(Her)bouw en of (her)inrichting van windsurftrailers.

Alle vragen, opmerkingen, reviews over al het overige materiaal of over materiaal in het algemeen
Bericht
Auteur
Willy B18
Moderator
Moderator

(Her)bouw en of (her)inrichting van windsurftrailers.

#1 Bericht door Willy B18 » wo feb 03, 2010 8:29 pm

Als er een bepaalde tijd geen antwoorden geplaatst worden op een topic, dan wordt dit automatisch verwijderd. De moderators zitten daar dus voor niets tussen :mrgreen:
Soms zijn dat erg interessante onderwerpen die eigenlijk als naslagwerk kunnen dienen.
Vandaar deze 'Sticky' (die wel blijft bestaan).
Ik zou zeggen: laat jullie gaan ... :idea:

Als opener mijn eigen trailer (ondertussen al 8 jaar in gebruik).
Zelf getekend chassis en opbouw en laten maken (en galvaniseren) door AC (Aanhangwagen Centrale) Arendonk.
Maat: 300 x 125 x 125, gegalvaniseerd, voorzien van 750 kg as, ongeremd.

Bekleding: gelcoat polyester 2mm, binnenkant extra geïsoleerd met 10mm schuimplaten (als gebruikt voor isolatie caravans en mobilhomes). Alles enkel en alleen gekleefd met TEC7.
De achterdeur (in één stuk en naar boven klappend) is in het kader voorzien van een plaat betonplex voor de stevigheid. Die is uiteraard ook beplakt met gelcoat.

Zeilen (en masten)vak
bovenaan op 30 cm hoogte. Plaat in 8mm betonplex voorzien van heel wat grote gaten ter verluchting en groene kunststof (waterafstotend) mat.

Bodemplaat in 112 betonplex met dezelfde soort groene mat.

Dragers in aluminiumbuis met teflonstoppen. Aan één kant is de teflonstop via een inwendige inox spiraalveer in te drukken, zodat de dragers kunnen verplaatst of weggenomen worden. Daartoe zijn er om de 5cm gaten gemaakt in de rechtstaande ribben.
Op de dragers heb ik gekende dakdrager rollen geplaatst.
De boards liggen in een boardbag, maar verder los. Enkel de gieken worden aan het kopstuk wat op hun plaats gehouden door middel van een elastisch touw.
Een stel rechtopstaande bezemstelen (linksachter) vormen de 'staanplaats' van de mastverlengers.

Achterdeur is voorzien van een luchtinlaat en op het dak draait constant een op zonne-energie werkende ventilator. Ook 's nachts omdat er batterij backup aanwezig is.
Binnenverlichting is aanwezig, maar werkt enkel als de verlichting van de auto brandt. Wordt eigenlijk niet zo veel gebruikt, maar is al een paar keer nuttig gebleken.

Als alle dragers verwijderd zijn kan er uiteraard meer materiaal gestouwd worden (zie foto van de volle kar, gereed voor vertrek naar Gruissan met materiaal van drie man... :mrgreen:

Op de foto ontbreekt het reservewiel (dat op de dissel is gemonteerd).
Ik wilde de 'kas' afschuinen vooraan, maar dan zou het zeilenvak te kort geweest zijn. Er zijn al een paar jaar plannen om aan de voorkant toch nog een afgeschuinde (wat voordeliger in verbruik) ruimte te maken, maar dat is er tot nu toe nog steeds niet van gekomen.
Bijlagen
Geraamte.jpg
Trailer-YSI.jpg
Saber.jpg
Trailer-2009-03-(1).jpg
Volle-kar-Gruissan-06.jpg

XeRpiO
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Re: (Her)bouw en of (her)inrichting van windsurftrailers.

#2 Bericht door XeRpiO » vr feb 05, 2010 6:14 pm

Willy, wat heeft dat gekost om dieje aanhanger te laten maken bij AC?
Mijne ouwe remork is eigenlijk aan vervanging toe.
My other toy has tits!!

Quatro Twin Tempo 76l
Quatro Quad LS 85l
Ezzy Wave Panther II 3.7 / 4.2
Ezzy Wave Panther III 4.7 / 5.2

Willy B18
Moderator
Moderator

#3 Bericht door Willy B18 » vr feb 05, 2010 8:11 pm

Ik denk dat je best eens daarheen gaat met een voorstel of ontwerp, want de mijne dateert al van 2002.
Maar destijds kostte het gegalvaniseerde chassis met 2 achterdeuren (die nadien gratis vervangen werden door één opklapdeur), lichtbalk en bedrading, spatborden en 750 kg as precies 885 € + BTW.
De wielen, neuswiel en steunpoten achteraan heb ik zelf geleverd en waren uiteraard niet in de prijs begrepen, de bodemplaat en de plaat voor het zeilvak evenmin.

RobC
Actieve gebruiker
Actieve gebruiker

#4 Bericht door RobC » vr feb 05, 2010 11:47 pm

Wat doe je met natte zeilen ( is die plaats L. onder daarvoor vrij gelaten )
Spreek altijd de waarheid
Spreek niet altijd

Willy B18
Moderator
Moderator

#5 Bericht door Willy B18 » za feb 06, 2010 8:40 am

RobC schreef:Wat doe je met natte zeilen (is die plaats L. onder daarvoor vrij gelaten)
Die gaan inderdaad voor transport onderaan, om pas na afspoelen en drogen terug naar hun 'vaste' plaats te verhuizen. Eigenlijk is het hele onderste vak beschikbaar (die bakken staan uiteraard los). Er liggen ook nog opvouwbare tuinstoelen, een windtentje e.d., ook een fiets kan al eens mee...

stiemt
Nieuwkomer
Nieuwkomer
Contacteer:

#6 Bericht door stiemt » wo feb 10, 2010 7:50 pm

blijven die planken en zeilen gewoon zo liggen tijdens het rijden ?

Willy B18
Moderator
Moderator

#7 Bericht door Willy B18 » wo feb 10, 2010 7:54 pm

stiemt schreef:blijven die planken en zeilen gewoon zo liggen tijdens het rijden ?
Inderdaad, ver weg kunnen ze trouwens niet.

JurgenJ
Beginnende gebruiker
Beginnende gebruiker

#8 Bericht door JurgenJ » di mar 09, 2010 6:10 pm

Weet er iemand adressen waar men surfaanhangwagens (gesloten aanhangwagens zoals voor surfmateriaal is al goed, rek kan ik zelf inbouwen) kan aankopen,
ik heb er al verschillende gemailed maar heb nog altijd geen antwoord gekregen (sommigen al van november 2009 gemailed :().

Alle info is welkom (ook in pm)

Orion
Beginnende gebruiker
Beginnende gebruiker

#9 Bericht door Orion » di mar 09, 2010 6:23 pm

Hier is de bouw van de mijne te volgen.

Willy B18
Moderator
Moderator

#10 Bericht door Willy B18 » zo mar 21, 2010 12:23 pm

Wegens enkele PB's voor verdere info, hier ineens nog wat over het geraamte:
Er is vierkante buis 30 x 30 (mm) gebruikt voor de opbouw.
De verticale ribben staan 75 cm uit elkaar, zodat de boards gedragen worden door twee liggers met 150 cm tussenruimte.
De lengte van de dissel (was aanvankelijk wat langer) bedraagt nu 115 cm (voorkant trailer tot center trekhaak.

Freddy Kix
Nieuwkomer
Nieuwkomer

#11 Bericht door Freddy Kix » di mar 23, 2010 12:52 pm

Hallo!

Ben zelf een kar aan het laten maken door Frits Steginga uit Winschoten (in Groningen, bijna tegen de Duitse grens)
Deze meneer lijkt me zeer professioneel te werken.

De prijs is wel wat aan de hoge kant ->1950 euro en Groningen is natuurlijk ook niet naast de deur.

Maar voor wie zelf niet wil/kan beginnen knutselen, lijkt het me wel een goei alternatief. Van wat ik op foto kan zien, zijn zijn trailers mooi afgewerkt, ik wacht zelf het resultaat af.

Hieronder vind je een -zeer- uitgebreide omschrijving van de trailer.

grtz,
Fred

surfkar / surftrailer / surfaanhanger.
Deze wordt op bestelling voor je vervaardigd met gebruikmaking van uitsluitend nieuwe materialen. De toegestane massa (gewicht) van de aanhanger is minder dan 750 kg zodat geen apart kenteken, en geen rijbewijs deel E benodigd is, dus geen extra kosten.
Kijk desgewenst op de website van de Rijksdienst voor het wegverkeer.
De afmetingen van de laadruimte bedragen: l x b x h 3.24 x 1.22 x 1.22 buitenwerks.
Tegen meerkosten ook in geremde uitvoering leverbaar.
Opbouw.
De vloer is vervaardigd van betonplex 18 mm, en de wanden van 9 mm meranti-multiplex en houten verstevigingen.
De binnenzijde van de opbouw wordt, behoudens de vloer, geheel wit gegrond en de buitenzijde wordt tweemaal gegrond en tweemaal afgelakt in wit zijdeglans. Op verzoek zijn ook andere RAL-kleuren mogelijk. Standaard is de opbouw ledig. In overleg kunnen board- cq. plankdragers naar keuze worden aangebracht. Meer hierover onder “het gebruik”.
De gehele constructie wordt geheel watervast verlijmd met Simson PU Tix houtlijm en deugdelijk geschroefd met uitsluitend RVS materiaal.
Alle randen en hoeken worden verstevigd met aluminium hoeklijn. Deze hoeklijn wordt geschroefd en zorgvuldig verlijmd met Saba sealtack 780 wit. Hierdoor zijn alle plaatverbindingen gegarandeerd duurzaam waterdicht.
Aan de achterzijde worden twee deuren aangebracht.
De deuren worden afgehangen met stalen kogelscharnieren en worden standaard met twee insteek cilindersloten uitgevoerd. Aan de voorzijde worden twee handgrepen aangebracht om het verrijden te vergemakkelijken.

Onderbouw.
De bovenbouw wordt geplaatst op een deugdelijk stalen frame, volbad verzinkt, dat speciaal voor de lange opbouw is vervaardigd. De trailer staat op een ongeremde torsie-as 750 kg en is voorzien van een lange gebogen dissel. Hierdoor wordt manoeuvreren vergemakkelijkt. De lengte van de dissel maakt de aanwezigheid van een neuswiel mogelijk. (wordt standaard geleverd).
Op de as worden 13” velgen aangebracht met nieuwe banden..
Rechts wordt nabij de achterkant een steunpoot inclusief bevestigingsklem aangebracht. Op verzoek kan aan de linkerzijde een tweede steunpoot worden aangebracht.
Hiermee kun je de trailer op hellend terrein stabiliseren om te voorkomen dat hij de “wielen”neemt.
Aan de zijkanten en de voor- en achterzijde worden respectievelijk gele, witte en driehoekige rode reflectoren aangebracht.
De wagen wordt voorzien van deugdelijke verlichting op kunststofbalk met 7- polige stekker.

Het Gebruik.
Door zijn plezierige lengte kunnen surfplanken tot plm. 3.20 worden vervoerd. Tegenwoordig worden de surfplanken echter korter en vaak breder. Ook dit behoeft geen probleem te zijn want planken met een breedte van ruim 1 meter kunnen ook worden vervoerd.
In overleg met koper kunnen plankdragers worden bijgeleverd die, door een ingenieus systeem, kinderlijk eenvoudig in verschillende hoogtes kunnen worden aangebracht over de volle breedte van de wagen. Ook is het mogelijk om de dragers slechts over een gedeelte van de wagenbreedte te monteren. (alles in overleg met koper). Hierdoor ontstaat een ruimte waar de masten en de zeilen kunnen liggen. De gieken worden meestal op de planken gelegd of kunnen aan de zijkant worden geplaatst.
Er is op gelet dat er geen scherpe punten of randen in het interieur aanwezig zijn om beschadiging van zeilen, planken en foedralen te voorkomen.
Doordat de surfplanken in de loop van de afgelopen tijd steeds korter zijn geworden, ontstaat in de voorzijde van de wagen in de meeste gevallen vrije ruimte die uitstekend geschikt is voor het opbergen van kleding, surfpakken en overige benodigdheden. Daarom wordt een extra deur aangebracht om deze bergruimte optimaal te bereiken.
Doordat de voorzijde van de wagen gedeeltelijk is afgeschuind, oogt de wagen minder lomp en straalt een typisch “surfkarakter” uit. Op verzoek van koper kan ook een rechte uitvoering worden gemaakt. Dit levert extra ruimte op. De zijwanden bieden je de mogelijkheid om de wagen te voorzien van je eigen kenmerken in de vorm van stickers, nummers, afbeeldingen, wat je maar wilt. Zo maak je er snel je persoonlijke surfkar van.
Ook geeft de afgeschuinde voorzijde de wagen een aërodynamisch uiterlijk, hetgeen tezamen met het lage totaalgewicht je in staat stelt om veel te vervoeren tegen verbluffend lage kosten. Je kunt zelfs geld uitsparen, want door de prettige breedte van de trailer behoef je geen zgn . caravanspiegels aan te schaffen.
Nog een voordeel is de snelheid waarmee je aan je sport kunt beginnen.

“Want niemand weet beter wat wind voor krachten in zich bergt, dan een surfer”.

Als de wind gunstig is behoef je niet te bouwen (imperiaal, planken, zeilen, gieken, alles op het dak van de auto), maar aanhaken en wegwezen. Sinds 1 mei 2009 is de maximum snelheid voor auto’s met een aanhanger verhoogd tot 90 km. per uur.
Natuurlijk is de wagen ook uitstekend geschikt voor het vervoeren van volumineuze artikelen zoals lange voorwerpen, kerstbomen, meubilair enz. enz.
Door het ingenieuze systeem kunnen de plankdragers kinderlijk eenvoudig en supersnel worden verwijderd en worden teruggeplaatst.
En wat te denken van opslag van je surfspullen? Die behoeven niet steeds van het autodak te worden gehaald.

Ik heb je een stuk informatie gegeven dat kan meehelpen om een keuze te maken. Dat kan ik niet voor je doen. Wel kan ik mijn best doen om je wensen zo goed mogelijk te vervullen.
Je reacties en/ of tips zijn van harte welkom.

Vriendelijke groeten van,

Frits Steginga
http://www.9672ab52@kpnmail.nl
tel: 0597-424976

Freddy Kix
Nieuwkomer
Nieuwkomer

#12 Bericht door Freddy Kix » di mar 23, 2010 1:07 pm

en nog enkele foto's:
DSC04121 [Desktop Resolutie].JPG
DSC04111 [Desktop Resolutie].JPG
DSC04130 [Desktop Resolutie].JPG
DSC04116 [Desktop Resolutie].JPG

axxis rider
Beginnende gebruiker
Beginnende gebruiker
Persoonlijke GPS pagina: http://www.gps-speedsurfing.com/?mnu=us ... t&uid=5499

#13 Bericht door axxis rider » vr aug 20, 2010 5:50 pm

ik ben zeer content over de inrichting van mijn aanhangwagen buiten over de dragers want deze durven wel eens los te komen op weg naar de surfspot en ik hoef jullie niet te vertellen hoe ambetant dit is.
Daarom ben ik van plan om de trailer van nieuwe dragers te voorzien.
Om ze vast te maken lijkt het systeem van willy zeer interessant maar ik begrijp het niet helemaal, heb je misschien een foto? Ook wil ik graag weten welk materiaal jullie gebruikt hebben voor de dragers.

grtz
Boards: Fanatic Falcon 90/Tabou Manta 71/Fanatic Falcon 91/ F2 Missile S/F2 Thommen
Sails: Gaastra Vapor/Gun sails Mega XR/NP rs slalom

Spots:
ZSC Broechem
Team O-spot!

Willy B18
Moderator
Moderator

#14 Bericht door Willy B18 » vr aug 20, 2010 6:51 pm

Het gebruikte materiaal staat in het eerste bericht, maar hier een paar foto's gemaakt ter verduidelijking.

Eerst had ik al buizen van 20mm doormeter en 3 mm wanddikte, maar met twee boards erop en dan de nodige schokken kwam er al eens eentje naar beneden (hoera voor de boardsbags)...

Dan heb ik buizen van 30mm en 5 wanddikte genomen en daar gebeurd echt niks mee.
De stoppen zijn uit TEFLON gedraaid (die op de foto is de 'schuivende', van de vaste heb ik geen foto gemaakt, maar het deel dat uit de drager komt ziet er uiteraard hetzelfde uit.
Aan de uiteinden zitten dus nog stukjes van een goeie 10cm van de dunnere buis omdat ik anders weer nieuwe (grotere) doppen moest laten draaien...

De veren - custom made uit RVS - worden 'onderaan' gestut door een poprivet, terwijl de stop zelf een gefreesde uitsparing heeft, waar een inox vijs doorzit. Zo kan hij vrij bewegen (over de afstand van de sleuf) en kan er toch niet uit.

Om dus de drager te verplaatsen of verwijderen, wordt de schuivende stop ingedrukt tot de vaste aan de andere kant uit zijn uitsparing kan. Monteren idem.
Bijlagen
drager-stripped.jpg
drager-stripped.jpg (48.66 KiB) 17110 keer bekeken
drager-duo.jpg
drager-duo.jpg (147.54 KiB) 17110 keer bekeken
drager-ad-hoc.jpg
drager-ad-hoc.jpg (20.55 KiB) 17110 keer bekeken

Glenn
Administrator
Administrator
Contacteer:

#15 Bericht door Glenn » wo sep 29, 2010 9:39 am

Willy B18 schreef:....
De stoppen zijn uit TEFLON gedraaid (die op de foto is de 'schuivende', van de vaste heb ik geen foto gemaakt, maar het deel dat uit de drager komt ziet er uiteraard hetzelfde uit.
Aan de uiteinden zitten dus nog stukjes van een goeie 10cm van de dunnere buis omdat ik anders weer nieuwe (grotere) doppen moest laten draaien...

De veren - custom made uit RVS - worden 'onderaan' gestut door een poprivet, terwijl de stop zelf een gefreesde uitsparing heeft, waar een inox vijs doorzit. Zo kan hij vrij bewegen (over de afstand van de sleuf) en kan er toch niet uit.
...
Ziet er een handig systeem uit, waar kan je zo'n stoppen kopen / laten maken? (en wat kosten ze ongeveer per stuk?)
Afbeelding

Plaats reactie