Weetjes over gieken

Alle vragen, opmerkingen, reviews over al het overige materiaal of over materiaal in het algemeen
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
fanatic
Beginnende gebruiker
Beginnende gebruiker
Berichten: 15
Lid geworden op: do jun 19, 2003 11:42 pm
Locatie: Ertvelde
Contacteer:

Weetjes over gieken

#1 Bericht door fanatic » wo sep 13, 2006 10:24 am

Er is al veel geschreven over masten, zeilen, planken en vinnen, maar gieken bleven een beetje uit. Toen dit artikel in Windsurf magazine in september verscheen vond ik het de moeite deze te vertalen (alleszins een poging tot...) om het e.e.a. te verduidelijken. Commentaren of aanvullingen zeer welkom. Njoy!!

Weetjes over gieken

Wat moet je zoeken in een giek?
We kunnen lang doorpraten over de secundaire en tertiaire functies van een goed ontwikkeld giek zijn, maar uiteindelijk is een giek iets dat we vasthouden om het zeil mee te controleren. Meer niet. Waar moet je dan eigenlijk op letten als je een giek aankoopt?

Lengte
Het eerste dat je in aanmerking moet nemen is de lengte van je giek, die op zich bepaald wordt door de zeilmaten die je van plan bent om met de giek te gebruiken. Let er wel op dat de lengte van de giek die vermeld staat op het zeil een aanduiding is, die door het gebruik van een andere mast of trim nogal eens kan variëren, dus let op het aankopen van een precies passende giekmaat. Ook kan de lengte van de giek kan een paar cm's variëren wanner je een RDM mast gebruikt ipv een SDM. De meeste hedendaagse gieken bieden een extensie (verlengstuk) van 50 - 60 cm, waardoor een surfer toch een aantal van zijn zeilen mee zal kunnen optuigen. De MK Ergo grip giek bijvoorbeeld is dan wel wat specialer want hij wordt standaard met 2 verschillende verlengstukken verkocht, waarmee het verlengbereik uitkomt op een luttele 100 cm. Daarmee kan je dus zeilen optuigen van 4.0m² tot 9.5m².

Grip en diameter
Een ander aandachtspunt is dan natuurlijk het comfort van de giek, of beter bepaald: hoe comfortabel is het om de giek vast te houden. Hoe comfortabeler je grip is, hoe langer je zal kunnen surfen, zonder dat er zich grote gaten zullen vormen in uw handpalmen. Smallere giekbuizen laten de surfer toe om de handen net iets meer te kunnen sluiten, waardoor hun grip strakker en sterker is. Vandaag is de standaard diameter voor een aluminium giek ongeveer 29 mm. Deze geeft de beste gewicht / sterkte ratio en laat nog plaats toe voor het behuizen van het verlengstuk. Sommige merken (Bv. Chinook) geven de keuze tussen een diameter van 29 mm of 32 mm. Sommige merken hanteren ook verschillende diameters over hun gamma gieken (Bv. Unifibre). Een kleine uitzondering op deze regel is de X6 giek van Neil Pryde omdat het verlengstuk gemaakt is uit een carbon monococque waardoor de algemene diameter werd verlaagd tot 28 mm, waardoor een nog strakkere grip rond de giek mogelijk wordt.
De truc is om dan om de giek in te pakken met een EVA grip laagje om zoveel mogelijk grip en comfort bij te brengen, zonder de algemene diameter van de giek teveel te vergroten. Een te dunne EVA griplaag zorgt ervoor dat deze te gemakkelijk kan afscheuren en loskomen. De Team Carbon giek van ProLimit gebruikt een buis met een extreem dun (tapered) grip gedeelte, waardoor de diameter minder vergroot dan bij de standaard EVA laag.

Waarde
De prijs van een giek en hoeveel geld je uiteindelijk wenst uit te geven aan een giek zijn vaak de doorslaggevende factoren voor de giek die je zal aankopen. Aluminium gieken kosten tussen de 100 en de 200€, terwijl de duurdere carbon versies variëren tussen de 300 tot 800€. Waarom dan meer uitgeven aan iets dat uiteindelijk toch hetzelfde doet? Wat zijn de voordelen? Om op deze vraag te kunnen antwoorden moet men naar de kenmerken kijken van de giek, die zichtbaar worden wanneer je de giek op het water gebruikt.
Er zijn een aantal aspecten van de giek die je onmiddelijk in de winkel kan zien door gewoonweg naar de giek te kijken. En er zijn ook een aantal heel belangrijke kenmerken die je niet zomaar kan zien, maar wel aanvoelt als je de giek vergelijkt met een andere giek rechtstreeks op het water.

Gemak en gebruiksvriendelijkheid.
Voor velen onder ons is tijd op het water een heel kostbaar iets. Het laatste wat je wilt doen is tijd verliezen op het strand door je uithalertouwtje te proberen rammen door een opening in de giek die met zand is verstopt, of de klep van de giekkop verschillende malen nutteloos openen en dichten omdat het touwtje niet correct in de klem van de giekkop blijft steken. Een giek moet zo ontworpen zijn dat het zich op een vanzelfsprekende manier aan de mast hecht, de inhaler (touwtje van de giekkop) moet makkelijk omheen de mast geraken om dan zonder enig probleem aan de klep van de giekkop te kunnen bevestigen. De trapeze lijntjes moeten met gemak symmetrisch aan de giek bevestigd kunnen worden, terwijl de lengte van de giek moeiteloos aanpasbaar is door het probleemloos in -en uitschuiven van het verlengstuk. De uithalertouw moet door de design van het uithalerstuk zonder te kruisen door het oog van het zeil geraken.

Stabiliteit
De giek is de enigste manier om het tuig te controleren als je op het water bent. Het gevoel dat je van je zeil terug krijgt, voel je doorheen de giek. Zelfs al heb je de meest technisch en precies zeil op de markt, als je er een wankele giek aan gaat koppelen, dan is er weinig kans dat je de performantie zult voelen die het zeil je aanbiedt. Het is alsof je de beste rally auto koopt, maar dat je een waterbed als stoel gaat gebruiken. De stijfheid van een giek ligt vooral in de sterkte van de klep van de giekkop op de mast, en de flex in de giekbuizen zelf. De meeste giekkoppen op de markt slagen erin de mast stevig vast te klemmen zonder langs de mast te schuiven. Het is het gemak waarmee de stevige grip wordt bereikt dat de sleutel is tot een goede giek. Wanneer je de flex bekijkt in de giekbuizen, is het niet verrassend dat de meeste buiging ontstaat bij de scheiding tussen de giek buis en het verlengstuk. Hoe verder je de giek gaat verlengen, hoe meer flex er ontstaat in de giek. De hedendaagse aluminium gieken hebben een verlengstuk uit 1 deel om deze flex tegen te gaan. Stijfheid is de grootste troef bij full carbon gieken. De X6 van Neilpryde is door zijn carbon verlengstuk al veel stijver bij maximale verlenging dan andere full aluminium gieken. Een giek die volledig uit carbon constructie bestaat zal nog stijver en stabieler zijn, al moet je voor deze modellen flink wat geld neertellen.

Duurzaamheid
Wanneer je een giek koopt, verwacht je dat de giek de ergste omstandigheden aankan en dat hij een aantal jaren meegaat. De meeste aluminium gieken hebben een wand met een dikte van 1,3 tot 1,5 mm. De sterkte van de giek verhoogt samen met de dikte van de giek buizen. Een ander aanvaard feit is dat de duurzaamheid van de giekkop merkbaar verhoogt als de giek buizen ook uit één stuk bestaat. Net zoals het verlengstuk nu tegenwoordig ook uit 1 stuk bestaat. Duurzaamheid is niet makkelijk te achterhalen, en moet dus op het water uitgetest worden.

Eigenschappen van een goede giek
Welke eigenschappen moet een giek dan bezitten om het gebruiksgemak te bezitten, stijf en duurzaam te zijn? Als we een giek van een beetje dichterbij bekijken kunnen we een aantal eigenschappen vinden die de moeite zijn om te vermelden.

De giekkop
Een aantal gieken bezitten een gearticuleerde giekkop. Een gearticuleerde giekkop (d.i. wanneer de giekbuizen op en neer kunnen bewegen onafhankelijk van de giekkop) lijkt DE logische oplossing als we het zeil optuigen omdat het zo de druk die de zijkant van de giekkop op de mast uitoefent vermindert als de uithaler wordt aangetrokken. Niettemin, de niet-gearticuleerde gieken zullen tevens ook stevig en veilig aan de mast hechten. Het komt er dus allemaal op neer wat jouw persoonlijke voorkeur is.
Wat er wel opvalt is de hoeveelheid vulling die in de giekkop is ingewerkt om zo weinig mogelijk over de mast te schuren en deze zo te beschadigen. Het wordt aangeraden een plastieken kraag te gebruiken om de mast te beschermen, zeker als de giekkop weinig of geen vulling heeft.

Afbeelding

Een merkbare vooruitgang is het gebruik van metalen klemmetjes in de giekkop, waarbij het risico dat de tandjes van de klem verslijten sterk vermindert. Sommige giekkoppen hebben een ingebouwde inhaler, terwijl andere een gaatje hebben waardoor je de inhaler kan bevestigen...
Over de jaren zijn RDM masten (Reduced Diameter Mast) meer en meer populair geworden, vooral voor wavers. Het is dus logisch dat sommige constructeurs eveneens evolueren met deze trend door de diameter van de giekkoppen grondig aan te passen. Sommige gieken bezitten een "universeel giekkop design", waardoor deze gieken zonder hulpmiddel op zowel SDM masten als RDM masten kunnen gebruikt worden. Andere gieken passen op SDM masten, maar moeten een rubberen kraag gebruiken om aan een RDM mast bevestigd te worden.

Afbeelding

Wat ons tot een ander belangrijk aandachtspunt trekt. Als je een RDM mast gebruikt, zul je ongetwijfeld een rubberen kraag meegekregen hebben om de standaard gieken zonder probleem op de mast te doen passen. Jammer genoeg is de breedte van sommige giekkoppen zodanig groot dat je deze niet meer rond de rubberen kraag bevestigd krijgt, waardoor je dus een paar drastische aanpassingen aan de rubberen kraag zult moeten doorvoeren.

Afbeelding

De giekbuizen
Het is in de giekbuizen dat er het meeste onderscheid wordt gevonden tussen de verschillende merken. We hebben reeds de buis diameter vermeld, alsook het gebruik van een EVA griplaag. Maar wat er het meest opvalt is het profiel van de giekbuizen. Een giek opmeten aan zijn breedste punt kan een aanwijzing geven, al is dit niet erg logisch omdat een langere giek logischer wijze breder zal uitkomen dan een kortere giek. Maar opnieuw: het is vooral een kwestie van persoonlijke voorkeur. En elk verandering t.o.v. wat je gewend bent zal eerst onwennig aanvoelen. De Amex Ergal Wave verdient een vermelding door zijn vrij unieke profiel. De giekbuizen buigen heel snel, waardoor over de rest van de lengte de giekbuizen veel dichter bij het zeil zitten. Ondanks dat het wat aanpassing vereiste, voelde het zeil veel directer aan - wat de spontane en assertieve surfer wel zal appreciëren.

Afbeelding

De aluminium gieken zijn allemaal vervaardigd uit een aluminium legering uit verschillende samenstellingen. Bij het maken van de giekbuizen wordt geopteerd voor de "Extrusion technology" waardoor de kans dat de giek zich opvult met water verminderd. De meeste gieken hebben een soort visuele ondersteuning geprint op de EVA griplaag om je te helpen bij het positioneren van je trapeze lijnen. Het is ook goed dat elk merk tegenwoordig een verlengstuk gebruikt die vervaardigd is uit 1 stuk.
Er is ook een verschil tussen het gebruik van een enkelvoudige of dubbele pins om de lengte van de giek aan te passen. De dubbele pins krijgen de voorkeur op basis van sterkte en duurzaamheid.

Afbeelding

Als laatste wordt er gekeken naar de manier van nummeren van het verlengstuk. De meeste merken opteren voor het vermelden van de lengte van het verlengstuk, waardoor je zelf een beetje hoofdrekenen moet toepassen om de juiste lengte te berenkenen. Deze methode is logisch in een kost-besparend optiek waarbij een merk een universele verlengstuk kan gebruiken op de hele gamma gieken van het merk. North Sails krijgt hierbij een vermelding, want hun gieken geven wel de totale gieklengte weer, wat het gebruik ervan erg voor de hand liggend maakt.

Het verlengstuk
Zoals eerder vermeld bestaat het verlengstuk tegenwoordig standaard uit 1 deel bij alle merken, om de giek zo stijf mogelijk te maken. De katrollen en de klemmetjes worden dan aan het eind van het verlengstuk bevestigd d.m.v. 1 of 2 klinknagels. De meeste gieken op de markt maken gebruik van het "loop-loop-go" systeem dat het aanbrengen van de uithaler versnelt en vergemakkelijkt. Een ander voordeel van dit systeem is dat de uithaler in de klem blijft zitten, zodat er geen zond of vuiligheid de klem kan verstoppen.

Is gewicht een aandachtspunt?
Een vraag die veel gesteld is door de surfers die een nieuwe giek willen aanschaffen is of ze beter geen full carbon giek zouden aankopen met de gedachte dat het gewichtswinst zal helpen qua performantie. Dit is een nogal veel voorkomend verkeerd gedachte. Een full carbon giek is meestal zelfs niet lichter dan zijn aluminium broer, zeker niet in de kleinere maten. Bijvoorbeeld, de X6 van Neilpryde (aluminium / carbon hybride) is eigenlijk zwaarder dan de X3, die volledig uit aluminium is vervaardigd. Wat carbon wel doet, is de mogelijkheid bieden de diameter van de giekbuizen te verkleinen, zodat deze comfortabeler te gebruiken is. De carbon vezels zorgen uiteindelijk ook voor meer stijfheid, waardoor een surfer een meer verbonden gevoel krijgt met zijn zeil, een directer gevoel waardoor de surfer betere respons en feedback krijgt van zijn tuig. Wanneer de giek minimaal verlengd is, is deze stijfheid bijna niet te voelen, het is pas als je de giek maximaal verlengt dat je een verschil in flex zult voelen tussen een aluminium giek en een full carbon giek. Dan zul je pas de waarde inzien van een full carbon giek.
Carbon gieken zijn ongetwijfeld duurzamer en betrouwbaarder geworden over de jaren. Ze vinden meer en meer hun weg naar de surfers, zeker de gemiddelde en gevorderde surfer. De vraag is dan of de performantie winst opgaat t.o.v. de kostprijs van het ding, zeker met uw surf niveau en frequentie in het achterhoofd.
Laatst gewijzigd door fanatic op wo sep 13, 2006 2:17 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
SB iSonic 135-115, SOS R99-classic 88, Loft O2 9.6, 8.4, 7.4, Loft Lip Wave 6.2, 5.7, 5.2, 4.3
http://users.pandora.be/fanaticfanart
http://www.tiki-computing.be

JP-T1surfer
Vaste gebruiker
Vaste gebruiker
Berichten: 161
Lid geworden op: ma jun 27, 2005 1:53 pm
Locatie: Gent/Oostakker

Ben Gieken

#2 Bericht door JP-T1surfer » wo sep 13, 2006 1:36 pm

leuk artikel zo op het eerste zicht! Bedankt voor the translation of zoiets!

Efkens uitprinten en eens rustig bestuderen!

Gebruikersavatar
Willy B18
Moderator
Moderator
Berichten: 497
Lid geworden op: wo jan 29, 2003 10:29 pm
Locatie: Halle - Zoersel

#3 Bericht door Willy B18 » wo sep 13, 2006 6:20 pm

Heb er ineens een sticky van gemaakt ... :wink:

Gebruikersavatar
stylerke
Beginnende gebruiker
Beginnende gebruiker
Berichten: 20
Lid geworden op: do mar 21, 2002 5:19 pm
Locatie: lummen hasselt

#4 Bericht door stylerke » wo mei 23, 2007 5:16 pm

ik heb hier ne giek liggen die ik niet meer kan verzetten, ik denk door het zout, iemand tips?

grtz

Gebruikersavatar
Willy B18
Moderator
Moderator
Berichten: 497
Lid geworden op: wo jan 29, 2003 10:29 pm
Locatie: Halle - Zoersel

#5 Bericht door Willy B18 » wo mei 23, 2007 6:21 pm

stylerke schreef:ik heb hier ne giek liggen die ik niet meer kan verzetten, ik denk door het zout, iemand tips?
het hele gamma één voor een proberen:
zeepwater
kruipolie
siliconen/teflonolie
allemaal een tijd laten intrekken en dan met een rubber hamer in de bocht van het eindstuk tikken (slaan) tot hij uiteindelijk lost.
Als hij al heel lang vastzit zou 't wel eens kunnen dat de inwerking van zoutwater voor een echte "las" gezorgd heeft. Vergeet het dan maar ...
Succes :wink:

Gebruikersavatar
willi
Beginnende gebruiker
Beginnende gebruiker
Berichten: 20
Lid geworden op: do apr 19, 2007 4:41 pm
Locatie: antwerpen

#6 Bericht door willi » wo mei 23, 2007 6:57 pm

ze zeggen wel dat het best is om niks vet te gebruiken
maar wel zeep of warm water
zijde ze eens tege mij dat het beste is dan lost da zout op in warm water
dus komt da mss van zelf los
alle ik we ni he mss eens proberen
boards : 105L proof freestyle , RRD twintip freestyle 100L, RRD twintip wave 74L, RRD twintip wave 90L

Zeilen : LoftSails Purelip 4.2,4.7,5.3 - RRD vogue 4.5 , gaastra 5.3

Gebruikersavatar
NDJ
Beginnende gebruiker
Beginnende gebruiker
Berichten: 23
Lid geworden op: vr apr 08, 2005 5:49 pm
Locatie: brugge

#7 Bericht door NDJ » ma jul 30, 2007 7:54 pm

zijn die wave gieken (met een directe kromming en voor de rest van de lengte recht) veel beter dan gewone gieken?
iemand ervaring mee?

Als ik een carbon wave giek met zo een speciale kromming wil aanschaffen, welk merk neem ik dan het best? Rekening houdend met de stijfheid en de vaareigenschappen?
het zou een wave giek zijn van 140/190.

merken? neilpryde(X9), north(platinium), chinook, pro-limit, technolimits, gun sails, the loft,.....

iemand tips....

Alvast bedankt :wink:
---------------------------
mistral/north

Gebruikersavatar
Willy B18
Moderator
Moderator
Berichten: 497
Lid geworden op: wo jan 29, 2003 10:29 pm
Locatie: Halle - Zoersel

#8 Bericht door Willy B18 » zo okt 14, 2007 4:33 pm

NDJ schreef:merken? neilpryde(X9), north(platinium), chinook, pro-limit, technolimits, gun sails, the loft,.....
iemand tips....
Maui Sails: http://www.mauisails.com/boom.php?id=18
Beste gieken die ik tot dusver heb gevaren (samen met de X7 van Neilpryde).

Jeroen T
Nieuwkomer
Nieuwkomer
Berichten: 8
Lid geworden op: vr dec 26, 2003 1:09 pm
Contacteer:

#9 Bericht door Jeroen T » di jun 17, 2008 11:49 am

NDJ schreef:zijn die wave gieken (met een directe kromming en voor de rest van de lengte recht) veel beter dan gewone gieken?
iemand ervaring mee?
:wink:
Het ligt eraan hoe je je handen op je giek houdt. De gieken die voor het grootste deel recht zijn het lekkerst als je met beide handen boven op je giek surft.

Als je met je voorste hand vanaf onder je giek vasthoudt krijg je dan of een ongemakkelijke houding of de hoek die je hand met je pols maakt is niet comfortabel.
[img]http://images.fotopic.net/yui89u.jpg[/img]

Borgdorf
Beginnende gebruiker
Beginnende gebruiker
Berichten: 21
Lid geworden op: ma mei 08, 2006 12:52 pm
Locatie: Brasschaat
Contacteer:

gk

#10 Bericht door Borgdorf » vr jul 25, 2008 9:03 pm

Ik ben op zoek naar een nieuwe (alu) wavegiek +-150-200 en zie bij HTS boarderdivision (online shop samen met The Loft) hun Evolution voor 120€ (+20€ verzendkosten). Die zou een doorlopende buis hebben met diameter 27mm. Het zou de eerste aluminium giek zijn met die buis uit één stuk. Klopt dit alles en heeft iemand ervaring met deze giek? Op de site ziet het er alleszins heel goed uit.
Grtz, Bert

Gebruikersavatar
mr. style
Beginnende gebruiker
Beginnende gebruiker
Berichten: 20
Lid geworden op: di feb 10, 2004 6:22 pm
Locatie: Koksijde

#11 Bericht door mr. style » wo okt 29, 2008 12:49 pm

Nog een algemene vraag i.v.m. gieken:
Is er een verschil in sterkte tussen een giek met benaming "slalom" (bv. 160-220 zeilen van +- 4.5-8.0) en "wave" gieken (bv. 150-200).
M.a.w. is er een verschil in constructie?
Add some style

Gebruikersavatar
Willy B18
Moderator
Moderator
Berichten: 497
Lid geworden op: wo jan 29, 2003 10:29 pm
Locatie: Halle - Zoersel

#12 Bericht door Willy B18 » wo okt 29, 2008 1:14 pm

mr. style schreef:Nog een algemene vraag i.v.m. gieken:
Is er een verschil in sterkte tussen een giek met benaming "slalom" (bv. 160-220 zeilen van +- 4.5-8.0) en "wave" gieken (bv. 150-200).
M.a.w. is er een verschil in constructie?
In de meeste gevallen gaat het om een iets andere buigingscurve, waarbij de wave gieken wat smaller zijn, en de slaloms wat breder (= de afstand tussen de twee giekbuizen), waardoor je je zeil wat boller kan zetten zonder dat het onmiddellijk de giek raakt.
Als één merk het onderscheid maakt zal het meestal zijn om de hierboven vermelde reden, als het gaat om beschrijvingen van verschillende merken, is het mogelijk dat er niet eens verschil is.
Soms lossen ze 't op door de gieken wave-slalom te noemen :mrgreen:

Gebruikersavatar
fanatic
Beginnende gebruiker
Beginnende gebruiker
Berichten: 15
Lid geworden op: do jun 19, 2003 11:42 pm
Locatie: Ertvelde
Contacteer:

#13 Bericht door fanatic » ma dec 15, 2008 12:30 pm

Ik heb een stukje toegevoegd over C-shape gieken. Tekst is op http://users.telenet.be/fanaticfanart/W ... /booms.htm
te vinden
SB iSonic 135-115, SOS R99-classic 88, Loft O2 9.6, 8.4, 7.4, Loft Lip Wave 6.2, 5.7, 5.2, 4.3
http://users.pandora.be/fanaticfanart
http://www.tiki-computing.be

Berre
Nieuwkomer
Nieuwkomer
Berichten: 3
Lid geworden op: ma jul 22, 2002 3:04 pm
Locatie: Hasselt

#14 Bericht door Berre » di mar 24, 2009 7:23 pm

Ik heb onlangs met een C-shape giek gevaren, en vond dat inderdaad aangenamer varen, dan mijn klassieke giek.

Kan er iemand meer uitleg geven? Ik las ergens dat deze gieken minder goed werken met grote zeilen(vanaf 7m2) vanwege de bolling in het zeil? Heeft iemand daar specifieke ervaringen mee?
Zijn deze gieken minder stevig, of net steviger? Leveren intussen alle merken deze vorm, of zijn er gespecialiseerde merken? Bestaan deze zowel in alu als in carbon?

Thx voor de uitleg!

Gebruikersavatar
mr. style
Beginnende gebruiker
Beginnende gebruiker
Berichten: 20
Lid geworden op: di feb 10, 2004 6:22 pm
Locatie: Koksijde

Re: Weetjes over gieken

#15 Bericht door mr. style » do mei 21, 2009 6:06 pm

Ik heb twee vragen over gieken:

2. Waarmee kleef ik het best de losgekomen grip van mijn X9- giek?

1. Welke lengte koop ik het best voor mijn volgende carbon slalomgiek?
Het grootste zeil dat ik ermee wil optuigen is een 7.2 met 209 cm gieklengte.
Ik twijfel tussen 180-240 en 160-220 (kan ik ook mijn 4.7 nog mee optuigen).

Groeten,
Add some style

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast