Graag jullie mening over mijn gedachtengang over vinnen.

Alle vragen, opmerkingen, reviews over al het overige materiaal of over materiaal in het algemeen
Plaats reactie
Bericht
Auteur
JanS
Actieve gebruiker
Actieve gebruiker
Persoonlijke GPS pagina: NVT

Graag jullie mening over mijn gedachtengang over vinnen.

#1 Bericht door JanS » wo apr 11, 2018 8:27 pm

Allen,

Na veel lezen over vinnen op het net en veel proberen van allerhande merken en types vinnen ben ik tot volgende 'regels' gekomen mbt vinnen (ik vaar slalom/freerace en formula):
-langere vinnen geven meer lift en beter hoogte lopen maar meer weerstand dus over het algemeen trager dan kortere vinnen
-kortere vinnen geven minder weerstand en daardoor over het algemeen sneller dan langere vinnen
-net als met masten, gieken en boards geven full carbon vinnen meestal betere eigenschappen (meer controle, meer lift, minder slippery) dan G10 vinnen in zelfde shape en maat als hun carbon evenknie
-de oudere vinnen, laat ons zeggen vóór 2010 ongeveer, hadden minder flex en daardoor minder lift dan de huidige generatie vinnen
-de maximale vinlengte voor een board is afhankelijk van de One Foot Off (OFO) van het board of de breedte van het board op 30 cm van de achterkant van het board af gemeten richting de neus (dit heb ik al gelezen en al gehoord maar nog niet getest)

=> als ik nu een slalomboard van na 2010 voorzie van een Z-fins ZSF 48 S-- full carbon slalom vin of van een oudere full carbon slalom vin zoals een Deboichet R16 54 cm, zal de extra lengte van de oudere vin het verlies in lift door minder flex kunnen compenseren? Door de extra lengte zou de vin trager moeten zijn, maar in principe zou ik daarmee door de grotere lengte makkelijker hoogte moeten kunnen lopen dan met de nieuwere vin met meer flex. Kan ik het zo simpel stellen of zal de nieuwere vin nog meer voordelen bieden dan de oudere, stijvere vin?

Ik heb een slalomboard van 90 cm breed, een Fanatic Falcon 152 uit 2013 met een OFO van ca. 70 cm . Dat board vaart lekker met een Select V-Max 4.0 deep tuttle 55cm lang. Deze vin heeft relatief veel flex, wel geen full carbon. Als ik onder dat board nu een Deboichet R13 formula vin van 70 cm zou zetten, zou dat dan veel téveel lift geven of voelbaar trager zijn dan die Select van 55 cm? Deze test doe ik binnenkort eens om gewoon even te proberen. Iemand een idee wat ik mag verwachten?

Geef gerust jullie mening op wat ik hierboven schreef, ook als je het ergens niet mee eens bent!

Alvast bedankt!

Jan
Disciplines: slalom/freerace en formula
Zeilen: North Warp, North Ram, Gun GS-R, Neilpryde RS
Boards: Starboard Isonic, Fanatic Falcon, RRD X-Fire, Patrik Diethelm Formula
Vinnen: MXR, Ifins, Z-fins, Sonntag, Select, Deboichet, Busca, Kashy, Gasoil

JP-T1surfer
Vaste gebruiker
Vaste gebruiker

Re: Graag jullie mening over mijn gedachtengang over vinnen.

#2 Bericht door JP-T1surfer » vr apr 13, 2018 11:47 am

hééél interessant item Jan!

De 'regels' die jij hier poneert zijn ook mij niet onbekend uiteraard maar...zijn steeds interpreteerbaar ifv....gerelateerd aan....heb ik ondertussen begrepen en zelf aan den lijve ondervonden.

Zo zijn kortere vinnen misschien 'overall' wel sneller bvb maar....om die hogere snelheid te zien, ga je wel altijd eerst in plané moeten komen. Dus hier al een reden om bvb een compromis (bvb toch iets langer varen om telkens makkelijker en sneller aan te planeren) te prefereren.

Ja, full-carbonvinnen hebben soms voordelen maar....als je setje bvb slecht is getund of afgesteld.....dan ga je met die erg dure PWA-vin ook niet meer controle hebben dan met een 'goede' G10-vin

aanvulling: one foot=30,5 cm

Je gaf zelf ook al aan: testen, testen, testen

Ik hoor net als jij graag andere meningen en/of ervaringen
boards: Fanatic-T1
sails: Neil Pryde-Attitude Sails
sponsor(s): geen

JanS
Actieve gebruiker
Actieve gebruiker

#3 Bericht door JanS » vr apr 27, 2018 8:25 pm

Peter, bedankt voor de reactie.

Ondertussen heb ik nog enkele oudere slalom vinnen tweedehands gekocht: een Gasoil 6/3 52 cm en een Deboichet R16 54 cm.
Die twee ga ik onder mijn RRD X-Fire 122 van 81 cm breed vergelijken met mijn Z-Fins ZSF 48 S-- met 8,6 en 9,3 m² zeilen.
Benieuwd wat dit zal geven. Kunnen de oudere vinnen die veel minder flex hebben het board door hun grotere lengte toch even los laten lopen als de nieuwere vin die echt veel flex heeft?

Ik geef mijn bevindingen na het experimenteren door.

JanS
Actieve gebruiker
Actieve gebruiker

#4 Bericht door JanS » vr mei 11, 2018 9:11 pm

Gisteren voor het eerst een surfsessie aan de Grevelingendam.
Gestart met 7,8 m² op Isonic 107 maar dat was al snel te klein.
Daarna North Ram 9,3 m² op Fanatic Falcon 152 (90 cm breed) met daaronder een 70 cm formula vin van Busca type R35. Deze vin is qua outline een exacte kopie van een Deboichet R13. Mijn kameraad heeft een Deboichet R13 70 M waarmee we wat vergelijkende 'testjes' hebben gedaan. De Busca is dunner en heeft een pak meer flex dan de Deboichet. In theorie dus meer power door meer flex en dan weer iets minder power door dunner profiel. De Busca zou ook iets sneller moeten zijn door dunner profiel. Ik vermoed dat de Busca dus ongeveer een snellere versie van de Deboichet R13 S zou moeten zijn.

Ik heb de Fanatic Falcon 152 al eens eerder met de Busca vin gevaren bij licht weer met 8,6 m² zeil. Toen was de vin ideaal.
Bij meer wind voer ik het board met een Select V-Max 4.0 55 cm.
Met de Busca 70cm vin planeerde ik sneller aan en kon ik beter hoogte lopen.
Het board loopt er ook mooier los mee in dezelfde condities.

Gisteren nam de wind na omtuigen naar 9,3 m² zeil en Fanatic Falcon 152 terug toe waardoor de vin serieus belast werd en dat werkte niet meer goed.
Ik had teveel druk op de vin en voelde die echt buigen en terugduwen waardoor de achterkant van het board af en toe teveel lift had en het board moeilijk te controleren was. Dit was echter wel pas bij echt stevige wind voor het 9,3m² zeil het geval. Mocht de vin ingekort worden tot 60 à 65 cm zou het vermoedelijk wel te doen zijn om ermee te blijven varen. Ik dus overgestapt naar Select V-Max 4.0 55 cm en dat gaf zeer goed resultaat. Hoge snelheid, goede controle en deftig hoogte lopen.

Plaats reactie