Weetjes over gieken

Alle vragen, opmerkingen, reviews over al het overige materiaal of over materiaal in het algemeen
Bericht
Auteur
Willy B18
Moderator
Moderator

Re: Weetjes over gieken

#16 Bericht door Willy B18 » do mei 21, 2009 7:49 pm

mr. style schreef:Waarmee kleef ik het best de losgekomen grip van mijn X9- giek?
Urethaanlijm, bvb STORMSHURE. De meeste andere lijmsoorten willen wel eens terug lossen na verlengd contact met zoutwater.
mr. style schreef:Welke lengte koop ik het best voor mijn volgende carbon slalomgiek?
Het grootste zeil dat ik ermee wil optuigen is een 7.2 met 209 cm gieklengte.
Ik twijfel tussen 180-240 en 160-220 (kan ik ook mijn 4.7 nog mee optuigen).
Als je toch niet groter wil gaan, zou ik voor de 160 gaan. Een goeie carbongiek (NP - Maui Sails) is op die verlenging nog meer dan stijf genoeg en je sleept dan niet constant 'overgewicht' mee...

wisecoonie
Beginnende gebruiker
Beginnende gebruiker

#17 Bericht door wisecoonie » do dec 10, 2009 10:02 am

Wanneer de giek minimaal verlengd is, is deze stijfheid bijna niet te voelen, het is pas als je de giek maximaal verlengt dat je een verschil in flex zult voelen tussen een aluminium giek en een full carbon giek. Dan zul je pas de waarde inzien van een full carbon giek.
Betekent dit dat je een carbon giek zonder te veel risico op zijn maximale verlenging mag gebruiken?

Ben geïnteresseerd in een carbon giek 180-240, maar zal ik die dus ook zonder risico mogen gebruiken op mijn V8 8.5 (gieklengte 238-240)?
Life is a beach.
Or at least, that's life as it should be.

andreas-surfer
Beginnende gebruiker
Beginnende gebruiker

#18 Bericht door andreas-surfer » do dec 10, 2009 12:05 pm

wisecoonie schreef:
Betekent dit dat je een carbon giek zonder te veel risico op zijn maximale verlenging mag gebruiken?
volgens mij is het best dat je altijd 10 cm extra overhoud :?: , maximale verlenging zal wel gaan maar waarschijnlijk zal er dan wel wat speling op zitten en ik denk niet dat dit zou moeten varen zoals het hoort :?
ik gebruik zelf een HPL met carbon eindstuk en als ik die op mijn 7.7 zet met nog ongeveer 8-12 cm overschot en dat voelt toch helemaal anders aan als op mijn 6.0...

Willy B18
Moderator
Moderator

#19 Bericht door Willy B18 » do dec 10, 2009 4:42 pm

wisecoonie schreef:Betekent dit dat je een carbon giek zonder te veel risico op zijn maximale verlenging mag gebruiken?
Wat nuanceren: zoals je wellicht weet is de ene carbon giek de andere niet. Spijtig genoeg zijn er nogal wat verschillen (niet in het minst qua prijs).
Zelf heb ik NP X7 (145-195) en Maui Sails (170-230) al op maximum verlenging gevaren en dat heeft geen voelbare invloed op de stijfheid. Sterker nog: ze zijn zelfs dan nog steeds stijver dan enkele andere merken op halve verlenging.
Verder is er nog een ruime marge van materiaal aanwezig om ook qua slijtage geen problemen te krijgen.

GillesWindSurft
Nieuwkomer
Nieuwkomer

#20 Bericht door GillesWindSurft » do dec 23, 2010 11:07 pm

Wat vinden jullie van de gieken van Decathlon? (50eu)
BEL-103
Boards: Tabou Manta 86l - 113l
Sails: Gaastra Vapor 2013 5.6 - 6.4 - 7.1 - 7.9 - 8.6

dave
Vaste gebruiker
Vaste gebruiker

#21 Bericht door dave » zo jan 09, 2011 12:26 pm

Willy B18 schreef:
wisecoonie schreef:Betekent dit dat je een carbon giek zonder te veel risico op zijn maximale verlenging mag gebruiken?
Wat nuanceren: zoals je wellicht weet is de ene carbon giek de andere niet. Spijtig genoeg zijn er nogal wat verschillen (niet in het minst qua prijs).
Zelf heb ik NP X7 (145-195) en Maui Sails (170-230) al op maximum verlenging gevaren en dat heeft geen voelbare invloed op de stijfheid. Sterker nog: ze zijn zelfs dan nog steeds stijver dan enkele andere merken op halve verlenging.
Verder is er nog een ruime marge van materiaal aanwezig om ook qua slijtage geen problemen te krijgen.
En dan heb je nog niet gesproken over de AL360 gieken hé Willy!
Op het forum zal je ze weinig of niet te koop zien staan, dat wil dus wel wat zeggen.

Wat goed is houdt je gewoon bij :mrgreen:
http://www.loftsails.com
http://www.onandon.be/
http://www.al360.it/windsurf/

lodewijk
Nieuwkomer
Nieuwkomer

#22 Bericht door lodewijk » wo apr 27, 2011 7:30 pm

Mijn aluminium giek is vorig jaar gebroken. Hij was nogthans maar één jaar oud. Te goedkoop, te zwak veronderstel ik...
DSC00407.JPG
(23.66 KiB) 5190 keer gedownload
Ik zoek nog steeds een giek, en zoals Gilles al vroeg, vroeg ik mij af of decathlon gieken (80€) goed genoeg zijn voor op zee?
Grtz
Laatst gewijzigd door lodewijk op wo aug 31, 2011 2:22 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

surfrider
Actieve gebruiker
Actieve gebruiker
Contacteer:

#23 Bericht door surfrider » do apr 28, 2011 10:14 am

dave schreef:En dan heb je nog niet gesproken over de AL360 gieken hé Willy!
Op het forum zal je ze weinig of niet te koop zien staan, dat wil dus wel wat zeggen.

En daar ben ik het 95% mee eens, wat zijn dat fijne gieken. Enige minpuntje is de giekkop. Alleen als je hem goed vast zet schuift hij niet bij het ophijsen van het zeil.
NED-118
Would you give up your arms to fly? That's what the birds have done.

broekie
Beginnende gebruiker
Beginnende gebruiker

#24 Bericht door broekie » wo mei 04, 2011 9:53 am

dave schreef: En dan heb je nog niet gesproken over de AL360 gieken hé Willy!

Kan er iemand iets meer informatie geven over de AL360 gieken? Meer bepaald de "E3 Slalom"?
Ik heb dit weekend mijn NP X6 gebroken... Die koste slechts 350euro's en heeft toch 3 jaar goed dienst gedaan.
Ik hoor veel slechte dingen over NPX6 dus ik denk dat ik geluk gehad heb met de mijne.
TCB

surfrider
Actieve gebruiker
Actieve gebruiker
Contacteer:

#25 Bericht door surfrider » wo mei 04, 2011 10:12 am

broekie schreef:Kan er iemand iets meer informatie geven over de AL360 gieken? Meer bepaald de "E3 Slalom"?
Wat wil je weten... Ze zijn stijf, fijne grip, mooi eindstuk, zijn in heel veel maten te krijgen. Alleen zijn ze duur, maar dat zijn de andere top Carbon gieken ook.
NED-118
Would you give up your arms to fly? That's what the birds have done.

dave
Vaste gebruiker
Vaste gebruiker

#26 Bericht door dave » wo mei 04, 2011 10:21 am

@broekie, je hebt een pb..
http://www.loftsails.com
http://www.onandon.be/
http://www.al360.it/windsurf/

Willy B18
Moderator
Moderator

#27 Bericht door Willy B18 » wo mei 04, 2011 4:02 pm

broekie schreef:Ik hoor veel slechte dingen over NPX6 dus ik denk dat ik geluk gehad heb met de mijne.
Ik ben heel erg pro NP, maar die X6 gieken trekken absoluut op niks.
Dit weekend (Richard) weer eentje de geest gegeven. Ik snap het niet, dat moet zowat de 12e zijn die ik zelf heb weten sneuvelen.

BEL 404
Nieuwkomer
Nieuwkomer

#28 Bericht door BEL 404 » wo jun 08, 2011 10:36 pm

Hallo Willy, Kan jij me helpen ivm met onderstaande topic:

Ik heb een Amex mast 80% carbon - enig probleem, mijn Neil Pryde ( Wave giekje van 2010, geleverd met de RDM plastiekje) giek schuift telkens naar beneden (ondanks het gebruik van de NeilPryde adaptor voor RDM masten)....ik heb alles geprobeerd, milimeter per milimeter de giek harder aanspannen rond de mast, maar dit kan toch niet dat er zoveel kracht op moet om die f.cking giek op z'n hoogte te houden...zoals je ziet, alle tips zijn welkom....Bestaat er een soort tape? Bestaan er bijkomende plastieken beschermers ( zoals ik had op m'n SDM masten) voor de giek die dit kunnen verhinderen?

Alvast bedankt voor de tip want ik ben einde raad,

seb

Willy B18
Moderator
Moderator

#29 Bericht door Willy B18 » wo jun 08, 2011 11:19 pm

BEL 404 schreef:Hallo Willy, Kan jij me helpen ivm met onderstaande topic:

Ik heb een Amex mast 80% carbon - enig probleem, mijn Neil Pryde ( Wave giekje van 2010, geleverd met de RDM plastiekje) giek schuift telkens naar beneden (ondanks het gebruik van de NeilPryde adaptor voor RDM masten)....ik heb alles geprobeerd, milimeter per milimeter de giek harder aanspannen rond de mast, maar dit kan toch niet dat er zoveel kracht op moet om die f.cking giek op z'n hoogte te houden...zoals je ziet, alle tips zijn welkom....Bestaat er een soort tape? Bestaan er bijkomende plastieken beschermers ( zoals ik had op m'n SDM masten) voor de giek die dit kunnen verhinderen?

Alvast bedankt voor de tip want ik ben einde raad,

seb
Ik heb maar een zeer korte ervaring gehad met een Neilpryde X-Combat mast (RDM). Met de bijgeleverde shim en een NP X7 giek bleef die netjes op hoogte staan. Nooit last gehad van schuiven van de giekkop.
Als ik nu merk hoe weinig ik mijn Maui Sails koppen (voor SDM) moet aanspannen (terwijl de giek perfect op hoogte blijft), verbazen mij de problemen hier vermeld.
Mocht ik het probleem nu voorhebben en alles al geprobeerd hebben, zou ik een laagje sporttape (sparadrap zoals men vroeger pleegde te zeggen) rond de mast draaien t.h.v. de giekkop. Die tape heeft een textiellaag die volgens mij wel eens heel erg antislip zou kunnen zijn.
Probleem: dat gaat slijten en om die er terug af te krijgen voor een verse laag... !?

boris150
Beginnende gebruiker
Beginnende gebruiker

#30 Bericht door boris150 » di aug 30, 2011 11:06 pm

Ik zou een MS giekekop op mijn unifiber willen zetten. Iemand enig idee waar ik aan deze kan graken?
greetz boris
BEL 79

Plaats reactie