surfboardrepair

Alle vragen en opmerkingen over golf-, kite- en windsurfboards
Bericht
Auteur
Silverslide
Beginnende gebruiker
Beginnende gebruiker

Re: surfboardrepair

#196 Bericht door Silverslide » za jun 26, 2010 1:07 pm

Ik heb hier gelezen over solarez, dat is dus polyester die uihard bij UV als ik het juist heb. Ik denk dat er ook epoxy bestaat die uithard bij UV en dus geen harder nodig heeft. Het is wel maar een tijdelijke oplossing maar ik ben vergeten hoe die tubes heten. Kan iemand me hier bij helpen.

RobC
Actieve gebruiker
Actieve gebruiker

#197 Bericht door RobC » za jun 26, 2010 3:14 pm

Deze week mijn board laten herstellen door " Windsurfrepair@live.be " , neus gebarsten en aan de onderzijde een diep gat

Gewoon heeeeeel goed hersteld, moest zoeken waar de beschadiging geweest was, ook qua kleur , zeer goed ( niet te gemakkelijk met de verschillende kleuren van de Exocet S4)
Tevens lekker kort bij de deur

Volgend werkje dat daar ik ga laten uitvoeren, op de formula,
een supplement v. 2 chickenstraps

Jeroen Thx.
Spreek altijd de waarheid
Spreek niet altijd

Silverslide
Beginnende gebruiker
Beginnende gebruiker

#198 Bericht door Silverslide » za jun 26, 2010 8:50 pm

Professionele reparatie is nog altijd aan te raden als je echt een nieuw plankje hebt of je wilt het achteraf 2de hands verkopen. Dan zie je echt niet meer waar het gerepareerd is. Maar aangezien je dat snel 100 euro kost probeer ik de meeste dingen toch zelf op te knappen.

RobC
Actieve gebruiker
Actieve gebruiker

#199 Bericht door RobC » zo jun 27, 2010 1:32 am

Silverslide schreef:aangezien je dat snel 100 euro kost
Dan zal waarschijnlijk je board in tweeen geweest zijn (herstelling voor 100 euro :kater: ) daar ik een heel pak minder betaald heb. :proost:
Spreek altijd de waarheid
Spreek niet altijd

Silverslide
Beginnende gebruiker
Beginnende gebruiker

#200 Bericht door Silverslide » wo jun 30, 2010 12:54 pm

ik weet dat ik voor een klein deukje al snel 50 euro betaald heb.

Trouwens ik heb net ontdekt dat je je plank niet moet spuiten met alkyd lak. Dat hecht namelijk niet :D
Ik weet niet of dit al in dit topic staat daarmee vermeld ik het nog even.

Beam
Nieuwkomer
Nieuwkomer

#201 Bericht door Beam » wo jul 07, 2010 11:02 am

hey,
onlangs heb ik een grote barst ontdekt in m'n board. daarond was het board ook helemaal zacht.
ik heb dus eens alles weggeschuurd en alles wat gemakkelijk verwijderd kon worden, is ook verwijderd. alles is ondertussen al droog.
Afbeelding

ik heb dan ontdekt dat er wat delaminatie opgetreden is tussen de uiterste lagen en de kern.
Afbeelding

hoe zou ik daar het best aan beginnen?
ik had eerst gedacht om PU schuim daarin te spuiten om steun/ondergrond te hebben voor de glasvezelmatten. het probleem is dat ik thuis geen zo'n schuim hebt.
kan ik ook gewoon direct epoxy en glasvezels op aanbrengen, met genoeg epoxy kan ik dat gat wel vullen denk ik?
of zijn er andere methoden waar ik nog niet aan gedacht heb?

Op deze link zijn er nog enkele extra foto's te vinden.

grtz
Heureux est l'élève qui comme la rivière peux suivre son cours, sans sortir de son lit.

zjefbong
Nieuwkomer
Nieuwkomer
Contacteer:

#202 Bericht door zjefbong » zo aug 01, 2010 11:28 pm

tegenwoordig kan je in de betere autohandel,voorgemengde 2-componenten lak in spuitbus krijgen die je in elke gewenste kleur kan laten aanmaken,wel enkele nadelen,de prijs is aan de hoge kant(20-25 euro voor een bus) en gevoelig om te spuiten(heel fijn spuiten en meer lagen leggen is de oplossing)
ik haal de mijne altijd bij autoshop coremans in aarschot,ik weet niet of die een site hebben of niet !!
antislippoeder kan je verkrijgen bij artois plastics en in combinatie met de double coat transparente lak geeft dat fantastische resultaten,het poeder reageert op de verharders in de lak en je kan op die manier zelf gaan bepalen hoe grof je de anti-slip wil
ook blanke lak of epoxy hars op de plank aanbrengen en er dan isomalt(zoetstof) opstrooien geeft een geweldig resultaat,je plank is net een snoepje tot je de eerste keer gaat surfen en dan is de zoetstof weg,maar de antislip is ook zeer goed(en als je honger hebt kan je er eerst nog een likje van nemen)
nog een kleine opmerking over het schuren met de machine,het is niet voor iedereen weggelegd wegens de dure aankoopprijs,maar ik heb ook jaren liggen aanmodderen met allerhande gewone schuurmachines van in de doe het zelf zaak(bosch,black and decker,etc)
sinds 5 jaar heb ik me twee rotatieschuurmachines van festtool aangeschaft en daar kan je mee schuren zonder opwarming te krijgen,enig nadeel de prijs wederom,basisprijs 350 euro,maar je kan er dan ook alles mee schuren,van hout tot metaal
verder nog een tip,het is beter 3 lagen fijn weefsel te gebruiken dan 1 laag dik weefsel,en voor een snelle reparatie op het strand,secondenlijm met glasvezel geeft een zeer sterke reparatie die een stuk sterker is dan doctor ding of andere rommel(afhankelijk van de schade natuurlijk)oppassen dat je de secondenlijm niet in kontakt brengt met je schuimkern !!!!!!!!!!!!!!!!

Gronz
Nieuwkomer
Nieuwkomer

#203 Bericht door Gronz » ma aug 02, 2010 9:39 am

@ silverslide

UV curing epoxy met fiberstrands: Solarez, Sun cure,... er zijn veel merkjes.

Dit weekend nog Sun Cure gebruikt: excellent product om bij te hebben. In 20 minuten kan je een goede, transparante reparatie hebben zelfs indien sterk bewolkt.

Terzijde: degelijk lamineerwerk of reparatie met UV cure of patch vind ik persoonlijk interessanter indien transparant uitgevoerd. Zowel voor verkoop als aankoop. Kan je tenminste de oorspronkelijke schade en reparatie inschatten.
De perfect gecolormatchte 'pasta' repair is in dat opzicht een stuk minder.
Overspuiten kan je altijd nog.
Say No to Wavesailing!
[url]http://www.surfrider.org[/url]

wisecoonie
Beginnende gebruiker
Beginnende gebruiker

#204 Bericht door wisecoonie » ma aug 09, 2010 8:05 pm

Gisteren de mast op de neus van mn Futura gekregen en een haarfijn scheurtje in het harde witte gedeelte gevonden. Dat harde gedeelte, vermoed ik, is een gladde strook epoxy (?).

Nu heb ik net zo'n tube Suncure waarmee ik het scheurtje wil herstellen. In principe dus scheurtje verder openpeuteren met een scheermesje, schuren, ontvetten, suncure erop, uitharden en dan opnieuw glad schuren.

Vraag is : hoe werk ik die doffe schuurplek weg om dezelfde gladde finish te verkrijgen? Met zeer fijn schuurpapier opschuren en dan een auto wax polish erop? Of volstaat een laag autolak?
Laatst gewijzigd door wisecoonie op di sep 14, 2010 8:30 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Life is a beach.
Or at least, that's life as it should be.

jurjen
Nieuwkomer
Nieuwkomer
Contacteer:

#205 Bericht door jurjen » do aug 26, 2010 10:25 pm

Heb je eigenlijk al gecontroleerd of ie lek is?

Simpelste methode is om op de barst te zuigen.
Indien lek merk je het direct.
Je zuigt lucht/water naar binnen met een nogal erg chemische smaak.
Niet lek > wrom repareren?
Bombing for peace is like fucking for virginity

ahd-surfer
Vaste gebruiker
Vaste gebruiker

Re:

#206 Bericht door ahd-surfer » zo aug 29, 2010 9:47 pm

Willy B18 schreef:
B_240 schreef:Solarez niet op windsurfboards gebruiken!
Maar hun Solar Padz kunnen toch ... :roll: ... of niet ?
Niet dat ik het direct nodig heb, maar lijkt mij wel handig om in huis te hebben voor kleine herstellingen.

Je hebt toch Solarez voor Epoxyboards. Dat is dan toch geschikt voor kleine herstellingen op windsurfboards, zonder dat er risico is voor beschadiging van de (EPS) kern :?:

Heb ik dit juist, iemand ervaring met dit produkt ? http://solarez.com/productsnew/g_epoxy.htm
SB Isonic Speed Special W44 ('10), RRD X-fire V4 122, V5 90 , V6 105, V7 114, RRD FSW v2 LTD 90/ Sails -, Loftsails Wavescape 4.3 (13) , Avanti Machine M4 - 5.6,6.3,7.0,.7.7 ('16) , Condor 9.0'14, Fenix ME 5.2 '15

zjefbong
Nieuwkomer
Nieuwkomer
Contacteer:

#207 Bericht door zjefbong » ma aug 30, 2010 1:55 am

dat klopt inderdaad,je hebt solarez voor epoxyplanken en voor polyesterplanken
wel kan je altijd een stukje glasvezel meenemen om je herstelling nog sterker te maken,plank beetje afschuren voor een goede hechting,solarez mengen(uit de zon),plank ook uit de zon leggen(liefst ergens binnen zonder lichtinval,binnen in een bestelwagen),solarez aanbrengen,matje erop,en dan gebruik ik meestal doorschijnende tape om het geheel een beetje aan te drukken,5 minuutjes in de zon en verder varen,ik heb er al herstellingen mee gedaan die verschillende maanden meegaan(als er geen water in de plank is gekomen,anders moet je de herstelling thuis opendoen en alles laten uitdrogen voordat je plank defenitief herstelt

TAFKAS
Nieuwkomer
Nieuwkomer
Contacteer:

#208 Bericht door TAFKAS » ma aug 30, 2010 11:02 am

Edit: gevraagde wijziging in een van de eerdere berichten heeft plaatsgevonden waardoor dit bericht overbodig is.
:proost:
Laatst gewijzigd door TAFKAS op di sep 14, 2010 10:57 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
The Artist Formerly Known As StrapLess

Woodie
Nieuwkomer
Nieuwkomer

#209 Bericht door Woodie » di sep 14, 2010 10:37 am

Hallo iedereen,

Dit weekend heb ik in m'n rode 2009 futura wood een klein scheurtje gemaakt onderaan de plank. Er is geen water in gekomen en ik vermoed dat het alleen de lak is die gescheurd is, maar voor de zekerheid wil ik het toch laten repareren.
Ik heb zelf 2 linkerhanden, heeft iemand een tip voor een hersteller die goed met Starboard overweg kan?
Locatie doet er weinig toe, ik ben zelf van tussen Gent en Antwerpen maar zit ook vaak aan de kust.

Bedankt voor de reacties!!

M.t Bel105
Nieuwkomer
Nieuwkomer

#210 Bericht door M.t Bel105 » do sep 23, 2010 5:51 pm

kun je die sandwichplaten ook bij vosschemie kopen ?

Plaats reactie