surfboardrepair

Alle vragen en opmerkingen over golf-, kite- en windsurfboards
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
surfingdude
Beginnende gebruiker
Beginnende gebruiker
Berichten: 48
Lid geworden op: di mei 11, 2004 4:51 pm
Locatie: genk
Contacteer:

surfboardrepair

#1 Bericht door surfingdude » do aug 09, 2007 12:05 pm

Omdat er op dit forum vaak de vraag wordt gesteld of (en hoe) je je plank zelf kan repareren post ik hier even een kort stappenplan/fotoreportage voor de reparatie van kleine schade. Ik hoop dat mensen er bij gebaat zijn.
Ik heb zelf al wat ervaring met het herstellen van allerlei schadegevallen, dus als je vragen hebt ivm glasvezelreparaties dan kan je ze hier posten. Tips of commentaar bij mijn werkwijzen mag je me ook altijd meedelen.

Board: Mistral custom 115
Bouwwijze: carbon-sandwich
Schade: kleine barst op de zijkant van de neus na een inslag van de mast.

Stap 1:
Analyseer de schade: hoe groot is de barst, heeft het board water binnengekregen, …
Verwijder het gebroken materiaal. Mijn tip hier is: schuur tot de schade verdwijnt. Al het gebroken materiaal moet weggeschuurd en vervangen worden. In dit geval waren enkel de eerste twee lagen (1glasvezel en 1 carbon) gekraakt. Het onderliggende harde “sandwich”schuim was intact.

Resultaat na schuren:
Afbeelding

Stap 2:
Breng nieuw glasvezel aan. De gekende methode met epoxy (NOOOOOOOOOOOOIT POLYESTER) en glasvezelmatjes. Voor kleine herstellingen vind ik het onnuttig om carbon te gebruiken. Ik leg gewoon 3 lagen glasvezel.
Een tip om het glasvezel mooi gelijk tegen het board aan te krijgen: leg een stukje huishoudfolie over de herstelling en span het geheel op door brede tape (bvb ducktape) rond het hele bord te draaien. Zo krijg je een gladde, dunne herstelling.

Resultaat na het aanbrengen van het glasvezel:

Afbeelding

Stap 3:
Schuur de randen van de herstelling vlak met het board en breng een dikke laag plamuur aan. Ik gebruik een epoxyplamuur met een hele fijne korreldikte. Breng de plamuur niet enkel op maar ook rond de herstelling aan (+- 1cm rond de randen)

Resultaat na plamuren:

Afbeelding

Stap 4:
Schuren, schuren, schuren.
Schuurmachines ontwikkelen hitte waardoor de schuimkern van je board kan gaan smelten. Alles moet dus met de hand gebeuren. Begin met een grof blad en eindig met heel fijn schuurpapier. Je ziet op de foto duidelijk dat de plek steeds groter wordt. Door ook rond de herstelling te schuren kan je de shape van het board herstellen.

Resultaat na het schuren:

Afbeelding

Stap 5:
Verven. Ik gebruik, bij gebrek aan beter, gewone autolak. Wanneer je een goed merk koopt is deze meestal sterk en hard genoeg. Enig kleurverschil is haast onvermijdbaar.

Resultaat na het lakken.

Afbeelding


It’s so easy …

Afbeelding

Gebruikersavatar
Michiel
Nieuwkomer
Nieuwkomer
Berichten: 2
Lid geworden op: wo okt 06, 2004 1:55 pm
Locatie: Genk
Contacteer:

zozo

#2 Bericht door Michiel » vr aug 10, 2007 6:19 pm

zozo, dat ziet er wel in orde uit... eens kijken wat derest ervan vind :lol:

Gebruikersavatar
Dimension
Beginnende gebruiker
Beginnende gebruiker
Berichten: 10
Lid geworden op: vr jul 28, 2006 4:37 pm
Locatie: Heverlee

#3 Bericht door Dimension » vr aug 10, 2007 6:45 pm

mooi gedaan, het lijkt nog wel eenvoudig.
Mss ook eens moeten proberen.

Grtz Dimension

Eddy B-flat
Beginnende gebruiker
Beginnende gebruiker
Berichten: 11
Lid geworden op: di sep 23, 2003 8:42 pm
Locatie: Oudenaarde

#4 Bericht door Eddy B-flat » vr aug 10, 2007 11:19 pm

Breng je de verf gewoon aan met een spuitbus of gebruik je een pistool?

Gebruikersavatar
surfingdude
Beginnende gebruiker
Beginnende gebruiker
Berichten: 48
Lid geworden op: di mei 11, 2004 4:51 pm
Locatie: genk
Contacteer:

#5 Bericht door surfingdude » vr aug 10, 2007 11:56 pm

Ik gebruik een gewone spuitbus (had ik een een verfpistool zou ik misschien voor een sterke 2componentenlak kiezen, maar voor het moment is het roeien met de riemen die ik heb)
Verder lak ik de reperatie zonder eerst af te plakken, op die manier probeer ik de nieuwe lak in de oude te doen overgaan. Zo valt het kleurverschil minder op.

Gebruikersavatar
surfingdude
Beginnende gebruiker
Beginnende gebruiker
Berichten: 48
Lid geworden op: di mei 11, 2004 4:51 pm
Locatie: genk
Contacteer:

#6 Bericht door surfingdude » za aug 11, 2007 12:31 am

Ik zie dat de moderators van dit topic een sticky hebben gemaakt. Ik zal proberen het geleidelijk verder aan te vullen met foto's en verslagen.

Hier alvast nog enkele foto's (het lijkt hetzelfde board als hierboven, maar dat is een optische illusie veroorzaakt door de kleur).

Afbeelding
(geschuurd tot op de sandwich)

Afbeelding
(epoxy aangebracht, opnieuw geschuurd en uitgeplamuurd)

Afbeelding
(ze is weer mooi...)

Dit board (mistral flow 105) had verschillende haarfijne scheurtjes in de lak. Toen ik deze scheurtjes echter naar onder toe volgde bleek meer dan enkel de lak ook de eerste laag glasvezel gekraakt. Deze heb ik verwijderd (weer tot op de eerste sandwichlaag) en daarna heb ik het board voor de zekerheid enkele dagen laten drogen.
Op dezelfde manier als hierboven beschreven heb ik de glasvezellaag hersteld (2 lagen glasvezel, 3 bovenop de punt), het board uitgeplamuurd, geschuurd en gelakt. (de verf was dezelfde als die van het vorige board. Dat scheelt weer in kosten).

Enkel de griplaag moet nog ooit hersteld worden. Hier heb ik echter nog niet de juiste techniek voor gevonden. De beste resultaten heb ik totnogtoe behaald met epoxy (als plakspul) en kwartszand (als grip). Dit zand is echter niet helemaal wit waardoor het resultaat niet prachtig is. De grip is echter wel prima.
Misschien weten mensen op het forum nog een alternatief voor kwartszand? (suiker, zout,.. reeds uitgeprobeerd en afgekeurd)

Eddy B-flat
Beginnende gebruiker
Beginnende gebruiker
Berichten: 11
Lid geworden op: di sep 23, 2003 8:42 pm
Locatie: Oudenaarde

#7 Bericht door Eddy B-flat » za aug 11, 2007 7:34 am

Dat was de reden waarom er nog wat verschil was tussen de originele kleur en de nieuwe. Er was geen antislip op. Hoe bepaal je je kleur trouwens? Vermoedelijk een RALnummer op de kop getikt?
Ik heb ooit eens een spuitbus wit gekocht maar dat was niet hetzelfde wit als dat van mijn plank.

Ik heb hier een adresje van een site waar nogal wat uitleg staat over hoe je een board moet herstellen. Jij bent op dezelfde manier bezig, dus goed blijkbaar.
Het is geen Belgische site, dus ben je geen concurrentie. Misschien willen ze je daar wat tips geven ivm het aanbrengen van een nieuwe antislip.
http://www.boardlady.com/repairs.htm

Gebruikersavatar
Willy B18
Moderator
Moderator
Berichten: 497
Lid geworden op: wo jan 29, 2003 10:29 pm
Locatie: Halle - Zoersel

#8 Bericht door Willy B18 » za aug 11, 2007 7:38 am

surfingdude schreef:Ik zie dat de moderators van dit topic een sticky hebben gemaakt.
Klopt. Dit topic kan een antwoord geven op vragen die telkens weer gesteld worden.
Dus als andere mensen met ervaring hun bevindingen hier ook willen delen, kan dat alleen maar nuttiger worden :wink:

Eddy B-flat
Beginnende gebruiker
Beginnende gebruiker
Berichten: 11
Lid geworden op: di sep 23, 2003 8:42 pm
Locatie: Oudenaarde

#9 Bericht door Eddy B-flat » za aug 11, 2007 7:48 am

Seffens worden welallemaal boardrepairders. Grapje. Ik heb wel interesse maar vrees dat ik dat nooit tot een goed einde zou brengen.
Ik ga in elk geval eens een poging doen om het Ralnummer te vragen van mijn scross 120 2007 bij Exocet. Als ze dat willen geven zou dat al een goed begin zijn. Ik blijf dit topic in elk geval met veel aandacht volgen.

Gebruikersavatar
surfingdude
Beginnende gebruiker
Beginnende gebruiker
Berichten: 48
Lid geworden op: di mei 11, 2004 4:51 pm
Locatie: genk
Contacteer:

#10 Bericht door surfingdude » za aug 11, 2007 8:14 am

Op :http://www.boardlady.com/repairs.htm staan inderdaad heel goede tips ivm allerhande reparaties. Enkel wordt er op die site met technieken gewerkt die niet voor elke kleine hobbyist bruikbaar zijn. (Vacuümzak, carbonweefsel en een onbeperkte voorraad verfjes en kleurtjes). Desalniettemin blijft deze site een bron van inspiratie (de herstellingen zijn vrijwel perfect)
Hoe bepaal je je kleur trouwens?
Bij elke betere verfspecialist kan je een kleur laten inscannen, zij maken die kleur dan vrijwel perfect na. Zelfs dan blijft er echter een zeer klein kleurverschil bestaan.
Ook via het RAL-nummer kan je een juiste kleur verf laten mengen.
Seffens worden welallemaal boardrepairders. Grapje. Ik heb wel interesse maar vrees dat ik dat nooit tot een goed einde zou brengen.
De beste manier om te oefenen is een oud board op de kop tikken. Ikzelf vaar nog steeds perfect rond op een waveboardje waarvan de neus 4X gekraakt is geweest, 2 zachte plekken op het dek zijn gefixt, de bodem ontdeukt is en nieuwe antislip is gezet. Met zo'n hobbyprojectje leer je enorm veel.

Gebruikersavatar
jurjen
Nieuwkomer
Nieuwkomer
Berichten: 8
Lid geworden op: di nov 12, 2002 10:19 am
Locatie: Schijndel
Contacteer:

#11 Bericht door jurjen » za aug 11, 2007 9:02 am

surfingdude schreef:Misschien weten mensen op het forum nog een alternatief voor kwartszand? (suiker, zout,.. reeds uitgeprobeerd en afgekeurd)
glaskorrels.
Grip is perfect en is kleurloos. Te verkrijgen bij de surfshops die zelf een reparatieafdeling hebben.
Bombing for peace is like fucking for virginity

Gebruikersavatar
chill
Beginnende gebruiker
Beginnende gebruiker
Berichten: 19
Lid geworden op: vr aug 18, 2006 12:38 pm
Locatie: Brugge(belgië)
Contacteer:

#12 Bericht door chill » za aug 11, 2007 9:15 am

waar kan je glasvezel kopen ? buurt van brugge ?

Surfer07
Beginnende gebruiker
Beginnende gebruiker
Berichten: 26
Lid geworden op: do nov 03, 2005 6:59 pm
Locatie: Torhout (W-Vl)

#13 Bericht door Surfer07 » za aug 11, 2007 10:17 am

Ik heb eigenlijk nog 2 vragen:
1) Wel, ik heb nog een vraag ivm dat epoxy gedoe.
Iemand heeft me aangeraden altijd 2 componenten te gebruiken in zo'n spuit,
zoiets dus:
Afbeelding
dan heb je automatisch de juiste verhoudingen.
Ik heb dan ook zo'n epoxy aangekocht maar die is blijkbaar enkel verkrijgbaar in transparant.
Mijn vraag is dus waar vindt je zo'n witte epoxy? Ik heb al een hele boel doe-het-zelf winkels afgezocht maar zonder resultaat. (ook in ostend surfing niet verkrijgbaar)
--------
2) Als je een zachte plek hebt in je board wat kan je dan best doen?
Laten uitdrogen en dan gewoon de procedure zoals hierboven vermeld of is er daar nog een andere speciale techniek voor?
chill schreef:waar kan je glasvezel kopen ? buurt van brugge ?
Gewoon in de doe-het-zelf winkel denk ik.
Er is wel nog een verschil ik nummer ofzo :roll: ik weet zelf ook niet waar je juist rekening mee moet houden. :oops:

Greetz Surfer07 :wink:

flyingvet
Actieve gebruiker
Actieve gebruiker
Berichten: 50
Lid geworden op: wo jun 23, 2004 8:31 pm
Locatie: temse

#14 Bericht door flyingvet » ma aug 13, 2007 11:05 am

1/
Ik heb een vraagje over die epoxyplamuur. Ik gebruik voor mijn kleine herstellingen die epoxy van RIGA, te koop in elke surfwinkel. Is al wit van kleur. Is dit dan epoxyplamuur? Of gewoon witte epoxy?

2/
Ben op het ogenblik zelf bezig met een project. Gans het dek van mijn mistral flow is zacht. Heb overal gaten geboord, en er pu schuim (1 component)ingespoten. Hebben er dit nog gedaan? Ervaringen?
Aanvankelijk wou ik 2 componenten schuim kopen, maar die bus moest binnen de 5 min op, anders zou de fles kunnen 'ontploffen', wegens te hoge druk van het schuim in de fles.

mvg, Koen

Gebruikersavatar
surfingdude
Beginnende gebruiker
Beginnende gebruiker
Berichten: 48
Lid geworden op: di mei 11, 2004 4:51 pm
Locatie: genk
Contacteer:

#15 Bericht door surfingdude » ma aug 13, 2007 10:23 pm

Blijkbaar bestaan er nog wat onduidelijkheden over epoxy en epoxyplamuur.
Ik gebruik uitsluitend producten van Vosschemie. Dit enkel en alleen omdat ik die producten ken en gewoon ben. Vosschemie werkt met eigen verdelers die je hier terugvindt: [url]http://www.vosschemie.be/index.php?page ... 9239&b_a=3

Deze epoxy bestaat uit een 2 componentenhars die via een chemische reactie steenhard wordt. In combinatie met glasvezel (tevens verkrijgbaar bij VOS) wordt het geheel zo mogelijk nog sterker.

Epoxy wordt gemengd in gewichteenheden (10 gram van het éne busje op 6 gram uit het andere busje) en kan je dus niet afmeten met volume-eenheden. Epoxy moet, in tegenstelling tot polyester, heel nauwkeurig worden afgemeten. Te veel hars en het geheel droogt nooit uit, te veel verharder en het geheel "overreageert" waardoor het mengsel een enorm hoge temperatuur krijgt en het bekertje waarin je je epoxy mengt begint te smelten (JA ik spreek uit ervaring)
Omdat dit zo nauwkeurig moet worden afgemeten heb ik mijn twijfels bij de epoxykits die surfer07 laat zien. Ik denk dat dit materiaal nogal verschilt van de hars die ik gebruik. (waarschijnlijk eerder een pasta dan een hars die dus niet in combinatie met glasvezel kan gebruikt worden).

Epoxyhars is altijd doorschijnend (al kan het , van merk tot merk afhangend, en lichtgroene, lichtroze,... schijn hebben). Je kan echter aan de hars een kleurstof toevoegen waardoor je bijvoorbeeld een witte epoxyhars kan verkrijgen. Deze kleurstoffen zijn tevens bij VOS te krijgen.


Wat het onderwerp zachte plekken betreft: Een zachte plek kan verschillende oorzaken kennen.
Meest voorkomend is een vorm van delaminatie waarbij de buitenste lagen glasvezel of sanwichfoam van de piepschuimkern loskomen. Dit KAN opgelost worden door schuim te injecteren (nog geen concrete ervaringen mee).
Wat ik echter reeds op mijn waveboardje heb gezien is het volgende: door een impact had ik een deukje op mijn dek. Hoewel er geen scheur oid te zien was bleek deze plek wel erg zacht. De buitenste laag glasvezel was niet gescheurd maar de onderliggende sanwichschuimlaag was helemaal gekraakt waardoor het board op die plaats geen structurele sterkte meer had. Ik heb dit opgelost door de buitenste laag glasvezel en het gekraakte schuim weg te schuren en direct te lamineren. (bovenste methode, maar dan in het groot). Dit is een heel eenvoudige methode en is waarschijnlijk een beetje onorthodox (je maakt een board wel wat zwaarder) maar totnogtoe is die plek nog steeds het sterkste plekje van mijn board en we zijn reeds 2 jaar verder.
Voor meer uitleg over zachte plekken kan je het best even bij 'the boardlady' gaan kijken. Zij heeft verschillende fotoreportages over dit onderwerp op haar site staan.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten