetten en je zal uiteindelijk sneller varen. Door je vin wat meer naar voor te plaatsen gaat je board wat 'beweeglijker' worden en makkelijker draaien.
Joep schreef:Mijn 2e vraag gaat over m'n f2 Wizzard 125 liter. Ik heb 2 vinnen, namelijk 40 en 48 cm. Het zijn gebogen vinnen, dus volgens mij wave vinnen of freeride. Nu wil ik bij weinig wind sneller planneren. Zou het kunnen dat dit aanplanneren eerder gebeurt met een flinke racevin? Dit is namelijk goedkoper dan een andere plank kopen :lol:
Ik weeg maar 67 kg en bij 1,78 m. Mijn zeilen zijn vanaf 5.0 tot 8.1.
Afhankelijk van het type dat je gaat kiezen (er zijn er namelijk die gericht zijn op hoge eindsnelheid terwijl er andere zijn er andere die low wind = vroeg aanplaneren in hun blazoen hebben staan en er zitten ook nog heel wat nuances tussenin) gaat een goeie racevin meestal de prestaties van je board opkrikken. Maar je moet er ook geen wonderen van verwachten.
Best is - als je de mogelijkheid hebt - er een paar te proberen en zien wat je het beste ligt... :wink:

Gebruikersavatar
bogus
Beginnende gebruiker
Beginnende gebruiker
Berichten: 34
Lid geworden op: di jun 01, 2004 10:41 am
Locatie: Hoek (NL), een paar km van de grens
Contacteer:

#10 Bericht door bogus » ma nov 13, 2006 3:28 pm

Joep jou "gebogen" vinnen zijn inderdaad freeride vinnen, ga eerst eens met mijn vinnen aan de slag. Tommie, kun jij ter illustratie eens aangeven welke vinnen je met welke zeilen vaarde? Van mij kun je mijn 30-33-36-40 en 44cm race vinnen in ieder geval eens proberen. Als het weer zo blijft kunnen we nog genoeg surfen van't jaar volgens mij, donderdag alweer zuidenwind en 15 á 16graden 8) .

Gebruikersavatar
fanatic
Beginnende gebruiker
Beginnende gebruiker
Berichten: 15
Lid geworden op: do jun 19, 2003 11:42 pm
Locatie: Ertvelde
Contacteer:

#11 Bericht door fanatic » zo dec 10, 2006 10:11 pm

Hier nog een paar dingen die handig kunnen zijn vor de vin ontwerper: Nu weet je hoeveel je moet schuren om je vin weer passend te krijgen :mrgreen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
SB iSonic 135-115, SOS R99-classic 88, Loft O2 9.6, 8.4, 7.4, Loft Lip Wave 6.2, 5.7, 5.2, 4.3
http://users.pandora.be/fanaticfanart
http://www.tiki-computing.be

Gebruikersavatar
BEL 92
Nieuwkomer
Nieuwkomer
Berichten: 6
Lid geworden op: wo mei 04, 2005 1:38 pm
Locatie: Waasmunster

#12 Bericht door BEL 92 » do mar 01, 2007 5:49 pm

@ Fanatic: Zalige measurements... (welk programma heb je gebruikt voor het uittekenen daarvan autocad of één van de robodrawversies?)

NU IN DE ALLERNIEUWSTE SURF (februari 2007, nr.1)... Interview en toelichting van "Caspar Verhaagen" over vinnen. Let wel: Het is een vierdelige uitgave. Met alleen de eerste (huidige) Surf ben je dus niks als je alles wil weten over vinnen.

Caspar is een rekenwonder op surfgebied. Hij is als inginieur 35 jaar verbonden geweest aan Shell en heeft op internationaal niveau bijgedragen aan de research en development van deze onderneming.(Cfr. Surfmagazine.) Een man met heel wat wetenschappelijke kennis en een hart die bij onze sport toebehoort. (Wie wil er nu niet met zo iemand een avondje rond de tafel zitten?)

Hij test nu ook samen met Martin Van Meurs en Ron van den Berg verschillende slalommodellen voor Surf magazine. Dit jaar dus veel weetjes over Speed/slalom en Formula te vinden in het Nederlandse blad!!!

Grtzzz
[Flyin' as Fast as Possible]

Gebruikersavatar
bogus
Beginnende gebruiker
Beginnende gebruiker
Berichten: 34
Lid geworden op: di jun 01, 2004 10:41 am
Locatie: Hoek (NL), een paar km van de grens
Contacteer:

#13 Bericht door bogus » do mar 01, 2007 6:49 pm

BEL 92 schreef:@ Fanatic: Zalige measurements... (welk programma heb je gebruikt voor het uittekenen daarvan autocad of één van de robodrawversies?)

Of gewoon het internet :wink:

http://www.geocities.com/reystos/fin_making/

Het is de site van een zeer vriendelijke griek!!

Inferno
Nieuwkomer
Nieuwkomer
Berichten: 2
Lid geworden op: za jul 22, 2006 9:20 pm

Re: Weetjes over vinnen

#14 Bericht door Inferno » do mei 10, 2007 10:42 pm

Hier snap ik toch iets niet goed bij de Rake van de vinnen. Er staat in de tekst nogal het tegengesteld vind ik. Nl de rake van de wave vinnen


Willy B18 schreef:Een stukje leesvoer:

Wetenschap der vinnen
(door Mike Lovell - North Shore Fins)




Hoek van de vin met het board - rake
De hoek van de vin met het board noemen we 'rake'. Over wat nu de juiste hoek is, valt geen echte regel te geven. Over het algemeen zijn wave- en slalomvinnen meer naar achter gebogen (grotere rake) en zijn racevinnen rechter. Tegenwoordig is het echter zo dat bijvoorbeeld de wavevinnen weer rechter beginnen te worden. Mike Lovell van Northshore Fins zegt hierover: "Voor lange turns in de golven is de naar achteren gebogen wavevin met veel rake nog steeds het beste ontwerp. Op het moment is de manier van golfrijden echter aan het veranderen; de profs willen zoveel mogelijk korte snappy turns op een golf maken,ook mede vanwege de jurywaarderingen. Het publiek volgt de professionals hier weer in. Een minder gebogen vin voldoet beter bij deze stijl van golfrijden. Belangrijk om de hoeveelheid rake van de vin te bepalen, zijn de condities waarin gevaren wordt. Bij onshore wind en kleine kabbelgolfjes is een rechtere vin beter. Grotere golven en side-shore condities vragen om een meer gebogen profiel.


Outline van de vin
Mike Lovell: "De outline van de vin, de duidelijk waarneembare buitenste vorm, is vooral esthetisch gezien interessant. Als de andere eigenschappen van de vin goed zijn, is de vin in principe oké. Niet dat elke outline zomaar werkt bij elk type vin, maar de basisoutlines die we nu hebben werken goed en zijn de laatste paar jaar vrijwel niet veranderd. Natuurlijk zie je af en toe een extra ronding hier en een paar millimeter minder daar, maar ingrijpende veranderingen hebben er niet plaatsgevonden.'


Wavevin
Als je meer voor manoeuvres gaat en korte en snelle turns wilt maken is een meer gebogen vin de uitkomst. Een gebogen vin staat plotselinge richtingveranderingen toe zonder dat je meteen in de spin-out gaat. Nadeel van dit type vin is dat de aan-de-wind-eigenschappen minder goed zijn. Ook de snelheid is minder. Hiervoor zijn ze dan ook niet bedoeld.


Gebruikersavatar
Willy B18
Moderator
Moderator
Berichten: 497
Lid geworden op: wo jan 29, 2003 10:29 pm
Locatie: Halle - Zoersel

Re: Weetjes over vinnen

#15 Bericht door Willy B18 » do mei 10, 2007 11:09 pm

Inferno schreef:Hier snap ik toch iets niet goed bij de Rake van de vinnen. Er staat in de tekst nogal het tegengesteld vind ik. Nl de rake van de wave vinnen
Ik zie de tegenstelling niet :?:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast