Avanti Machine M4 - 2016 - de perfekte evolutie, spot on.

Alle vragen en opmerkingen over de verschillende zeilen en kites
Plaats reactie
Bericht
Auteur
ahd-surfer
Vaste gebruiker
Vaste gebruiker

Avanti Machine M4 - 2016 - de perfekte evolutie, spot on.

#1 Bericht door ahd-surfer » ma mar 20, 2017 1:56 pm

De Avanti Machine M4 (model 2016) had ik sinds oktober 2016 in de bus liggen in de maten 6.3, 7.0, 7.7

Echter sindsdien niet meer gevaren en gisteren voor het eerst op het water.
Het was direct een stevige sessie met M4 6.3 en mijn vertrouwde RRD X-fire V5 9.0

Met de M3 6.2 met dit board heb ik altijd lekker gevaren en mooie snelheden voor mijn niveau en gewicht.
Ik was benieuwd wat dit met de M4 zou geven.

Stapte op het board en het voelde direct vertrouwd, wel die fraktie meer power in het zeil naar mijn gevoel.
Maar results met de M4 zijn zeker even goed te noemen als met de M3.
Het zeil heb ik op de vertrouwde RDM Rival 430 gevaren dit ik ook in mijn 6.2 M3 gebruikte en ook de settings hebben ik overgenomen (ongeveer 1 cm minder neerhaler dan aanbevolen vind ik voor mij perfekt.

Terug een Avanti toppertje in huis. !

Results van een eerste keer met dit highwind slalomsetje https://www.gps-speedsurfing.com/defaul ... val=112342

https://www.gps-speedsurfing.com/defaul ... 34&uid=795
SB Isonic Speed Special W44 ('10), RRD X-fire V4 122, V5 90 , V6 105, V7 114, RRD FSW v2 LTD 90/ Sails -, Loftsails Wavescape 4.3 (13) , Avanti Machine M4 - 5.6,6.3,7.0,.7.7 ('16) , Condor 9.0'14, Fenix ME 5.2 '15

ahd-surfer
Vaste gebruiker
Vaste gebruiker

Re: Avanti Machine M4 - 2016 - de perfekte evolutie, spot on.

#2 Bericht door ahd-surfer » zo mar 26, 2017 11:18 am

Gisteren een choppy sessie gemaakt op O-plaat maar wel een mooie eerste test voor de Avanti M4 7.0 (met RRD V5 105 en Hurricane SR7 37 cm vin).

Wind kwam beter door dan verwacht en ben blij dat ik voor deze set koos.

Daar waar ik bij mijn vorige Avanti M2 en M3 nogal eens een maatje groter durfde steken of blijven doorvaren dan de surfmakkers, stond ik na mijn ervaring met de 6.3 (meer power) een beetje in twijfel tussen de 7.0 of 7.7.
Surfmakker Paul nam die twijfel weg, hij ging resoluut voor zijn 7.0 (Neilpryde EVO7) en 110 liter board, daarop, why not ook een 7.0 erop.

En ik heb het mij niet beklaagd, net als bij de 6.3 ervaar ik met de 7.0 M4 iets meer mooi gedosseerde power, iets meer pull zonder lastig te worden, dan bij de M3 (bij de M3 kon je dit wel ondervangen door op een buitenoog te gaan varen als er iets meer power nodig was onder of boven de langste lat).
Dus geen nood meer om zoveel met de uithaler ogen te spelen, Avanti er in 2016 ook voor gekozen heeft om hierin niet verder te gaan. (bij de M4 gewoon terug twee uithalerogen dan de vier opties bij de M3) Bij de M3 gebruikte ik meestal het buitenste oog onder de langste lat wat neerkwam op een gieklengte van 208 cm, bij de M4 gisteren koos ik zelfs voor de kortste stand 204 en zat daarmee ruimvoldoende gepowerd en het ander oog heeft nog een mogelijkheid om tot gieklengte 207 cm te gaan. (voldoend keuze aanwezig naar mijn gevoel, meer heeft doet bij de M4 niet te zijn).

Wat mij bijzonder bevalt is de camberrotatie, dit is voor mij de referentie van alle zeilen die ik tot nu toe op SDM gevaren heb.
Voor mij persoonlijk waren de best roterende zeilen die ik ooit gehad heb mijn Loft Blades 2010 Pentex op RDM (al wat ik er voor had op SDM NP V8, RS Slalom MKI, MKII, MKIII , latere Blades op RDM en de Avanti M2 en M3 , waren wel goed maar konden op dat punt niet aan het niveau van mijn 2010 Blades komen. Ewel Avanti, you did it, de camberrotatie van de 7.0 op SDM Rival mast is echt perfekt. You made me a happy man.

Het was dus een geslaagde eerste test en een leuke sessie. ! Nu nog de M4 7.7 eens aan de tand kunnen voelen, als deze op het zelfde niveau staat, dan is de Avanti M4 voor mij het zeil dat op alle punten spot-on is !!!
SB Isonic Speed Special W44 ('10), RRD X-fire V4 122, V5 90 , V6 105, V7 114, RRD FSW v2 LTD 90/ Sails -, Loftsails Wavescape 4.3 (13) , Avanti Machine M4 - 5.6,6.3,7.0,.7.7 ('16) , Condor 9.0'14, Fenix ME 5.2 '15

ahd-surfer
Vaste gebruiker
Vaste gebruiker

Re: Avanti Machine M4 - 2016 - de perfekte evolutie, spot on.

#3 Bericht door ahd-surfer » zo aug 06, 2017 9:12 am

Ondertussen terug een paar sessies kunnen maken met de M4 7.0 en 6.3.

Het gevoel blijft gewoon super bij deze zeilen, ze voelen zo goed, krachtig en stabiel aan, dat ik dit niet genoeg kan benadrukken. Camberrotatie vlekkeloos.
Het blijft een prachtig verbetering tav van de M2 en M3 die ik voordien gehad heb (en ook al goed vond, maar toch ervaar ik bij deze echt dat ze terug bijgesteld en verbeterd zijn op de punten die ik reeds heb aangehaald).

De M4 7.7 heb ik tot nu toe on niet gebruikt, kan alleen maar zijn dat er bij de sessies ieder keer een mooi windje stond.

Afgelopen donderdag werd de M4 6.3 aan de tand gevoeld in condities waar ik normaal een 5.6 zou nemen en ook dan kan ik alleen maar vol lof zijn over deze M4 (jaargang 2016).

Hoe de M4 zich verhoudt tav zien van de huidige Avanti M5 (2017) geen idee, want deze laatste heb ik nog niet kunnen varen.

Verder heb ik nog altijd mijn 'oude' Condor 9.0 uit 2014 in gebruik, wat er nog altijd prachtig uitziet qua staat en voortreffelijk vaart.

Ook werd mijn M2 5.5 ondertussen vervangen door een M4 5.4 (nog niet kunnen varen, had donderdag eigenlijk wel gekund, maar 6.3 mja, wereld zeil op RDM 430 mast)

Sessie van afgelopen donderdag https://www.gps-speedsurfing.com/defaul ... val=117724 en afgelopen vrijdag https://www.gps-speedsurfing.com/defaul ... val=117804 .
Avanti laat mij dus wel toe mijn mannetje te staan tenaanzien van de zwaarder speed jongens :proost: , als speeder in de lichtgewicht klasse (
moet je wel wat extra lood meenemen :wink: om in de belgische dagrankings van dagelijkse speed top tien op de spots te kunnen meespelen :lol:

Zeer tevreden dus hoe de M4 Avanti zich laat varen, nogmaals 2016 jaargang Avanti Machine M4 - spot on !

Ik hoop ze in de toekomst wat meer tegen te komen op het water, want onbekend maakt onbemind in onze regionen tot nu toe, naar mijn gevoel zowel materiaal technisch als naar performance toe totaal onterecht.
Qua materiaal gebruik is dit het meest geavanceerd windsurfzeil op de markt (kijk er de avanti website maar op na bij features http://www.avantisails.com/sails/machine-m5/) en ook qua prestatie moet het echt niet onder doen voor de andere groote merken, ook met Avanti werden al PWA Events gewonnen en behaalde Julien Quentel vorig jaar een 5 plek overall (ik heb trouwens van hem mijn M4 5.6 gekocht).

Ik denk dat je via Kater Funsport wel een mooie deal kan maken op een nieuwe of gebruikte Avanti (als het even kan zou ik in de racezeilen kiezen voor een M4 of M5 :lol: ).

Qua masten moet je een Constante Curve mast hebben en mijn indruk is dat de zeilen niet merkgevoelig zijn op dat punt.
Ik ben begonnen met ook de maat 6.9 destijds de M2 te varen op RDM (ik kwam van Loft met RDM masten) en heb om SDM te proberen in deze maat aanvankelijk een Maverx Daytona 100% SDM430 gevaren, alvorens een nieuwe 430 Avanti Rival SDM aan te schaffen (voor het zelfde geld vond ik deze maat niet leuk voor op SDM, van daar de eerste test met een tweedehands aangeschafte SDM 430).
Ik was snel overtuigd dat deze maat op SDM echt wel beter presteerde en moest gevaren worden, deed het gewoon perfekt met de Maverx SDM constant curve mast.
Daarna om mijn Avanti collectie compleet te maken de Avanti mast bijgekocht, maar het mag gezegd worden dat de Maverx het even goed deed.
Dus constanct curve mast 100% carbon er in, moet probleemloos werken.
De Avanti masten zijn anderzijds ook nog betaalbaar.

Avanti great stuff, daar ben in onderhands wel van overtuigd.
Ik schrijf mijn ervaringen louter uit respect voor het merk (ik word niet gesponsord door Avanti, nog ondersteund door Kater Funsport).
Avanti verdient de aandacht die het merk toekomt tussen de grote merken, dat heeft het ondertussen wel bewezen door de prachtige evolutie die het ondertussen heeft gemaakt als jong merk !.
Keep up the good work guys !

Plaats reactie