Spotguide Leucate

Alles over buitenlandse spots & clubs.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Bart Vissers
Moderator
Moderator
Contacteer:

Spotguide Leucate

#1 Bericht door Bart Vissers » ma feb 27, 2006 8:21 pm

Ik heb even de moeite gedaan om een spotguide in elkaar te boksen (enkel de belangrijkste spots). Als iemand nog nuttige tips heeft, laat het gerust weten. Een spotguide is nooit af

Afbeelding

1. Le Goulet

Eén van de eerste spots die je tegenkomt als je van de autosnelweg komt. Ook wel het “Kleine Duitse Dorp” of “Petit Berlin” genoemd aangezien het er vol Duitse mobilhomes staat. Als je de weg richting Leucate volgt, zie je de spot aan je rechter kant. Een ideale slalom- en freestylespot aangezien het water er vrij vlak blijft. Je kunt er heel makkelijk in het water geraken en het blijft er de eerste 100 m vrij ondiep. De “Tramontana” blaast van rechts en een wiervin kan nuttig zijn. Bij “Marin” werkt deze spot bijna niet.
(Tip: op de eerste “Tramontana-dag” waait de wind hier het hardst)

2. La Franqui
La Franqui is een rustig dorpje naast Leucate. Misschien ken je de spot van de PWA Super-X Worldcup of van de Worldcup Speed. Vanop de parkeerplaats aan het strand kan je gemakkelijk heel de spot zien. Je vindt hier ook de nodige sanitaire voorzieningen. Op deze idyllische spot waait de Tramontana meestal zeer hard. Hij waait er van links en de wind is er aflandig. Hierdoor is deze spot enkel geschikt voor gevorderde surfers. Als je de waterstart niet beheerst, is het niet aan te raden om hier te varen.
(Tip: op de laatste “Tramontana-dag” waait de wind hier nog het hardst)

3. La Mine

La mine bevindt zich ten zuiden van Le Goulet. Hoewel de wind er iets vlageriger is, zijn de condities vergelijkbaar. Het water is ondiep aan de kant, maar dieper is een waterstart toch aan te raden. Opgepast voor de vissersnetten en paaltjes.

4. Eole (Ontmoetingsplaats Soultrip ’06)

Op deze spot is er voor ieder wat wils. Voor de Freestylers is er super valk water in het “kommetje”, zelfs bij sterke Tramontana. Hier kunnen ook de beginners hun eerste stappen op de surfplank zetten. Voor degene die willen springen zijn er leuke schansjes als je buiten het kommetje gaat varen. De spot werkt enkel bij Tramontana. Bij Marin is de wind te onregelmatig

5. Cap Coudalère

Neem afrit 13 op de hoofdbaan en rij dan altijd rechtdoor tot aan het meer. Dit is “de” jumpspot bij uitstek. Bij sterke Tramontana krijg je hier vrij hoge golven, ideaal om te springen. Bij minder sterke Tramontana is het ook een mooie freeride/slalom spot. Je kunt er parkeren op een aangelegde parkeerplaats.

6. Parc à Huitres

Bij Tramontana is de wind aanlandig, bij Marin aflandig. Zeer geschikt voor beginners aangezien je bijna overal kan staan. Ook hier kan een wiervin nuttig zijn. Iets dieper in het water bevinden zich de oesterbanken. Het is verboden om dicht bij deze oesterbanken te varen. Parkeren kan vlak naast het water.
Afbeelding Afbeelding

yvesw
Actieve gebruiker
Actieve gebruiker

#2 Bericht door yvesw » do mar 09, 2006 7:55 am

Spot 3 en 4 zijn ook uitstekend bij vent marin.
antiwiervin verplicht op deze spots !

surftkim
Nieuwkomer
Nieuwkomer

#3 Bericht door surftkim » di apr 18, 2006 7:59 am

super gedaan, echt!

ik ga nu 28april naar ginder..

..aangezien ik surf en kite combineer, welke zijn de beste kiteplaatsen daar? groot strand enz..

..waar kan je naartoe als er teveel wind staat vb 8-9bft en je wil ff een relaxtere spot?

thx

Bart Vissers
Moderator
Moderator
Contacteer:

#4 Bericht door Bart Vissers » di apr 18, 2006 10:20 am

Ik denk dat ze aan Etang de Palme redelijk wat kiten. Als je van Leucate naar de autostrade rijdt, neem je de afrit La Palme en je geraakt er wel. Bij 8-9 bft is het nergens relax varen :mrgreen:
Afbeelding Afbeelding

yvesw
Actieve gebruiker
Actieve gebruiker

#5 Bericht door yvesw » wo apr 19, 2006 3:39 pm

Bart B54 schreef:Ik denk dat ze aan Etang de Palme redelijk wat kiten. Als je van Leucate naar de autostrade rijdt, neem je de afrit La Palme en je geraakt er wel. Bij 8-9 bft is het nergens relax varen :mrgreen:
en in la palme waait het mogelijks nog harder bij tramontana (1 bf ofzo).
als mooi weer en 3-5 bf moogt ge u ook aan HEEL veel kiters verwachten, alle kitescholen zitten daar namelijk (op elkaar). Nu, in mei zal dit natuurlijk nog meevallen, ik spreek van de vakanties dan.

<Zinker>
Nieuwkomer
Nieuwkomer

#6 Bericht door <Zinker> » wo apr 19, 2006 9:15 pm

yvesw schreef:
Bart B54 schreef:Ik denk dat ze aan Etang de Palme redelijk wat kiten. Als je van Leucate naar de autostrade rijdt, neem je de afrit La Palme en je geraakt er wel. Bij 8-9 bft is het nergens relax varen :mrgreen:
en in la palme waait het mogelijks nog harder bij tramontana (1 bf ofzo).
als mooi weer en 3-5 bf moogt ge u ook aan HEEL veel kiters verwachten, alle kitescholen zitten daar namelijk (op elkaar). Nu, in mei zal dit natuurlijk nog meevallen, ik spreek van de vakanties dan.
Je moet in La Palme ook niet aan de kite-school gaan surfen maar aan de overkant, niet bereikbaar via het stadje La Palme, maar binnendoor, tussen de wijngaarden, vraag eens na bij de locals, superspot bij merin vind ik

King Kurt
Nieuwkomer
Nieuwkomer

#7 Bericht door King Kurt » di mei 09, 2006 1:04 pm

Bij 'vent marin' 4-5bft is het ook super varen op 'le Mouret'; onshore condities met golfjes tss 1 en 2m. Er is ook een surfclub met bar en snacks voor de 'watchers'. Bar is open van Juni tot Sept. als ik me goed herinner.

wah!
Beginnende gebruiker
Beginnende gebruiker

#8 Bericht door wah! » ma jul 24, 2006 10:12 pm

hoi!

Heeft er iemand leuke adresjes daar in de buurt om iets te huren? Huisje, terrasje vlakbij het water?
Liefst een van de makkelijkere spots (vlak water...), maar dat maakt niet veel uit eigelijk.

Thnx.

NAT
Nieuwkomer
Nieuwkomer

#9 Bericht door NAT » ma jul 24, 2006 11:43 pm

http://www.ile-des-pecheurs.com/

Ze hebben 2 soorten huisjes. Sommige van "mas" huisjes liggen dicht genoeg bij het water om je materiaal erheen te kunnen dragen. Ze verhuren ook materiaal en misschien mag je in hun "magazijn" je spullen ook leggen maar dat weet ik niet zeker. De spot zelf is OK maar een kilometer verder naar het Noorden heb je een betere spot, Eole. Als de wind goed staat kan je er vanaf ile des pecheurs heen surfen.
Veel plezier!

JdV_Surf
Nieuwkomer
Nieuwkomer
Contacteer:

#10 Bericht door JdV_Surf » di aug 22, 2006 5:29 pm

Yo,

Ik kom al 11 jaar in Leucate en ken er wat locals. Ik kan misschien nog wat extra info geven, voor wie het interesseert. Ikzelf ga altijd naar L’ile des pecheurs www.ile-des-pecheurs.com/ en base nautique: www.surf-leucate.com/

Als je op L’ile des pecheurs een huisje wil huren doe je dit beste rechtstreeks (spreken nederlands) vraag naar Ellen of Igor. Zo kan je een huisje boeken dicht bij het water en de base nautique (wel opletten de prijzen in het hoog seizoen zijn niet portemonnee vriendelijk). Vergeet niet 10% korting te vragen. In de base nautique werken 1 fransman Richard en 2 duitsers Heidrun en Christophe. Hebben nieuwe spullen van gaastra en tabou liggen en werken samen met surf one (Port-Leucate). Via deze winkel kan je papier ophalen om materiaal te testen.

Tip: het domein van L’ile des pecheur is privé maar de weg die erdoor loopt naar de spot en de spot zelf zijn publiek.

Volgende spots kom ik het liefste:
L’ile des pecheurs (TRAM-wind + botjes of blote voeten) : Je kan hier makkelijk parkeren en je spullen afspoelen. Je kan van hieruit naar links door het kanaal makkelijk naar Cap Coudalère (Jump) surfen of naar rechts de spot e(c)ole (Freestyle).

La Franqui (TRAM / MARIN + blote voeten): super knallen hier … is reeds beschreven

La Falaise (TRAM + blote voeten): dit is wel de gevaarlijkste spot … ligt in het verlengde van Cap Leucate op ongeveer 2-3 km in de zee (info bij de locals). Ga hier nooit alleen naartoe en als je gaat enkel met je materiaal 100% inorde. Deze spot wordt ook wel het ’ hawai van Leucate’ genoemd, het is er rustig en big fun in de golven (de zee zou hier ondieper zijn). Het beste is een bootje huren in port leucate met een paar. Als je naar daar surft moet je vertrekken met een koers tussen ruime en halve wind vanuit Cats Club (Le Mouret) richting La Franqui (wie de clif kent weet wat ik bedoel – ben met een site bezig).

Beetje verder naar het noorden:
Port la nouvelle (TRAM / MARIN + blote voeten): spot bevindt zich aan de zuidkant van Port La nouvelle. Super mooie spot (bij zonsondergang) speedspot bij tram (100% aflandige) en golven bij marin. Je kan hier pakeren op het strand en soms kan je hier ook lekker golfsurfen.

Secret Spot (TRAM + botjes): heel mooie spot enkel bezocht door locals … en bijna niet te vinden. Ik kan ook niet juist zeggen waar deze ligt … achter sigean in ieder geval aan de kant van Narbonne (want je kant bijna tot daar surfen als je wil). Tussen 2 stukken rots aan de buitenkanten vlak en het midden golven .5 tot 1m. Toen ik daar aankwam direct een local ‘wat moet je hier en je mag hier niet staan’ … ik dacht sh!t hier gaan we … maar degene die mij had meegenomen is hier heel bekend dus probleem opgelost. Indrukwekend hoog niveau freestyle gezien daar.

Geheel de andere kant:
Saint-Marie plage (MARIN + blote voeten): spot is aan de zuidkant van Saint-Marie plage links van de golfbrekers. Je kan hier vlakbij parkeren. Je moet wel opletten want ze hebben in 2004 links voor de spot rotsblokken in het water gedropt omdat de golven het strand opaten.

Saint-Cyprien (MARIN + blote voeten): deze spot ligt eigenlijk tussen Canet en Saint-Cyprien op de lange strook strand naast de baan. Je kan hier makkelijk parkeren langs de baan. Bij marin waait het hier het sterkste (beetje omgekeerde effect van de opbouw van de TRAM).

Nog een heel stuk verder in Spanje:
Baai aan Roses: (1uur vanuit Leucate) hier wordt soms de PWA super X gehouden. Ikzelf heb daar nog nooit gesurft helaas... wegens wind gebrek.

Ben volop bezig met een site op te zetten soort spot guide over waar ik overal al ben geweest … en waar ik info over heb.

Tip: als je in Leucate zit zeker in het weekend langs Baronie op Cap Coudalère gaan eten & drinken - super gezellige (meter’tje tequila shots…). In fitou (zeg maar aan de overkant van het meer) zitten 2 gezellige franse restaurantjes “Cave d’agnes” en “Vidal” niet duur en zeer lekker.
TeamImpuls.be powered by
www.RRD-Belgie.be --- www.LoftSails.be --- www.mauifin.be --- www.oneill.be!

YvesB54
Beginnende gebruiker
Beginnende gebruiker

#11 Bericht door YvesB54 » za aug 26, 2006 10:01 am

Secret Spot :

waarschijnlijk bedoel je aan de EFV van Port-Mahon, te bereiken vanuit Sigean dorp. home spot van Pierre Mortefon die wereldkampioen formula junior was. heb daar long distance wedstrijd gedaan met 35 deelnemers, die Pierre won alle 4 manches !

deze spot is ook goed bij vent marin, voorzie wel antiwiervin (ook bij tramontana).

met de catamaran kan je inderdaad makkelijk naar Narbonne varen, met surfplank mits stevig te kunnen opkruisen bij tramontana.

JdV_Surf
Nieuwkomer
Nieuwkomer
Contacteer:

#12 Bericht door JdV_Surf » za aug 26, 2006 3:38 pm

WindWapper schreef:Secret Spot :

waarschijnlijk bedoel je aan de EFV van Port-Mahon, te bereiken vanuit Sigean dorp. home spot van Pierre Mortefon die wereldkampioen formula junior was. heb daar long distance wedstrijd gedaan met 35 deelnemers, die Pierre won alle 4 manches !

deze spot is ook goed bij vent marin, voorzie wel antiwiervin (ook bij tramontana).

met de catamaran kan je inderdaad makkelijk naar Narbonne varen, met surfplank mits stevig te kunnen opkruisen bij tramontana.
Port-Mahon die naam zegt me wel iets ... ik denk dat het daar ongeveer was. In het midden is een eiland op een grote rots. Aan de kant zit een zeilschool en je kan parkeren voorbij de zeilschool vlak aan een bos. Aan de zeilschool kun je dan in het water gaan. Er worden daar inderdaad ook wedstrijden gehouden.
TeamImpuls.be powered by
www.RRD-Belgie.be --- www.LoftSails.be --- www.mauifin.be --- www.oneill.be!

girl of a surfer
Nieuwkomer
Nieuwkomer

#13 Bericht door girl of a surfer » vr feb 09, 2007 1:07 pm

Hai ik ben de vrouw van een fervent windsurfer en sinds kort ook kiter...
leuke spots genoeg (ben zelfs als niet-surfer bijvoorbeeld gek van Tarifa), maaar nu hebben we dus een dochtertje...dus die moet voor het eerst ook mee. conclusie: niet te ver rijden én een beetje comfort qua accomodatie (dus niet meer slapen in de auto langs de baan ;) )...zelf kwam ik ook al op ile des pecheurs uit...in Leucate...ook fijn voor haar, een zwembad!! (want ze is nu al gek van water, dus man hoopt stiekem op toekomstige surfbabe-je ;) )
Maar is het er...proper/netjes/ruim??? Raad je me eerder een MAS aan of een Marina-huisje?
Thanks!!

Of eventuele andere leuke spots/met huisjes iemand???

Mick009
Beginnende gebruiker
Beginnende gebruiker

#14 Bericht door Mick009 » zo feb 18, 2007 9:22 pm

mag ik even melden dat de spot waar den tram het zuiverste toekomt op volgende locatie ligt "alle franse kenners(zelfs de gasten van de surfshop surfen er geregeld)" op de baan van la fanqui naar leucate heb je in de laatste bocht voor den duitsen hoek een klein "privaat" wegske naar het water afdaald... wel, daar blaast de wind net iets harder en regelmatiger, surfen ze ook meestal met een kleiner zeil dan aan het duits hoekske...
nog veel surf fun en wie weet zie ik een van u in maart daar ergens op het water...

driesdr
Nieuwkomer
Nieuwkomer

#15 Bericht door driesdr » zo feb 18, 2007 9:28 pm

Mick009 schreef:mag ik even melden dat de spot waar den tram het zuiverste toekomt op volgende locatie ligt "alle franse kenners(zelfs de gasten van de surfshop surfen er geregeld)" op de baan van la fanqui naar leucate heb je in de laatste bocht voor den duitsen hoek een klein "privaat" wegske naar het water afdaald... wel, daar blaast de wind net iets harder en regelmatiger, surfen ze ook meestal met een kleiner zeil dan aan het duits hoekske...
nog veel surf fun en wie weet zie ik een van u in maart daar ergens op het water...
idd er zijn in feite 3 "wegskes" :!:
1-la mine 2-den duitse hoek en 3 -het privaat wegske(is wel max nen otto breed tussen 2 huizen in naar beneden en max. plaats voor 10 auto's)
board: JP super sport 91l pro edition
sails: -Np saber 6.7 5.7 5.2
-Np expression 4,2-4,7
masts: - x6 4m
-x3 460
-boom x6
bezochte surfspots: Rhodos,Leucate, Rosas,Dahab,Hurghada,Turgutreis,Cabo Verde

Plaats reactie