Graag jullie mening over mijn gedachtengang over vinnen.

Alle vragen, opmerkingen, reviews over al het overige materiaal of over materiaal in het algemeen
Plaats reactie
Bericht
Auteur
JanS
Actieve gebruiker
Actieve gebruiker
Berichten: 65
Lid geworden op: wo jun 03, 2009 8:00 pm
Persoonlijke GPS pagina: NVT

Graag jullie mening over mijn gedachtengang over vinnen.

#1 Bericht door JanS » wo apr 11, 2018 8:27 pm

Allen,

Na veel lezen over vinnen op het net en veel proberen van allerhande merken en types vinnen ben ik tot volgende 'regels' gekomen mbt vinnen (ik vaar slalom/freerace en formula):
-langere vinnen geven meer lift en beter hoogte lopen maar meer weerstand dus over het algemeen trager dan kortere vinnen
-kortere vinnen geven minder weerstand en daardoor over het algemeen sneller dan langere vinnen
-net als met masten, gieken en boards geven full carbon vinnen meestal betere eigenschappen (meer controle, meer lift, minder slippery) dan G10 vinnen in zelfde shape en maat als hun carbon evenknie
-de oudere vinnen, laat ons zeggen vóór 2010 ongeveer, hadden minder flex en daardoor minder lift dan de huidige generatie vinnen
-de maximale vinlengte voor een board is afhankelijk van de One Foot Off (OFO) van het board of de breedte van het board op 30 cm van de achterkant van het board af gemeten richting de neus (dit heb ik al gelezen en al gehoord maar nog niet getest)

=> als ik nu een slalomboard van na 2010 voorzie van een Z-fins ZSF 48 S-- full carbon slalom vin of van een oudere full carbon slalom vin zoals een Deboichet R16 54 cm, zal de extra lengte van de oudere vin het verlies in lift door minder flex kunnen compenseren? Door de extra lengte zou de vin trager moeten zijn, maar in principe zou ik daarmee door de grotere lengte makkelijker hoogte moeten kunnen lopen dan met de nieuwere vin met meer flex. Kan ik het zo simpel stellen of zal de nieuwere vin nog meer voordelen bieden dan de oudere, stijvere vin?

Ik heb een slalomboard van 90 cm breed, een Fanatic Falcon 152 uit 2013 met een OFO van ca. 70 cm . Dat board vaart lekker met een Select V-Max 4.0 deep tuttle 55cm lang. Deze vin heeft relatief veel flex, wel geen full carbon. Als ik onder dat board nu een Deboichet R13 formula vin van 70 cm zou zetten, zou dat dan veel téveel lift geven of voelbaar trager zijn dan die Select van 55 cm? Deze test doe ik binnenkort eens om gewoon even te proberen. Iemand een idee wat ik mag verwachten?

Geef gerust jullie mening op wat ik hierboven schreef, ook als je het ergens niet mee eens bent!

Alvast bedankt!

Jan
Disciplines: slalom/freerace en formula
Zeilen: North Warp, Aerotech VMG
Boards: Starboard Isonic, Fanatic Falcon, RRD X-Fire, Patrik Diethelm Formula
Vinnen: MXR, Ifins, Z-fins, Sonntag, Deboichet, Busca, Kashy, Gasoil, F4
Foil: RRD WH Flight ALU 85

JP-T1surfer
Vaste gebruiker
Vaste gebruiker
Berichten: 206
Lid geworden op: ma jun 27, 2005 1:53 pm
Locatie: Gent/Oostakker

Re: Graag jullie mening over mijn gedachtengang over vinnen.

#2 Bericht door JP-T1surfer » vr apr 13, 2018 11:47 am

hééél interessant item Jan!

De 'regels' die jij hier poneert zijn ook mij niet onbekend uiteraard maar...zijn steeds interpreteerbaar ifv....gerelateerd aan....heb ik ondertussen begrepen en zelf aan den lijve ondervonden.

Zo zijn kortere vinnen misschien 'overall' wel sneller bvb maar....om die hogere snelheid te zien, ga je wel altijd eerst in plané moeten komen. Dus hier al een reden om bvb een compromis (bvb toch iets langer varen om telkens makkelijker en sneller aan te planeren) te prefereren.

Ja, full-carbonvinnen hebben soms voordelen maar....als je setje bvb slecht is getund of afgesteld.....dan ga je met die erg dure PWA-vin ook niet meer controle hebben dan met een 'goede' G10-vin

aanvulling: one foot=30,5 cm

Je gaf zelf ook al aan: testen, testen, testen

Ik hoor net als jij graag andere meningen en/of ervaringen
boards: Fanatic-T1
sails: Neil Pryde-Attitude Sails
sponsor(s): geen

JanS
Actieve gebruiker
Actieve gebruiker
Berichten: 65
Lid geworden op: wo jun 03, 2009 8:00 pm
Persoonlijke GPS pagina: NVT

Re: Graag jullie mening over mijn gedachtengang over vinnen.

#3 Bericht door JanS » vr apr 27, 2018 8:25 pm

Peter, bedankt voor de reactie.

Ondertussen heb ik nog enkele oudere slalom vinnen tweedehands gekocht: een Gasoil 6/3 52 cm en een Deboichet R16 54 cm.
Die twee ga ik onder mijn RRD X-Fire 122 van 81 cm breed vergelijken met mijn Z-Fins ZSF 48 S-- met 8,6 en 9,3 m² zeilen.
Benieuwd wat dit zal geven. Kunnen de oudere vinnen die veel minder flex hebben het board door hun grotere lengte toch even los laten lopen als de nieuwere vin die echt veel flex heeft?

Ik geef mijn bevindingen na het experimenteren door.
Disciplines: slalom/freerace en formula
Zeilen: North Warp, Aerotech VMG
Boards: Starboard Isonic, Fanatic Falcon, RRD X-Fire, Patrik Diethelm Formula
Vinnen: MXR, Ifins, Z-fins, Sonntag, Deboichet, Busca, Kashy, Gasoil, F4
Foil: RRD WH Flight ALU 85

JanS
Actieve gebruiker
Actieve gebruiker
Berichten: 65
Lid geworden op: wo jun 03, 2009 8:00 pm
Persoonlijke GPS pagina: NVT

Re: Graag jullie mening over mijn gedachtengang over vinnen.

#4 Bericht door JanS » vr mei 11, 2018 9:11 pm

Gisteren voor het eerst een surfsessie aan de Grevelingendam.
Gestart met 7,8 m² op Isonic 107 maar dat was al snel te klein.
Daarna North Ram 9,3 m² op Fanatic Falcon 152 (90 cm breed) met daaronder een 70 cm formula vin van Busca type R35. Deze vin is qua outline een exacte kopie van een Deboichet R13. Mijn kameraad heeft een Deboichet R13 70 M waarmee we wat vergelijkende 'testjes' hebben gedaan. De Busca is dunner en heeft een pak meer flex dan de Deboichet. In theorie dus meer power door meer flex en dan weer iets minder power door dunner profiel. De Busca zou ook iets sneller moeten zijn door dunner profiel. Ik vermoed dat de Busca dus ongeveer een snellere versie van de Deboichet R13 S zou moeten zijn.

Ik heb de Fanatic Falcon 152 al eens eerder met de Busca vin gevaren bij licht weer met 8,6 m² zeil. Toen was de vin ideaal.
Bij meer wind voer ik het board met een Select V-Max 4.0 55 cm.
Met de Busca 70cm vin planeerde ik sneller aan en kon ik beter hoogte lopen.
Het board loopt er ook mooier los mee in dezelfde condities.

Gisteren nam de wind na omtuigen naar 9,3 m² zeil en Fanatic Falcon 152 terug toe waardoor de vin serieus belast werd en dat werkte niet meer goed.
Ik had teveel druk op de vin en voelde die echt buigen en terugduwen waardoor de achterkant van het board af en toe teveel lift had en het board moeilijk te controleren was. Dit was echter wel pas bij echt stevige wind voor het 9,3m² zeil het geval. Mocht de vin ingekort worden tot 60 à 65 cm zou het vermoedelijk wel te doen zijn om ermee te blijven varen. Ik dus overgestapt naar Select V-Max 4.0 55 cm en dat gaf zeer goed resultaat. Hoge snelheid, goede controle en deftig hoogte lopen.
Disciplines: slalom/freerace en formula
Zeilen: North Warp, Aerotech VMG
Boards: Starboard Isonic, Fanatic Falcon, RRD X-Fire, Patrik Diethelm Formula
Vinnen: MXR, Ifins, Z-fins, Sonntag, Deboichet, Busca, Kashy, Gasoil, F4
Foil: RRD WH Flight ALU 85

Gebruikersavatar
Dennis Bel-19
Actieve gebruiker
Actieve gebruiker
Berichten: 79
Lid geworden op: vr aug 13, 2010 9:21 pm
Persoonlijke GPS pagina: https://www.gps-speedsurfing.com/?mnu=u ... t&uid=2825
Locatie: Bornem
Contacteer:

Re: Graag jullie mening over mijn gedachtengang over vinnen.

#5 Bericht door Dennis Bel-19 » do dec 06, 2018 11:47 pm

Hey Jan,

'net als met masten, gieken en boards geven full carbon vinnen meestal betere eigenschappen (meer controle, meer lift, minder slippery) dan G10 vinnen in zelfde shape en maat als hun carbon evenknie'

Een G10 vin geeft altijd meer controle dan een full carbon vin.
http://www.tuinaanlegdepauw.be
https://www.bnpparibasfortis.be
http://www.two4one.be

JanS
Actieve gebruiker
Actieve gebruiker
Berichten: 65
Lid geworden op: wo jun 03, 2009 8:00 pm
Persoonlijke GPS pagina: NVT

Re: Graag jullie mening over mijn gedachtengang over vinnen.

#6 Bericht door JanS » wo dec 12, 2018 10:12 pm

Hoi Dennis,

Je geeft aan dat een G10 vin volgens jou altijd meer controle geeft dan een full carbon vin. Mijn ervaring tot nu toe is eerder net het omgekeerde?!?
Ik ben er echter zeker va dat jij veel meer ervaring hebt dus graag een woordje uitleg bij je reactie als je wil.

Mocht het zo zijn zoals je zegt, waarom varen we dan niet allemaal met G10 vinnen maar met duurdere carbon vinnen?
Meer controle is in principe toch ook meer snelheid of heb ik het mis?

De G10 vinnen die ik al in mijn handen heb gehad zijn over het algemeen stijver dan de moderne carbon vinnen die in de meeste gevallen vrij veel (tip) flex hebben. Volgens de bekende vinfabrikant David Kashy heeft de flex van een vin dezelfde functie als het buigen van een boom naar de top toe. Moest een boom niet kunnen buigen geeft de stam alle druk van de wind over op de wortels en zouden er continu bomen omwaaien. Doordat de bomen meebuigen door hun flexibiliteit verwerken ze zo de winddruk en worden de wortels veel minder belast waardoor de bomen beter blijven staan. Hij zegt dat flex in een vin hetzelfde doet waardoor wisselende druk niet of minder wordt doorgegeven aan de vinbox/plank maar door de vin zelf verwerkt waardoor het board een pak rustiger vaart. Dit geeft dus meer controle wat zou moeten resulteren in hogere snelheden?

Kan je nog even je reactie verduidelijken aub? Alvast bedankt!
Disciplines: slalom/freerace en formula
Zeilen: North Warp, Aerotech VMG
Boards: Starboard Isonic, Fanatic Falcon, RRD X-Fire, Patrik Diethelm Formula
Vinnen: MXR, Ifins, Z-fins, Sonntag, Deboichet, Busca, Kashy, Gasoil, F4
Foil: RRD WH Flight ALU 85

Gebruikersavatar
Dennis Bel-19
Actieve gebruiker
Actieve gebruiker
Berichten: 79
Lid geworden op: vr aug 13, 2010 9:21 pm
Persoonlijke GPS pagina: https://www.gps-speedsurfing.com/?mnu=u ... t&uid=2825
Locatie: Bornem
Contacteer:

Re: Graag jullie mening over mijn gedachtengang over vinnen.

#7 Bericht door Dennis Bel-19 » za dec 15, 2018 12:42 pm

JanS schreef:
wo dec 12, 2018 10:12 pm
Mocht het zo zijn zoals je zegt, waarom varen we dan niet allemaal met G10 vinnen maar met duurdere carbon vinnen?
Meer controle is in principe toch ook meer snelheid of heb ik het mis?
Hey Jan,

Omdat G10 vinnen veel minder efficiënt zijn. Bij slalom en speedsurfen probeer je zo snel mogelijk te gaan met de gegeven omstandigheden. Een carbon vin is allround gewoon veel efficiënter en geeft meer power/lift per cm. Hierdoor kan je de vinnen ook kleiner varen. Kleiner = sneller (minder weerstand).

Enkel bij echt heel harde wind en lelijke condities wordt er meer een G10 vin gevaren door de pro's. In deze omstandigheden is het vaak overleven en dan geeft een G10 vin gewoon de controle die je nodig hebt. Een G10 vin werkt goed als je constant power hebt. In bovenstaande condities waait het zo hard dat de vin deze contante power ook kan krijgen. Een carbon vin is in deze omstandigheden technisch en 'de-powerd' vaak niet voldoende.

Dus om het kort te stellen.

Minder wind, en dus grotere boards en zeilen is een carbon vin top. Deze benut de wind op een zo efficiënt mogelijke manier.
Meer wind, ruiger water, komt een G10 vin beter tot z'n recht. Een carbon vin is veel technischer en moeilijker te varen in deze omstandigheden. Dus zolang je een carbon vin kan controleren (zolang de omstandigheden dit voor jou toelaten), is dit de beste (maar ook duurste) optie.

Hopelijk heb je hier iets aan. Ik ben technisch niet super onderlegd, maar spreek uit eigen ervaringen.
http://www.tuinaanlegdepauw.be
https://www.bnpparibasfortis.be
http://www.two4one.be

JanS
Actieve gebruiker
Actieve gebruiker
Berichten: 65
Lid geworden op: wo jun 03, 2009 8:00 pm
Persoonlijke GPS pagina: NVT

Re: Graag jullie mening over mijn gedachtengang over vinnen.

#8 Bericht door JanS » zo dec 16, 2018 8:13 am

Hoi Dennis,

Bedankt voor de reactie! Als ik het goed begrijp bedoel je dus effectief hetgeen ik tot nu toe heb gemerkt, nl.:
1. dat de duurdere carbon vinnen meer power/lift/efficiëntie geven maar dat dit niet in alle omstandigheden de beste optie is omdat je in de ruigere omstandigheden liever net iets minder power hebt omdat je je board dan makkelijker onder controle houdt terwijl je bij rustigere omstandigheden meer voordeel aan carbon hebt omdat de omstandigheden daar minder controle vragen en dus meer vinpower toelaten
2. heel harde wind geeft meer constante druk op de vin waardoor G10, wat minder power geeft, daar oké is

Zoals je zegt is carbon dus in principe steeds de beste optie tot het punt waar je door de omstandigheden meer controle en minder vinpower nodig hebt. Dat klinkt echt logisch en bevestigt ook ergens wat ik al dacht nl.: carbon= meer power dan G10. Aangezien wij zelf niet veel in echt harde wind varen spreek ik vooral over de rustigere omstandigheden. Wij varen aan het Veerse Meer en de meest gebruikte zeilen en boards zijn daar boards van 70-100 cm breed met zeilen van 7,8 m²-11 m². In die omstandigheden en board-en zeilmaten heb je over het algemeen wel het meeste voordeel aan carbon vinnen denk ik.

Kunnen we hieruit concluderen dat je bij de kleinere vinmaten best kiest voor een versie met minder flex dan bij de grotere vinnen?
Minder flex = minder power = meer controle in ruigere omstandigheden?
Disciplines: slalom/freerace en formula
Zeilen: North Warp, Aerotech VMG
Boards: Starboard Isonic, Fanatic Falcon, RRD X-Fire, Patrik Diethelm Formula
Vinnen: MXR, Ifins, Z-fins, Sonntag, Deboichet, Busca, Kashy, Gasoil, F4
Foil: RRD WH Flight ALU 85

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten