advies gevraagd

Bespreek hier alles over Formula, Freeride, slalom en Speed.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
SvenV
Nieuwkomer
Nieuwkomer

advies gevraagd

#1 Bericht door SvenV » za jun 01, 2019 9:05 am

sinds een jaar ben ik herbegonnen met een Starboard Carve 162 liter freeride plank, voor velen onder jullie een 'boot' :-)
Nu is mijn vraag: heeft het zin om over te stappen naar pakweg een 130-140 liter freeride plank? Ga ik daar sneller mee planeren? Vaart die beter? Ga ik daar meer plezier mee beleven?
Ik weeg pakweg 85 kilo, minder dan 130 liter gaat (nog) niet lukken vrees ik.

alvast bedankt voor jullie reacties!
en als iemand zou willen ruilen, laat het gerust weten.

Alwin
Beginnende gebruiker
Beginnende gebruiker

Re: advies gevraagd

#2 Bericht door Alwin » za jun 01, 2019 10:04 pm

Om gericht advies te geven hebben we nog wat meer informatie nodig. Wat is je niveau? Beheers je de waterstart? Waar vaar je? Welke zeilen gebruik je? Zou je de Carve bijhouden?
NeilPryde 7,0 - 6,1 - 5,5 - 4,7 - 4,2
RRD Firestorm 112 & FSW 100 - Rebel 83 & 75

SvenV
Nieuwkomer
Nieuwkomer

#3 Bericht door SvenV » wo jun 12, 2019 12:07 am

Gebruik vlot heuptrapeze bij windsnelheden 4 à 5 Bft, planeren lukt zo af en toe, maar niet in de voetbanden, vaar meestal op binnenwateren maar soms ook op het Grevelingenmeer, ben in Gran Canaria op zee gaan oefenen, maar in een baai met geringe golfslag. Waterstarten lukt nog niet. De Carve mag weg als ik een goede vervanger vind.

Alwin
Beginnende gebruiker
Beginnende gebruiker

#4 Bericht door Alwin » za jun 15, 2019 3:32 pm

Je zoekt een board met doorgroeimogelijkheden zoals bv een Fanatic Gecko. Zo een board heeft diverse footstrap posities; gaande van redelijk centraal om te leren varen met straps - tot op de buitenkant om te varen met een grotere vin en krachtig zeil. De Gecko komt geleidelijk aan in planee, en geeft je wat tijd om je voeten in de straps te plaatsen.

Ik zou me niet blindstaren op volume, het is de breedte dat helpt om te planeren met minder wind, en om je zeil op te trekken. Een board van 75 cm breed is voldoende stabiel - zelfs al is het volume slechts 120l.

De Gecko is slechts een voorbeeld - andere merken hebben ook een board in hun gamma gericht op comfort en gebruiksgemak. Boards gericht op performance zijn algemeen technischer om te varen en moeilijker te gijpen naarmate het wateroppervlak onstuimiger wordt.

Succes,
NeilPryde 7,0 - 6,1 - 5,5 - 4,7 - 4,2
RRD Firestorm 112 & FSW 100 - Rebel 83 & 75

Plaats reactie