Een dagje aan de Belgische kust ...? Neen bedankt.

Hier kan je fuiven, wedstrijden, evenementen, beursen, uitstappen, ... aankondigen.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Bellerophone
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Een dagje aan de Belgische kust ...? Neen bedankt.

#1 Bericht door Bellerophone » za aug 11, 2018 3:50 pm

Door de positieve windvoorspelling besloten mijn vrouw en ik het ophalen van onze dochter van haar surfcamp te combineren met zelf een dagje op het water.

Aangezien mijn vrouw de waterstart nog niet beheerst begaven we ons naar “Surfclub” Inside -Outside aan de Spuikom in Oostende . Het bordje aan de inkom met “iedereen welkom” deed het beste vermoeden : pontons en betonnen oevers wezen echter duidelijk op een zeilersinfrastructuur waar windsurfers hoogstens “gedoogd” worden, zoals zou blijken. Een nors type bevestigde onze eerder gewonnen inlichtingen dat wij mits betaling van 5 euro pp (ondanks WWSV-lid zijnde ) - “voor de infrastructuur meneer” - het water op mochten. Parkeren van de surftrailer nabij het water, op de lege clubterreinen ter groote van een half voetbalveld, was echter niet toegelaten want “als iedereen dat zou doen“ ( :?: ) . We zouden dus wagen en trailer buiten het clubterrein moeten loskoppellen om in de parkeervakken te passen. Op mijn repliek dat we toch betaalden “voor de infrastructuur” klonk het dat dit “enkel voor het water “ was, terwijl het heerschap ons de rug toekeerde.
Ik kan mij moelijk voorstellen dat ik indien ik hier zou toegekomen met een zeilboot op een trailer dezelfde “gastvrijheid” zou mogen ervaren.

Dan maar richting spaarbekken in Nieuwpoort waar we zonder verdere plichtplegingen een plekje langs de oever vonden. Gezien er verschillende zeil- en surfscholen gebruik maken van deze plas is het er druk met voornamelijk beginners. Na een tijdje op het water wordt mijn vrouw aangevaren door een “local” op slalommateriaal: ttz terwijl ze haar zeil uit het water trekt vaart hij tegen haar mast en komt hierbij ten val. Hij gooit haar hierna de grofste verwensingen naar het hoofd. Wanneer ik hem later op de kant confronteer met zijn gedrag blijft hij overtuigd van zijn gelijk en dat het enkel en alleen haar fout is.
Bij deze : moest hij intussen tot bezinning gekomen zijn en dit toevallig lezen : op het water geef je mekaar, en zeker beginners, voldoende ruimte : “enkel beginners botsen op beginners.”

Ik wil de laatste zijn om te veralgemenen maar na dertig jaar op het water dacht ik dat “localism” beperkt was tot buitenlandse spots: spijtig om dit ook te moeten vaststellen in eigen land. Wat mij betreft zullen wij ons, alle inspannigen van Westtoer en dergelijke ten spijt, in het vervolg 2 keer beraden alvorens nog een dagje aan “onze” kust in te plannen...

FLY
Beginnende gebruiker
Beginnende gebruiker

Re: Een dagje aan de Belgische kust ...? Neen bedankt.

#2 Bericht door FLY » za aug 11, 2018 4:13 pm

Spijtig dat je OOK slechte ervaringen hebt op “Surfclub” Inside -Outside aan de Spuikom in Oostende met het personeel hun "gastvrijheid"
Wij waren bereid er lid te worden met 4 mensen.......we rijden nog liever naar Nederland....dan te gaan surfen op de spuikom.
Jammer eigenlijk....want het is een superlocatie.
Ik heb het al eens aangekaart.....helaas niets veranderd.
Vriendelijkheid kost geen geld !!!!!
Geen probleem, de club mist dus 4 keer lidgeld/pers van en voor verscheidene jaren en het verbruik van 4 surfers met hun gezin met kids, dat niet bang zijn wat te verteren.

bart&dieter
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Re: Een dagje aan de Belgische kust ...? Neen bedankt.

#3 Bericht door bart&dieter » zo sep 16, 2018 11:25 am

Kan bovenstaande verhaal bevestigen jammer genoeg. Zelfde verhaal verschillende keren meegemaakt in mijn surfcarriere & jammer genoeg gaan ze het ginder nooit leren!
Zoals aangehaald snijden ze in eigen vel... de mensen komen er niet meer & het is geen goede reclame.
Idem voor mij, spuikom is al 2 jaar verleden tijd...

Ik heb een veel betere optie gevonden sinds 2 jaar! De Oesterdam!! Mega plaats, parking net naast de dijk. Geen clubhouse waar ze je kunnen weigeren of daggeld vragen...
En volledig GRATIS!! Zelfs voor beginners kan je bij laag water bijna overal staan & is er een strand (!) waar de kids kunnen spelen. Dijk om te wandelen of fietsen. Kortom, bezoek die plaats maar eens!
Adres: oesterdam te Tholen. Net over de grens met NL. Ligt op 1 uur van Brussel, dus zelfde tijd naar ginder als naar de kust maar dan zonder file...
En vanaf september minder toeristen, dus een pure spot om te gaan surfen!
Ik kon de reactie niet laten om eens een loflezing te schrijven over deze spot. Ik vaar er graag. Hopelijk verknoeit niets of niemand deze unieke spot...
Een anonieme windsurfer die met plezier een babbeltje slaat met een andere surfer.

Plaats reactie